آفتاب

آغاز انتخابات محلی در اوکراین

آغاز انتخابات محلی در اوکراین

انتخابات محلی اوکراین در حالی امروز (یکشنبه) در ساعت 8 به وقت محلی آغاز شده و ساعت 20 پایان می‌پذیرد که به عنوان آزمونی برای رییس جمهوری این کشور درگیر جنگ داخلی محسوب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری اینترفاکس، در مجموع 33 هزار حوزه رای گیری برای این انتخابات محلی عملیاتی شده‌اند.

امروز روزی است که شهرداران 358 شهر از اوکراین انتخاب می‌شوند. در 38 شهر با جمعیت 90 هزار نفری نیز اگر هیچ یک از کاندیداها نتوانند 80 درصد آرا را در دور نخست به دست بیاورند، انتخابات به دور دوم کشیده می‌شود.

شهرداران شهرها و نیز مسئولان روستاها و اعضای شورای شهری و روستایی از احزاب سیاسی با استفاده از یک سیستم ساده ائتلافی با حضور مردم انتخاب می‌شوند.

براساس قوانین انتخاباتی اوکراین، نتایج رسمی این انتخابات روستاها،‌ شهرها و اعضای شوراهای شهری و روستایی بایستی توسط کمیسیون‌های منطقه‌ای انتخابات تا 30 اکتبر اعلام شوند و همچنین نتایج رسمی انتخابات اعضای شوراهای منطقه‌ای، شهری و شهرداری‌ها بایستی تا چهارم نوامبر اعلام شود البته پنج روز برای انتشار این نتایج فرجه داده می‌شود.

در صورتیکه در دور نخست انتخابات شهرداران انتخاب نشوند، دور بعدی 15 نوامبر برگزار می‌شود. این انتخابات در کریمه، دونتسک و لوهانسک و همچنین 91 منطقه در دونتسک و 31 منطقه در لوهانسک که تحت کنترل مخالفان دولتی کی‌یف هستند، برگزار نمی‌شود. همچنین افرادی که در داخل کریمه و دونباس (شرق اوکراین) بی خانمان شده‌اند نیز اجازه حضور در این انتخابات را ندارند. کارشناسان تخمین می‌زنند تعداد این افراد 4 / 1 میلیون تن باشد. با وجود اینکه این انتخابات در این مناطق برگزار نمی‌شود،‌ اما جدایی طلبان قصد دارند تا انتخاباتی را خودشان اوایل سال آتی میلادی برگزار کنند.

در همین حال دولت شکننده ائتلافی پترو پوروشنکو، رییس جمهوری اوکراین که مورد حمایت غرب است، به دنبال پیروزی کاندیدهایش در این انتخابات است. میزان محبوبیت دولت کی‌یف به دلیل افزایش هزینه‌های زندگی در سال جاری میلادی و سایر اقدامات در افزایش هزینه‌ها به خاطر وام 40 میلیارد دلاری وام دهندگان بین‌المللی به شدت کاهش یافته است.

درصورتیکه کاندیداهای احزاب ائتلاف پوروشنکو نتوانند در این انتخابات محلی به دستاوردی برسند، ائتلاف بیشتر به سمت فروپاشی می‌رود و احتمال برگزاری انتخابات پارلمانی جدید نیز محتمل است یا حتی آرزوی پوروشنکو در عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا نیز با چالش مواجه می‌شود.

در همین حال، یولیا تیموشنکو، نخست وزیر پیشین و رهبر انقلاب نارنجی اوکراین خواستار تعرفه‌های عادلانه و ارتشی لایق و حرفه‌ای شده و در جریان راهپیمایی در خیابان‌های اوکراین نسبت به رفاه و صلح در کشور وعهده داد.

انتهای پیام

کد N1002491

وبگردی