آفتاب

مخالفان "میانه‌روی" سوری طرح روسیه را رد کردند

مخالفان "میانه‌روی" سوری طرح روسیه را رد کردند

گروه موسوم به "ارتش آزاد سوریه" ضمن اعلام اینکه روسیه باید پیش از صحبت درباره کمک به "مخالفان میانه‌روی" سوری بمباران مواضع آنها را متوقف کند، ایده مسکو درباره برگزاری انتخابات را رد کرد چرا که گمان می‌کند این اقدام با هدف نگه داشتن رئیس جمهوری سوریه بر سر قدرت صورت می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، فارس البیوش، رهبر گروه "فرسان الحق" وابسته به ارتش آزاد سوریه گفت: روسیه باید پیش از پیشنهاد کمک هوایی که ما آن را درخواست نکرده‌ایم ابتدا بمباران مقر ارتش آزاد سوریه را متوقف کند. درخواست روسیه برای برگزاری انتخابات نیز ریاکارنه است. این درخواست روسیه بدان معناست که آن‌ها خواستار ماندن بشار اسد، رئیس جمهوری روسیه در راس یک دولت موقت هستند.

حسن حاج علی، رهبر گروه "الواء صقورالجبل" (گردان کرکس‌های کوهستان) که با داعش و نیروهای دولت دمشق در نزدیکی حلب می‌جنگد، درباره پیشنهاد مسکو گفت: من با "قاتلم" مذاکره خواهم کرد.

فادی احمد، سخنگوی گروه "اولین تیپ ساحلی" یکی دیگر از گروه‌های وابسته به ارتش آزاد سوریه که دست کم سه بار هدف حملات هوایی روسیه قرار گرفته نیز گفت: روسیه باید اول حمایت خود از اسد را متوقف کند، سپس ما درباره همکاری با مسکو فکر خواهیم کرد.

بشار الزوعبی، رهبر معروف مخالفان سوری نیز گفت: اگر روسیه درباره دستیابی به راه حلی برای جنگ سوریه واقعا جدی است باید ابتدا اسد را از قدرت برکنار کند. برگزاری انتخابات غیر منطقی و غیرواقعی است چرا که مردم سوریه یا آواره شده‌اند، یا در زندان‌ها ناپدیده شده‌اند و یا توسط دولت تحت پیگرد قرار دارند.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز شنبه گفت: نیروی هوایی روسیه آماده کمک به مخالفان سوری "وطن پرست" است؛ اظهاراتی که بیانگر تغییری در موضع روسیه است.

وی همچنین افزود: کرملین از سوریه می‌خواهد تا برای برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری آماده شود؛ ایده‌ای که مخالفان سوری آن را غیر منطقی و غیرواقعی می‌دانند.

تردید مخالفان سوری نسبت به سیاست روسیه بر چالش‌های بزرگی که در راستای احیای دیپلماسی وجود دارد، تاکید می‌کند.

حملات هوایی روسیه چندین گروه از وابستگان به ارتش آزاد سوریه را در مناطق غربی سوریه هدف گرفته است.

انتهای پیام

کد N1002271

وبگردی