آفتاب
عبدالله ناصری در گفتگو با مهر:

تعامل با شورای نگهبان/حسن خمینی در شورای سیاستگذاری نماینده ندارد

تعامل با شورای نگهبان/حسن خمینی در شورای سیاستگذاری نماینده ندارد

عضو شورای مشورتی اصلاح‌طلبان گفت: تاکنون گفتگوهایی هم با برخی اعضای شورای نگهبان صورت گرفته است تا در نهایت بتوان روند رد صلاحیت هایی که در یک دهه اخیر شاهد بودیم را به حداقل رساند.

عبدالله ناصری، عضو شورای مشورتی اصلاح طلبان در گفتگو با خبرنگار مهر، در پاسخ به این سوال که آیا قرار است ادامه جلسات شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان به ریاست محمدرضا عارف ادامه پیدا کند، یا خیر؟ اظهار کرد: بله، هیات رئیسه انتخاب شده و این هیات نیز معتقد است که باید عارف به عنوان رئیس انتخاب شود. البته هنوز جلسه رسمی هیات رئیسه برای انتخاب رئیس تشکیل نشده، اما اکثرا معتقدند که عارف باید به عنوان رئیس تعیین شود.

وی با تشریح چگونگی تشکیل شوراهای موجود در جریان اصلاحات گفت: شورای مشورتی اصلاح طلبان قبل از انتخابات ۹۲ تشکیل شد و ممکن است که فعالیت های خود را در چارچوب های مختلف ادامه دهد. این شورا، کمیته و کارگروه های متعددی دارد. از درون شورای مشورتی یک شورا یا کمیته راهبردی انتخابات شکل گرفت که مسئولیت انتخابات را داشت و امروز موضوعیتی ندارد و فعالیتش در شورای سیاستگذاری ادغام شده است.

کمیته راهبردی اصلاح‌طلبان و کمیته انتخابات شورای هماهنگی دیگر موضوعیتی ندارند

ناصری تاکید کرد: کمیته انتخابات شورای هماهنگی جبهه اصلاحات هم دیگر موضوعیتی ندارد. در واقع کمیته انتخابات، شورای راهبردی و شورای هماهنگی اصلاحات در ذیل شورای سیاستگذاری کار خود را ادامه داده و همچنین احزاب نیز طبق روال معمول گذشته کارهای تشکیلاتی خود را انجام می دهند.

عضو شورای مشورتی اصلاح‌طلبان در پاسخ به این سوال که آیا علت تشکیل شورای سیاستگذاری عدم کارایی و فراگیری کمیته راهبردی و کمیته انتخابات بوده است یا خیر؟ تصریح کرد: خیر، هر دوی آنها هم فراگیری و هم کارایی لازم را داشتند. قبل از تشکیل شورای سیاستگذاری، ۲۳ استان کارهای مربوط به انتخابات را شکل دادند ولی برای اینکه یک جامعیتی شکل بگیرد و احزاب جدیدی مثل اتحاد ملت، ندای ایرانیان و یا احزاب اصلاح طلبی که فعلا در حال بررسی در کمیسیون ماده ۱۰ احزاب هستند و هنوز عضو شورای هماهنگی اصلاح نشده اند، بتوانند در یک چارچوب کلی فعالیت داشته باشند، شورای سیاستگذاری تاسیس شد.

وی ادامه داد: در واقع هر کسی که عنوان اصلاح طلبی را یدک می کشد با صلاحدید هیات رئیسه شورای سیاستگذاری می تواند در ذیل این شورا حضور داشته باشد.

هاشمی و سیدحسن خمینی نماینده ای در شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان ندارند

ناصری در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و سیدحسن خمینی نماینده رسمی در این شورا دارند یا خیر؟ توضیح داد: اصلا چنین بحثی مطرح نبوده و بعید هم می دانم که آنها شأنشان اجازه دهد که این اتفاق بیفتد. البته حب کارگزاران عملا متعلق به آقای هاشمی است و این حزب هم حضور فعالی در شورا دارد.

این فعال اصلاح‌طلب افزود: سیدحسن خمینی وارد این عرصه نخواهد شد و تنها افکار عمومی اصلاح طلب از وی برای حضور در انتخابات خبرگان درخواست کرده اند.

عضو شورای مشورتی اصلاح‌طلبان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه اصلاح طلبان چگونه می خواهند با شورای نگهبان تعامل داشته باشند؟ خاطرنشان کرد: اصلاح طلبان در انتخابات سه مجلس گذشته رضایتی از عملکرد شورای نگهبان ندارند و طبیعتا معتقدند که باید نحوه نظارت در چارچوب قانون صورت بگیرد. امروز اصلاح‌طلبان دولت را هم‌گفتمان خود می دانند و اگرچه وزیر کشور یک اصولگرای سنتی است، اما تعامل را مورد توجه قرار دادند و افراد به اعتبار فردی و برخی احزاب به اعتبار رویکرد حزبی خود بنا دارند با شورای نگهبان وارد رایزنی شوند.

گفتگوهای اصلاح‌طلبان با شورای نگهبان ادامه دارد

وی گفت: تاکنون گفتگوهایی هم با برخی اعضای شورای نگهبان صورت گرفته است تا در نهایت بتوان روند رد صلاحیت هایی که در یک دهه اخیر شاهد آن بودیم را به حداقل رساند. این گفتگوها ادامه خواهد یافت و فکر می کنم نتیجه مثبتی را به همراه داشته باشد.

ناصری خاطرنشان کرد: البته این را باید تاکید کنم که رایزنی با شورای نگهبان یک تصمیم گیری تشکیلاتی نیست بلکه یک ایده عمومی در سطح کلی اصلح طلبان است و هر کسی مانند آقای عارف که مسئولیت هایی در نهادهای حکومتی دارد از این ظرفیت برای گفتگو با اعضای شورای نگهبان استفاده می کند.

این فعال اصلاح‌طلب در پایان اظهار کرد: من معتقدم در انتخابات های سه مجلس گذشته، برخی نهادهای بیرون از شورای نگهبان آرائی را به این شورا در روند بررسی صلاحیت ها تحمیل کردند.

کد N1002396

وبگردی