آفتاب
عضو شورای مرکزی حزب اسلامی کار:

تشکیل تیم بررسی برجام به معنای مچ‌گیری از اجراکنندگان آن نیست

تشکیل تیم بررسی برجام به معنای مچ‌گیری از اجراکنندگان آن نیست

یک فعال سیاسی اصلاح طلب، گفت: حسن نیت شرط اصلی اجرای برجام است و تشکیل تیم بررسی برجام به معنای مچ‌گیری از اجراکنندگان آن نیست، لذا مخالفان برجام از این موضوع سوءاستفاده نکنند.

محمد نیشابوری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در رابطه با نامه اخیر رهبری به رییس جمهور اظهار کرد: اولین نکته مهمی که در این نامه به چشم می خورد این است که مقام معظم رهبری صراحتا روند طی شدن تصویب برجام را قانونی دانسته و بر آن تاکید کردند. این نکته برجسته ای است برای کسانی که می گفتند برجام غیرقانونی تصویب شده است.

وی ادامه داد:‌ نکته مهم بعدی آن بود که ایشان ضمن تجلیل از دست اندرکاران تهیه برجام و مذاکرات با گروه 1+5 حرف هایی را که در گذشته آرام‌تر در سخنرانی‌هایشان تاکید کرده بودند را دوباره تاکید کردند. ایشان امکان سوء استفاده ، نفوذ و عهد شکنی طرف مقابل را گوشزد کردند. همچنین بر برداشتن همزمان تمام تحریم‌ها با اجرای برجام نیز تاکید داشتند. همچنین از دیگر نکاتی که می‌توان به آن اشاره کرد عدم تصویب تحریم‌های دیگر علیه ایران در زمان اجرای برجام بوده است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب افزود: جدیدترین موضع و نکته‌ای که مقام معظم رهبری در مورد برجام در این نامه داشتند بخشی از نامه بود که در آن خواستار تشکیل کمیته‌ای در رابطه با بررسی روند اجرای برجام شده بودند. وجود این تیم در هر دو طرف مذاکرات مهم است. رییس جمهور آمریکا نیز در حکمی جان کری را مسئول نظارت بر اجرای برجام کرد. همچنین قبل از اشاره رهبری آقای عراقچی به عنوان مسئول بررسی برجام تعیین شده بود.

وی همچنین گفت: خوب است که در این تیم کسانی از کمیسیون مجلس، فرمانداران نیروهای مسلح به ویژه وزیر دفاع و افرادی از سازمان انرژی اتمی حضور داشته باشند. درواقع لازم است تا از ارکان مختلف تصمیم گیرنده و تصمیم‌ساز در این تیم حضور داشته و با آن همکاری کنند.

نیشابوری خاطرنشان کرد: نباید فکر کنیم که معنای ایجاد این تیم نظارت مچ‌گیری است. ممکن است کسانی که در جناح مقابل برجام قرار دارند کسانی که رادیکال هستند و هفته گذشته صحبت‌های زیادی علیه برجام کرده‌اند از این موضوع استفاده کنند تا بگویند معنای تشکیل این تیم عدم اطمینان به اجراکنندگان است.

وی ادامه داد: تا جایی که دیده‌ایم در حال حاضر چه در داخل کشور و چه در خارج همه به دنبال اجرای درست برجام هستند. نمی‌گوییم که در آینده ممکن نیست که طرف غربی زیر قرارهایش بزند اما تا الان آن چیزی که از خود نشان داده به معنای صداقت بوده است.

این عضو شورای مرکزی حزب اسلامی کار تصریح کرد: اگر مذاکرات 1+5 و جمهوری اسلامی ایران کاملا به نتیجه مثبت برسد می‌توان گفت که قطعا در دیپلماسی جهانی اتفاقی بی نظیر افتاده است. بارها مذاکراتی شبیه ایران اتفاق افتاده بود با کشورهایی مثل چین، روسیه، لیبی و کره شمالی که یا با شکست کامل مواجه شده بودند یا یک طرف مذاکره کننده بعد از مدتی از بین رفته بوده است. به طور مثال لیبی با وجود قبول تمامی موارد مذاکرات بعد از چند سال شاهد سرنگونی قذافی شد.

وی همچنین گفت: اما مذاکره 1+5 و ایران کاملا متفاوت از دیگر مذاکرات جهانی بوده است. درواقع زمانی که متوجه شدند باید بر مبنای برد- برد با هم رفتار کنند این تفاوت ایجاد شد. کره شمالی هم در حال مذاکره است اما اعلام کرده اگر مذاکراتش به نتیجه نرسد از سلاح خود استفاده می‌کند.

نیشابوری با اشاره به جنگ گریزی ایرانیان گفت: نظام جمهوری اسلامی، دولت روحانی، مسئولان نظام و مردمی که حامی دولت هستند تمایلی به جنگ و درگیری نداشتند. طرف مقابل هم می‌دانست که ایران مثل عراق،‌ افغانستان و کره شمالی نیست و اگر جنگی درمی‌گرفت متوجه بودند که تاثیرات استراتژیک عمیقی بر منطقه می‌گذاشت. به همین دلیل به بازی برد- برد تن دادند.

وی در پایان گفت: باز هم تاکید می‌کنیم که نباید تشکیل این تیم را به عنوان مچ‌گیری و یا تقابل با دست اندرکاران برجام دانست. همه اعضای این تیم باید با حفظ چارچوب‌های نظام پیش بروند. در اجرای برجام حسن نیت شرط اصلی است. حداقل تا الان می‌توانیم بگوییم که این حسن نیت را دیده‌ایم و امیدواریم برجام تا انتها نتیجه‌ای مثبت داشته باشد.

انتهای پیام

کد N1002232

وبگردی