آفتاب

نگاهی به نتایج قیام امام حسین(ع)

نگاهی به نتایج قیام امام حسین(ع)

قیام عاشورا اگرچه در ظاهر با شهادت امام حسین علیه‌السلام و یاران ایشان و به اسارت گرفته شدن زنان و فرزندان به پایان رسید اما پس از اندکی بر همگان آشکار شد که پیروز واقعی و نهایی این قیام امام حسین(ع) بوده است و ایشان به همه آن نتایجی که از این قیام مد نظر داشتند دست پیدا کردند.

قیام عاشورا اگرچه در ظاهر با شهادت امام حسین علیه‌السلام و یاران ایشان و به اسارت گرفته شدن زنان و فرزندان به پایان رسید اما پس از اندکی بر همگان آشکار شد که پیروز واقعی و نهایی این قیام امام حسین(ع) بوده است و ایشان به همه آن نتایجی که از این قیام مد نظر داشتند دست پیدا کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی مروی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان، با بیان این‌که «نتایج به دست آمده از این قیام نشان داد که مغلوب واقعی یزید و بنی امیه بوده‌اند» اظهار کرد: اولین نتیجه این قیام علو درجه و مقام امام حسین علیه‌السلام نزد خداوند است. امام حسین علیه‌السلام با تسلیم شدن محض در مقابل مشیت الهی و نشان دادن صبر و رضای کامل به چنان مقامی رسید که به فرموده پیامبر صلی الله علیه و آله برای ایشان درجه‌ای است که احدی از مخلوقات به آن نمی‌رسد و برای حسین علیه‌السلام درجه‌ای است که او شفاعت می‌کند و شفاعت او پذیرفته می‌شود و مهدی از فرزندان اوست.

این کارشناس مذهبی خاطرنشان کرد: علاوه بر این در همین دنیا نیز امام حسین علیه‌السلام دارای ویژگی‌هایی شده است که خاص ایشان است.

این مدرس جامعة المصطفی العالمیه تصریح کرد: از جمله این موارد این است که خاک تربت ایشان شفا قرار داده شده است و زیارت ایشان حتی در صورت وجود خطر نیز مستحب است و بر آن تاکید فراوان شده است. زیارت ایشان در مهمترین مناسبت‌های دینی همچون عید فطر، قربان، شب‌های قدر و... لازم دانسته شده است و در برخی روایات زیارت کربلا افضل از حج و عمره مستحبی قرار داده شده است. اینها قطره‌ای از دریای عظمت امام حسین علیه‌السلام است که کسی در آنها با ایشان شریک نیست.

مروی عنوان کرد: دومین دست‌آوردی که قیام امام حسین علیه‌السلام به دنبال داشت باطل کردن نقشه‌های بنی‌امیه در نابودی و تخریب اسلام بود. این برنامه‌ها که از روزهای پس از رحلت پیامبر صلی الله علیه و آله شروع شده بود در زمان معاویه و یزید به اوج خود رسید و دیگر آنها ابایی از بیان علنی آن نداشتند. آنچنان که یزید به عنوان خلیفه مسلمانان رسما شرب خمر می‌کرد و مردم مجبور بودند برای بیعت و وارد شدن به دربار او اول با بوزینه او بیعت کرده و دست بدهند و بعد به درگاه او وارد شوند. به گفته عبداللَّه بن همان السلولی در شعری : فَاِن تَأتو بِرَملَةٍ او بِهِندٍ نُبایِعُها أمیرَةً مؤمِنیناً، هر کس را می‏‌خواستند بر آن‏ها حاکم می‏‌ساختند و اگر زنان بنی‏‌امیه یا بوزینگان یزید را هم نامزد حکومت می‏‌کردند کسی از بیعت سر بر نمی‏‌تافت!

مروی اضافه کرد: اسلام مسخ شده توسط بنی‌امیه که همراه با جعل حدیث اعتقادات اساسی اسلام را به نابودی کشانده بود تنها وسیله‌ای برای توجیه فساد و ظلم و ستم حاکمان بنی امیه شده بود. در این اوضاع بود که امام حسین علیه‌السلام در پاسخ به درخواست بیعت فرمود: وَ عَلَی الْإِسْلَامِ السَّلَامُ إِذْ قَدْ بُلِیَتِ الْأُمَّةُ بِرَاعٍ مِثْلِ یَزِید (اللهوف، ص‏24)

وی افزود: شهادت امام حسین علیه‌السلام چهره واقعی این اسلام مسخ شده را به همه مردم نشان داد و با افشاگری‌های امام سجاد علیه‌السلام و حضرت زینب سلام الله علیه دیری نپایید که قیام‌های مسلحانه علیه بنی امیه در گوشه و کنار سرزمین‌های اسلامی به وقوع پیوست و باعث نابودی آن شد.

