آفتاب

جاسوسی ایالات متحده نسبت به تحرکات اسراییل علیه ایران

جاسوسی ایالات متحده نسبت به تحرکات اسراییل علیه ایران

یک روزنامه آمریکایی در گزارش مدعی شد: ایالات متحده با نگرانی از این که متحد نزدیکش اسرائیل ممکن است تلاش کند تا حمله‌ای را به "فردو"، مستحکم‌ترین تاسیسات هسته‌ای ایران انجام دهد، در سال 2012 پایگاه‌های نظامی اسراییل را از نزدیک تحت نظر قرار داد و مکالمات مخفی را استراق سمع کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از روزنامه وال استریت ژورنال، در این گزارش آمده است: پس از این که مقامات برجسته آمریکایی مطلع شدند که هواپیمای اسراییلی وارد حریم هوایی ایران شده‌، نگرانی‌هایی در کاخ سفید به‌وجود آمد که این اقدام تمرینی برای حمله کماندویی به این سایت هسته‌ای بوده است. با این نگرانی که اسراییل ممکن است جنگ منطقه‌یی را به وجود آورد، کاخ سفید دومین هواپیمابر خود را به منطقه اعزام کرد و آماده حمله هوایی شد.

آمریکا و اسراییل به بی‌اعتمادی مشترک دامن می‌زنند و هرکدام چیزی برای پنهان کردن داشتند. مقامات آمریکایی امیدوار بودند با پیشبرد مذاکرات توافق هسته‌ای با ایران که ایالات متحده به طور پنهانی برگزار کرده بود، کمابیش اسراییل را مهار کنند. مقامات ایالات متحده باور داشتند که آماده شدن اسراییل برای حمله تلاشی برای تاثیر بر سیاست خارجی ایالات متحده به شمار می‌رود.

به جای گفت‌وگو با یکدیگر، این متحدان نیات خود را پنهان کردند. برای پی‌بردن به آن چه که به آن‌ها گفته نشده بود،‌برای پوشاندن این خلاء به آژانس های جاسوسی خود رجوع کردند. آن‌ها فریب کاری را نه تنها علیه ایران بلکه علیه یکدیگر به کار بردند. پس از همکاری حدود یک دهه برای جلوگیری از دست‌یابی ایران به بمب اتمی، ایالات متحده و اسراییل در برابر بهترین ابزارها جدا شدند: دیپلماسی، پنهان کاری یا عملیات نظامی.

کشمکش شخصی بین باراک اوباما، رییس‌جمهور ایالات متحده و بنیامنین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسراییل در اولین دیدار آن‌ها در کاخ سفید در سال 2009 جوانه زد و انباشته شدن گله و شکایت‌ها در طول سال‌ها موجب ورود روابط بین دو طرف به بحران شد.

مقامات اسراییلی و آمریکایی می‌گویند قصد دارند تا اعتماد را بازسازی کنند اما تاکید می‌کنند که این کار آسان نخواهد بود.

مقامات کنونی و پیشین اسراییل گفتند: حفظ حق ادامه فعالیت پنهانی علیه برنامه هسته‌ای ایران از سوی نتانیاهو می‌تواند به برخورد سرویس‌های اطلاعاتی ایالات متحده و اسراییل منجر شود.

در ژانویه 2009 اوباما جهت رفع نگرانی‌های اسراییل اقداماتی را انجام داد که شامل توصیه به پنتاگون برای توسعه گزینه نظامی علیه تاسیسات فردو که در داخل کوه ساخته شده است بود.

رییس‌جمهور ایالات متحده هم‌چنین از کمپین فعالیت پنهانی علیه ایران استقبال کرد و همکاری بین آژانس اطلاعاتی مرکزی آمریکا (سیا) و موساد، آژانس جاسوسی اسراییل را توسعه داد.

برطبق گفته مقامات ایالات متحده برخی از عملیات پنهانی به طور یک‌جانبه از سوی موساد انجام شد از قبیل ترور دانشمندان هسته‌ای ایران.

در سال 2010 خطر اقدام پنهانی آشکار شد. ویروس کامپیوتری استاکس نت که به طور مشترک از سوی ایالات متحده و اسراییل برای انهدام سانتریفیوژهای ایران نوشته شده بود، به طور غیرعمدی در سراسر اینترنت پخش شد. اسراییلی‌ها می‌خواستند تا حملات سایبری را علیه موسسات ایرانی انجام دهند.

مقامات آمریکایی گفتند: این رخنه کردن، اوباما را نسبت به ترس عمل متقابل ایرانیان و یا آسیب‌رسانی به اقتصاد جهانی در صورت پخش ویروس هوشیارتر کرد.

استاکس‌نت تنها به طور موقت پیشرفت تهران را کند کرد. یک مقامات اسراییلی در این باره گفت:‌ عملیات‌های سایبری و پنهانی در ذات خود محدودیت‌هایی را دارند و ما به این محدودیت‌ها دست یافتیم.

چرخش نتانیاهو به سمت حمله نظامی سطح نگرانی‌ها را در کاخ سفید بالا برد.

