آفتاب

نشست مشترک اتحادیه اروپا و رهبران بالکان در خصوص مهاجران

نشست مشترک اتحادیه اروپا و رهبران بالکان در خصوص مهاجران

رهبران کشورهای حوزه بالکان و اتحادیه اروپا امروز در بروکسل نشستی را برای بررسی بحران آوارگان و نحوه پاسخگویی کشورها را بررسی می کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، پس از هشدار کشورهای بالکان مبنی بر آمادگی برای بستن مرزها بر روی مهاجرین در صورت انجام چنین کاری از سوی آلمان و اتریش، «ژان کلود یونکر» رهبر کمیسیون اروپا، خواستار نشست فوری با حضور رهبران کشورهای حوزه بالکان شد.

این نشست امروز یکشنبه در بروکسل برگزار می شود.

در پی بسته شدن مرزهای مجارستان با کشورهای منطقه بالکان، بسیاری از مهاجران راه کرواسی و سپس اسلوونی را برای رسیدن به مقصد پیش گرفته‌اند. به همین دلیل تعداد مهاجران در کرواسی بسیار زیاد شده است. کرواسی از همسایه شمالی خود، اسلوونی خواسته است که روزانه دست‌کم پنج هزار مهاجر را بپذیرد، اما اسلوونی با رد این درخواست گفته که آمادگی پذیرش فقط نیمی از این تعداد را دارد.
مخالفت اسلوونی باعث شده که تعداد مهاجران در پشت مرزهای کرواسی با صربستان افزایش یابد.
 
در این میان یک مقام رسمی گفت که ممکن است در چند روز آینده ظرفیت اردوگاه‌های موقتی کرواسی کاملا پر شود. از آنجا که رهبران اتحادیه اروپا نتوانستند بر سر برنامه‌ای جهت مدیریت موج مهاجران به توافق برسند مجارستان مرزهای خود را با کرواسی نیمه شب جمعه بست.
 
ماه گذشته مجارستان مرز خود با صربستان را نیز بست. این مرز مسیر اصلی عبور پناهجویان عازم اروپای غربی بود.
 
بوستیان سفیچ، وزیر کشور اسلوونی گفته است که کشورش به این دلیل آمادگی پذیرفتن پنج هزار نفر در روز را ندارد، چون از آن طرف اتریش که مقصد نهایی بسیاری از پناهجویان است فقط روزانه ۱۵۰۰ مهاجر را از اسلوونی می‌پذیرد.
 
به گفته او در یک هفته تعداد پناهجویان در اسلوونی به ۳۵ هزار نفر می‎رسد. در حالیکه آنها قادر به ادامه سفرشان به اروپای غربی نیستند و این از نظر دولت اسلوونی پذیرفتنی نیست.

کد N1002720

وبگردی