آفتاب

هند و پاکستان تا 2025 پنجمین و ششمین قدرت هسته‌ای جهان

هند و پاکستان تا 2025 پنجمین و ششمین قدرت هسته‌ای جهان

یک اندیشکده آمریکایی اعلام کرد، پاکستان و هند تا سال 2025 به ترتیب پنجمین و ششمین قدرت هسته‌ای جهان می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری پی.تی.آی، این گزارش با عنوان "نیروهای هسته‌ای پاکستان در سال 2015" توسط "بولتن دانشمندان اتمی" و پیش از سفر نواز شریف، نخست‌وزیر پاکستان با آمریکا منتشر شده است. در این گزارش آمده است: پاکستان حدود 110 تا 130 کلاهک هسته‌ای دارد در حالی که سال 2011 شمار آن‌ها حدود 90 تا 110 مورد بود.

در این گزارش آمده است: با توجه به اینکه چندین سیستم ارسال در دست ساخت است، چهار راکتور تولید پولوتینیوم و تاسیسات اورانیوم در حال کار است، ذخایر پاکستان تا 10 سال آینده افزایش می‌یابد اما میزان افزایش آن به مسائل زیادی بستگی دارد.

این گزارش که توسط هانس ام کریستن سن و رابرت اس نوریس ارائه شده است، تاکید دارد که دو عامل اصلی موضوع فوق تعداد استقرار پرتابگرهای هسته‌ای پاکستان و میزان پیشرفت زرادخانه هسته‌ای هند است.

این گزارش تاکید کرده است که براساس عملکرد پاکستان طی 20 سال گذشته استقرار سلاح‌های کنونی و آینده وی پیش‌بینی می‌شود که ذخایر هسته‌ای تا سال 2025 به 220 تا 250 کلاهک می‌رسد و این کشور را پنجمین کشور تسلیحات هسته‌ای جهان قرار می‌دهد.

همچنین در این گزارش آمده است که پاکستان در حال تولید دو موشک کروز زمین به هوا به نام‌های باهور (هاتف 7) و موشک هوا به زمین رعد (هاتف 8) است.

براساس این گزارش شواهدی مبنی بر اینکه پاکستان قصد توسعه سلاح‌های نظامی و احتمالا یک موشک کروز هسته‌ای برای نصب آن در زیردریایی‌ها وجود دارد.

انتهای پیام

کد N1000746

وبگردی