این کارشناس مذهبی تصریح کرد : مهمترین آروزی معاویه به عنوان کسی که بیشترین تلاش‌ها را در به وجود آوردن سلطنت اموی داشت این بود که بتواند خلافت و سلطنت را در خاندان خود موروثی کند و کم کم با تغییر باورهای دینی مردم به این آروز هم دست پیدا کرده بود تا آنجا که یزید در ابتدا توانست با تبلیغات خود قیام امام حسین علیه‌السلام را شورش علیه خلیفه بر حق رسول الله معرفی کند.

مروی گفت: اما شهادت آن حضرت ناگهان مانند طوفانی تمام پایه‌های حکومت بنی امیه را در نوردید و باطل بودن آن را به همه نشان داد. تا آنجا که معاویه بن یزید پس از مرگ پدرش اعلام کرد که خلافت حق بنی امیه نیست و از آن خاندان پیامبر صلی الله علیه و آله است و خودش نیز از آن انصراف داد.

این مدرس جامعة المصطفی العالمیه خاطرنشان کرد: مستشرق آلمانی «ماربین» می‏‌گوید: بزرگترین غلط‌های سیاسی امویین که اسم و رسم آنها را از صفحه عالم محو ساخت، کشتن حسین - علیه‏السلام – بود محکومیت بنی‏‌امیه در افکار مسلمین برای آینده اسلام بسیار مفید شد، زیرا بنی‏‌امیه از اینکه بتوانند منافقانه و از پس پرده به اسلام ضربه بزنند مأیوس شدند و مردم آنها را شناختند و کشته شدن حسین - علیه‏السلام - و اسیر کردن خاندان پیامبر، بنی‏‌امیه را رسوا ساخت و پس از آن، همکاری و نزدیک شدن به آن‏ها سبب بدنامی و ننگ می‏‌شد.

وی اظهار کرد: قبل از قیام امام حسین علیه‌السلام جو تزویر و ترس چنان جامعه اسلامی را فرا گرفته بود که مردم به هر ذلتی تن می‌دادند که نمونه‌هایی از آن گذشت. خفقان شدید و ترس مردم از اعتراض کردن جامعه را تبدیل به یک جامعه مرده کرده بود اما پس از قیام امام حسین علیه‌السلام ناگهان صدای اعتراض از دربار اموی و دیگر مناطق به پا خاست و مردم جرات اعتراض پیدا کردند.

این پژوهشگر دینی عنوان کرد: یکی از کارهایی که بنی امیه انجام دادند این بود که خود را به عنوان اهل بیت پیامبر(ص) معرفی کرده و در مقابل بنی هاشم را بعنوان کسانی که با دین بازی کرده و از راه پیامبر صلی الله علیه و آله خروج کرده‌اند معرفی می‌کردند تا آنجا که مردم با نیت دفاع از اسلام و قرآن به جنگ امام حسین آمده بودند و حتی در این راه قصد قربت کرده بودند اما پس از حادثه کربلا و با افشاگری‌ها و تبلیغات گسترده امام سجاد صلی الله علیه و آله و حضرت زینب سلام الله علیه محبت مردم به اهل بیت روز به روز بیشتر شد و مردم آنها را مرکز انقلاب‌ها و حرکت‌های ضد بنی امیه خود معرفی می‌کردند حتی بنی عباس نیز در ابتدای امر به نام اهل بیت و با شعار بازگرداندن حق به آنان قیام کردند و از علاقه مردم به اهل بیت سوء استفاده کردند.

وی افزود: اینها گوشه‌ای از نتایج این قیام بود که در کربلا به ظاهر شکست خورد ولی بالاتر از سرزمین و حکومت ظاهری قلب‌های مردم آزاده جهان را فتح کرد و هیچگاه نیز نابود نخواهد شد.‌

انتهای پیام

کد N1001632

وبگردی