آفتاب
با هدف حذف عوارض داروی خوراکی صورت گرفت

تولید «نانوژل اسپیرونولاکتون» برای بهبود آکنه توسط پژوهشگران ایرانی

تولید «نانوژل اسپیرونولاکتون» برای بهبود آکنه توسط پژوهشگران ایرانی

پژوهشگران مرکز تحقیقات علوم دارویی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، نانو ژلی برای بهبود بیماری‌های آندروژنی عرضه کردند که در کارآزمایی‌های بالینی، در 60 درصد بیماران، پس از 8 هفتهریال ضایعات بیماری آکنه بهبود یافته است.

دکتر حمیدرضا کلیدری مجری طرح در گفت‌وگو با خبرنگار علمی ایسنا اسپیرونولاکتون را دارویی برای درمان بیماری‌های مرتبط با آندروژن دانست و گفت: این دارو برای درمان بیماری‌هایی چون آکنه، هیرسوتیسم (پرمویی)، آلوپشیا (یک بیماری خود ایمنی فراگیر است که باعث ریزش مو‌های سر و جاهای دیگر بدن می‌شود) و روساس مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با بیان این که این دارو در بازارهای دارویی به صورت قرص عرضه شده است، اظهار داشت: مصرف این دارو عوارض بسیاری را برای بیمارانی که از این دارو استفاده می‌کنند در پی دارد.

کلیدری افزایش شیوع سرطان پستان را از جمله عوارض این دارو ذکر کرد و یادآور شد: سردرد، ایجاد تهوع، سرگیجه و راش پوستی از دیگر عوارض قرص اسپیرونولاکتون است.

مجری طرح از ارائه راهکاری برای درمان این بیماری‌ها خبر داد و یادآور شد: در این راستا با اجرای پروژه تحقیقاتی به فرمولاسیون نانو ژل اسپیرونولاکتون دست یافتیم که استفاده از آن عوارض نوع خوارکی این دارو را ندارد.

وی به جزئیات این نانوژل اشاره کرد و افزود: در این طرح از نانو ذرات لیپیدی استفاده شد؛ چراکه جنس این نانوذرات از چربی است و می‌توانند در دارو رسانی هدفمند برای داروهایی که پایه آنها چرب باشد نقش موثری را ایفا کنند.

این محقق در این باره توضیح داد: نانو ذرات لیپیدی، داروهایی که بر پایه چربی باشند را در داخل خود قرار می‌دهند و قادر به آزاد سازی این داروها به صورت کنترل شده و هدفمند هستند ضمن آن که سمیت کمتری نسبت به سایر نانو ذرات برای بدن دارند؛ از این رو امکان تجاری سازی این نانو ذره وجود دارد.

وی با تاکید بر این که در این مطالعات داروی اسپیرونولاکتون در داخل این نانو ذرات لیپیدی به عنوان حامل بارگذاری شدند و از آن ژل تهیه کردیم، اضافه کرد: ژل تهیه شده پس از انجام آزمایشات حیوانی، بر روی بیماران مبتلا به آکنه تحت کارآزمایی بالینی قرار گرفت.

مجری طرح با اشاره به نتایج به دست آمده از این کارآزمایی گفت: نتایج نشان داد که پس از 8 هفته در حدود 60 درصد از بیماران با استفاده از نانو ژل تولید شده بهبودی حاصل شد؛ بدون آن که این بیماران مجبور باشند عوارض نوع خوراکی داروی اسپیرونولاکتون را تحمل کنند.

کلیدری، افزایش رطوبت پوستی بیماران مبتلا به آکنه، کاهش میزان چربی پوست و افزایش جذب دارو از طریق پوست را از دیگر مزایای نانو ژل تولید شده نام برد.

وی دلیل بروز آکنه را افزایش چربی پوست دانست و افزود: در دوره بلوغ در بین سنین 12 تا 25 سال، افزایش هورمون آندروژن موجب افزایش چربی پوست می‌شود و نانوژل تهیه شده با مهار و بلاک کردن آنزیم تنظیم کننده و افزایش دهنده آندروژن، باعث می‌شود که چربی کاهش یابد و بیماری مهار شود.

این محقق با تاکید بر این که این دارو قابل رقابت با سایر محصولاتی است که در باراز برای درمان آکنه وجود دارد، خاطرنشان کرد: این فرآورده بر روی 80 بیمار در بیمارستان بوعلی ساری تحت کار آزمایی بالینی قرار گرفت که 60 درصد از بیماران بهبود یافتند.

وی اظهار داشت: در خصوص بیماری آکنه فرآورده‌ای در بازارهای دارویی نداریم که به طور کامل درمان کند؛ از این رو در زمینه آکنه معمولا بهبود بیماری مطرح است نه درمان کامل.

انتهای پیام

کد N1002013

وبگردی