نیروهای هوایی ایالات متحده به تحلیل تسلیحات و هواپیماهای مورد نیاز برای نابودی تاسیسات هسته‌ای ایران پرداخت و نتیجه گیری کرد که اسراییل تجهیزات مناسبی در اختیار ندارد. ایالات متحده برای راهنمایی اسراییلی‌ها اقدام به انتشار بخش‌هایی از این یافته‌ها کرد.

یک مقام آمریکایی گفت: اسراییلی‌ها متقاعد نشدند و ایالات متحده را نسبت به طرح حمله خود آگاه کردند. هواپیماهای باری همراه با کماندوهای اسراییلی در ایران فرود خواهند آمد و بعد درها را منفجر می‌کنند و داخل ورودی‌های فردو می‌شوند. اسراییلی‌ها طرح‌ریزی کرده بودند که تاسیسات هسته‌ای را از داخل نابود کنند.

آژانس‌های جاسوسی ایالات متحده نظارت‌های ماهواره‌یی بر حرکات هواپیماهای اسراییلی را افزایش دادند.

آن‌ها پی بردند که چه زمانی اعلام آماده‌باش خلبان اسراییلی صورت می‌گیرد و فهمیدند که شب‌های بدون ماه به اسراییلی‌ها پوشش بهتری برای حمله می‌دهد. آن‌ها تمرین نظامی اسراییلی‌ها را مشاهده کردند و فهمیدند که اسراییلی‌ها به بررسی دفاع هوایی ایران می‌پردازند و به دنبال راه‌هایی برای پرواز پنهانی هستند.

در این زمان، نگرانی و سردرگمی درباره مقاصد اسراییل به حس فوریت برای راه‌حل دیپلماتیک در دورن کاخ سفید اضافه شد. کاخ سفید تصمیم گرفت تا موضوع مذاکرات پنهانی با ایران را از نتانیاهو مخفی نگه دارد.

یک مقام پیشین کابینه اوباما گفت:‌ اولین نشست پنهانی بین ایالات متحده و مذاکره کنندگان ایرانی در ژوییه 2012 با شکست مواجه شد. با این حال هیچ کس قصد نداشت تا آن را آشکار کند و نمی‌خواستند تا چراغ سبزی برای حمله اسراییل نشان بدهند؛ درست وقتی که این روند شروع شده بود.

مقامات آمریکایی گفتند: مقامات اسراییلی نسبت به کسب سخت افزار نظامی مناسب برای حمله، همتایان آمریکایی خود را آگاه کردند.

در راس این فهرست، هواپیمای V-22 آسپری قرار داشت. این هواپیما مانند هلی کوپتر از زمین بلند می‌شود و فرود می‌آید. این هواپیما برای پیاده کردن کماندوها پشت خطوط دشمن مناسب هستند.

مقامات اسراییلی درباره کسب بمب نفوذ کننده تخریب‌گر، بمب نفوذ کننده اهداف زیرزمینی 30 هزار پوندی که برای تخریب فردو طراحی شده به مقامات آمریکایی اطلاع‌ رسانی کردند.

با این حال زمانی که ایالات متحده پیشنهاد فروش هواپیمای آسپری را داد،‌ اسراییلی‌ها گفتند پول کافی برای خرید آن را ندارند. مقامات آمریکایی نتیجه گرفتند که اسراییلی‌ها درباره حمله کماندویی به فردو جدی نبودند و یا این که ممکن است بلوف زده باشند.

در حالی که گفت‌وگوها درباره توافق هسته‌ای ایران در سال 2014 آغاز شد، آژانس‌های اطلاعاتی ایالات متحده به مقامات کاخ سفید هشدار دادند که اسراییلی‌ها از این مذاکرات جاسوسی می‌کنند. اسراییل‌ها هرگونه جاسوسی علیه مقامات آمریکایی را تکذیب کردند و گفتند آن‌ها می‌توانستند بخشی از جزییات را با جاسوسی از ایران به دست آوردند، توضیحاتی که مقامات آمریکایی آن را باور نداشتند.

مقامات ایالات متحده اکنون متعهد شده‌اند تا از نزدیک با همتایان اسراییلی خود برای نظارت بر الزامات ایران بر توافق بین‌المللی همکاری کنند. با این حال هنوز روشن نیست که کاخ سفید چطور نسبت به اقدامات پنهانی اسراییل علیه برنامه هسته‌ای ایران واکنش نشان خواهد داد.

یک بند از توافق هسته‌ای تصریح می‌کند که قدرت‌های جهانی به تامین امنیت تاسیسات ایران در برابر تخریب کمک خواهند کرد. مقامات وزارت خارجه آمریکا مدعی شدند که این بند از سایت‌های هسته‌ای ایران در برابر حمله اسراییل محافظت نخواهد کرد.

مایکل هایدن، مدیر پیشین سازمان سیا گفت: ایالات متحده و اسراییل ممکن است به اختلافاتی برسند اما اگر ما از هر تلاش اسراییل آگاه شویم آیا وظیفه داریم که به ایران هشدار بدهیم؟ با نگاه نزدیک به رابطه اسراییل و ایالات متحده این رابطه بسیار پیچیده‌تر از قبل خواهد شد.

انتهای پیام

کد N1001878

وبگردی