آفتاب

اختلاف درباره سرنوشت اسد بر نشست چهارجانبه وین سایه افکنده است

اختلاف درباره سرنوشت اسد بر نشست چهارجانبه وین سایه افکنده است

وزرای خارجه آمریکا، عربستان و ترکیه پیش از نشست چهارجانبه با همتای روسشان، در وین دیداری مقدماتی با هدف "بررسی بحران سوریه" برگزار کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز، شرکت کنندگان در نشست چهارجانبه وین که مهمترین مذاکرات چند ماه اخیر درباره سوریه خوانده شده، قرار است درباره نقش بشار اسد، رئیس جمهور سوریه در آینده این کشور و نیز چگونگی آغاز مرحله انتقالی صحبت کنند.

نشست مقدماتی وزرای خارجه آمریکا،‌ عربستان و ترکیه پیش از نشست با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، در یکی از هتل‌های شهر وین، پایتخت اتریش و با موضوع بررسی سرنوشت بشار اسد در آینده سوریه برگزار شد.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا نیز پیش از نشست چهارجانبه به تنهایی با لاوروف دیدار کرد که خبری از این دیدار منتشر نشده است.

منابع دیپلماتیک در وین به دلیل اختلافات عمیق روسیه و دیگر حاضران در نشست، به نتایج آن چندان خویش‌بین نیستند. علاوه بر این میان طرف‌های غربی و کشورهای منطقه‌ نیز اختلاف زیادی درباره سرنوشت اسد در مرحله انتقالی وجود دارد.

احمد داوود اوغلو، نخست وزیر ترکیه پیش از نشست بر مخالفت آنکارا با هرگونه مرحله انتقالی برای حل بحران سوریه که به ابقای اسد در قدرت منجر شود تاکید کرده است.

از سوی دیگر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه تاکید کرد: اسد در دیدارش در مسکو به وی آمادگی خود را برای گفت‌وگو با گروه‌های مخالف اعلام کرده است.

عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان نیز پس از ورود به وین مدعی شد اقدامات روسیه آتش جنگ را در سوریه روشن می‌کند و این درگیری تنها با کناره گیری بدون پیش شرط اسد پایان خواهد یافت.

جبیر در جمع خبرنگاران گفت: دخالت روسیه در سوریه بسیار خطرناک است وآتش درگیری‌ها را افزایش می‌دهد واین مساله را عربستان علنا به مقامات روسیه ابلاع کرده است.

وزیر خارجه عربستان ادامه داد: به دخالت روسیه در سوریه اینگونه نگاه خواهد شد که مسکو خود را درگیر جنگی طایفه‌ای در خاورمیانه کرده است.

وی در پایان نسبت به اینکه دخالت روسیه در سوریه "احساسات جهان اسلام را شعله‌ور سازد و باعث افزایش ورود شبه نظامیان به سوریه شود" ابراز نگرانی کرد.

انتهای پیام

کد N1000921

وبگردی