آفتاب

وزیر خارجه پیشین ترکیه: روسیه بازیگر اصلی بحران سوریه است

وزیر خارجه پیشین ترکیه: روسیه بازیگر اصلی بحران سوریه است

وزیر خارجه پیشین ترکیه با تاکید بر اینکه آنکارا بازیگر اصلی بحران سوریه نیست، گفت: ایران، آمریکا و روسیه بازیگران اصلی در بحران سوریه هستند و خواسته آنها چندان منطبق با خواسته ترکیه نیست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، یاشار یاکیش، وزیر امور خارجه اولین دوره حکومت حزب عدالت و توسعه در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک با اشاره به حملات اخیر روسیه در سوریه و مواضع ترکیه در این باره گفت: دیگر ترکیه بازیگر اصلی در مساله سوریه نیست بلکه روسیه از بازیگران اصلی محسوب می‌شود و با توجه به اینکه در بحران سوریه در کنار روسیه ارتش اسد، حزب‌الله لبنان و کردها قرار دارند در این صورت به نظر می‌رسد که این کشور در سوریه امتیازاتی به همراه داشته باشد.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه به نظر می‌رسد ترکیه نسبت به دولت انتقالی با حضور بشار اسد در سوریه موافقت کرده است، گفت: اینکه سیاست خارجه ترکیه براساس واقعیت‌های موجود در صحنه میدانی تنظیم شده باشد، یک اتفاق مثبت است. در واقع ترکیه به دلیل به انزوا کشیده شدن با مشکلات فراوانی رو به رو بود و سیاست مورد نظر این کشور با واقعیت‌های موجود در صحنه انطباق نداشت اما اکنون این مساله فرق کرده است. همچنین پس از دیدارهای رئیس‌جمهور کشورمان در مسکو نشانه‌هایی مبنی بر پذیرش ترکیه درباره حضور اسد در دوران انتقالی مشاهده شد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه نمی‌توان خروج اسد از قدرت را زمان‌بندی کرد، گفت: نمی‌توان گفت دوره انتقالی در این کشور یک بازه شش ماهه باشد. معمولا در دنیای سیاست هیچ زمان‌بندی به درستی اتفاق نمی‌افتد.

وزیر خارجه پیشین ترکیه در اظهارات دیگری درباره نقش روسیه در سوریه گفت: براساس شواهد موجود می‌توان اعلام کرد که روسیه یکی از بازیگران اصلی در سوریه است. این در حالی است که دیگر نمی‌توان ترکیه را به عنوان بازیگر اصلی در نظر گرفت. در واقع به نظر می‌رسد بازیگران اصلی در بحران سوریه، ایران، آمریکا و روسیه هستند و احتمال وقوع اتفاقی خارج از اراده آنها وجود ندارد. هم چنین خواسته آنها چندان منطبق با خواسته ترکیه نیست.

یاکیش در بخش دیگری از اظهاراتش درباره هرگونه عملیات نظامی ترکیه در سوریه اضافه کرد: من بر این باورم که ورود سربازان ترکیه به خاک سوریه می‌تواند چالش‌های بسیاری برای این کشور به همراه داشته باشد و همچنین ممکن است ترکیه در سوریه با روسیه مواجه شود. در حقیقت، اگر ترکیه در سوریه مداخله نظامی داشته باشد، احتمال موفقیتش بسیار کم خواهد بود و از سوی دیگر پایان این جنگ بسیار دشوار خواهد بود. بر همین اساس در مساله هرگونه اقدام نظامی ترکیه در سوریه، نه تنها باید احتمال پیروزی را کنار گذاشت بلکه هرگونه عقب‌نشینی از این مداخله نظامی نیز بسیار سخت خواهد بود.

وی در پایان با اشاره به روابط مسکو-آنکارا گفت: گرچه ترکیه و روسیه در مساله سوریه بر کشتی‌هایی جدا از یکدیگر سوار هستند اما در برخی مسائل دیگر مانند اوکراین از مواضع یکسانی برخوردارند و روابط دو کشور بسیار عمیق است.

انتهای پیام

کد N1000842

وبگردی