آفتاب

ویتنام به دنبال روابط دوستانه با آمریکا و چین

ویتنام به دنبال روابط دوستانه با آمریکا و چین

وزیر دفاع ویتنام می‌گوید، کشورش به دنبال روابط دوستانه و خوب با دو کشور آمریکا و چین است و نمی‌خواهد یکی را بر دیگری ترجیح دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، ژنرال فونگ کوآنگ تان، وزیر دفاع ویتنام به گروهی از قانونگذاران گفت که دولت هانوی به دنبال ثبات و صلح در کشور و ایجاد تغییر و تحولات است.

وی ادامه داد: روابط با چین و ایالات متحده برای امنیت ویتنام از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است و اگر ما رابطه‌ای خوب و دوستانه با این کشور داشته باشیم می‌توانیم موضعی متوازن در کشور برقرار کرده و استقلال خود را ثبات بخشیده و متکی بر خود باشیم. ما نمی‌خواهیم قدرتی را بر دیگری ترجیح دهیم و یا مخالف کشوری باشیم.

این مقام مسئول وزارت دفاع ویتنام روز پنج‌شنبه به اعضای مجمع ملی این کشور گفت که دولت به دنبال حل مناقشات موجود در دریای چین جنوبی به روش صلح‌آمیز است.

روابط میان ویتنام و چین به پایین‌ترین سطح خود در چند سال اخیر به دلیل ساخت سکوی نفتی چینی در آب‌های مورد مناقشه در آب‌های دریای چین جنوبی رسیده است.

هانوی و پکن هر دو مدعی مالکیت جزایر پاراسل هستند، همچنین در کنار این دو کشور مجمع الجزایر فیلیپین، مالزی، برونئی و تایوان مدعی مالکیت جزایر اسپارتلی در دریای چین جنوبی هستند که در شاهراه اصلی بین‌المللی آبی قرار دارد و منبع غنی از منابع نفتی و گازی و آبزیان است. دولت آمریکا نیز با هدف مقابله با نفوذ چین در منطقه در حال تعمیق روابطش با ویتنام است.

وزیر دفاع ویتنام ادامه داد، ارتش کشورش ناوهایی را مجهز به موشک و توپخانه و سایر تجهیزات تولید کرده است و می‌خواهد کمتر به کشورهای دیگر در زمینه تولید تجهیزات وابسته باشد. در حال حاضر روسیه تامین‌کننده ارشد جنگ‌افزارهای نظامی برای ویتنام محسوب می‌شود.

این مقام مسئول وزارت دفاع ویتنام در نهایت گفت کشورش به دنبال حمله یا تهاجم به کشور دیگری نیست اما باید ظرفیت‌های نظامی خود را ارتقا بخشد.

انتهای پیام

کد N1000838

وبگردی