آفتاب

تکرار چندباره سخنان زاکانی در تلویزیون

تکرار چندباره سخنان زاکانی در تلویزیون

اگرچه با ارائه گزارش کمیسیون ویژه بررسی برجام به مجلس، کار این کمیسیون پایان یافته است اما همچنان زاکانی به عنوان رئیس این کمیسیون به تلویزیون دعوت می شود.

به گزارش خبرآنلاين، اين نماينده تهران در طول بررسي برجام در کميسيون تحت نظارتش دست کم چهار بار مهمان بخش هاي خبري مختلف صداوسيما بود. حضور وي در اين برنامه ها چه به لحاظ انتقاداتي که به برجام وارد مي کرد و چه به لحاظ مخالفتش با حضور نماينده دولت -بعيدي نژاد- همواره حاشيه ساز شد.

او که شب گذشته مهمان برنامه گفت و گوي ويژه خبري بود، تاييد برجام در کميسيون ويژه را «مشروط» خواند و بار ديگر با تکرار مواضع پيشينش مبني بر اينکه برجام منجر به لغو تحريم ها نمي شود، مدعي شد که تمهيدي براي نقض تعهدات آمريکا در قبال عدم لغو تمهيدها انديشيده نشده است. زاکاني درباره اینکه آیا نامه کتبی رئیس جمهور آمریکا تضمین کافی برای اجرای برجام است گفت: یکی از اشکالاتی که وجود دارد این است که ما یک امر قطعی را گرفتیم و نمی خواهیم راجع به آینده هیچ تمهیدی را داشته باشیم.

بخش تکراري ديگر سخنان اين نماينده تهران، اظهاراتش درباره پنج سند درباره برجام بود. شامل «برجام و قطع نامه شورای امنیت، برنامه غنی سازی دراز مدت، حل مسائل ایران و آژانس و سند بین صالحی و مونیز راجع به شیب توسعه هسته ای». او از موضع رئيس کميسيون ويژه بررسي برجام بارها عنوان کرده که دو سند اول به او ارائه شده، سند سوم هنوز تدوين نشده و دو سند ديگر ارائه نشده است. اين در حالي است که بنا بر توضيحات تيم مذاکره کننده هسته اي سند چهارم محرمانه بوده و سند پنجم نيز به گفته صالحي اصلا وجود ندارد!

اهم سخنان وي از اين قرار است:

** حق نداریم برای امروز مطالبی را بیان کنیم که خلاف سند برجام باشد. باید با برخورد کارشناسانه خود مانع از برخورد سیاسی شویم. حق نداریم برای آیندگان تصمیم نادرستی بگیریم.

** فصل الخطاب رهبر نقطه پایانی بر همه گمانه زنی ها باید باشد. حق بدبینی افراطی و خوش بینی افراطی نداریم . رهبر معظم انقلاب افقی را فرا روی ایران اسلامی گذاشته اند که می تواند جهش و آورده اساسی داشته باشد.

** متاسفانه برخی از مسئولین اطلاعات درستی از سند برجام ندارند. اين سند  تودرتو و لایه به لایه است. 

 **{ با اشاره به شش قطع نامه شورای امنیت} وقتی به ماده 12 قطع نامه مراجعه می کنیم می بینیم تحریم ها تجمیع شده اند و آن را به عنوان عامل فشار نگه داشتند لذا باید اذعان داشت که این تحریم ها آماده بازگشت پذیری است.

 ** 15 ایالت آمریکا اعلام کرده اند که دست از تحریم برنمی دارند. اتحادیه اروپا می توانست تحریم ها را لغو کند اما این کار را نکرده و حتی سخت تر از آمریکا برخورد کرده است. آمریکا از همان روز نهایی شدن با تهدیدات خود آن را نقض کرده است لذا حتما باید تضمین کتبی از آمریکا و اروپا برای لغو تحریم ها گرفته شود.

**{با اشاره به نامه رهبری در خصوص اجرای هوشمندانه برجام توسط دولت} در نامه رهبری صحبت از ابهامات و نقایص ساختاری برجام شده لذا ما حق نداریم هم اکنون که این فصل الخطاب از سوی رهبری داده شده کم کاری داشته باشیم.  اگر به نامه رهبری توجه شود برای آینده راهگشا خواهد بود و اگر توجه نشود این جفا به ملت است که هدایت گری در خصوص آینده صورت گرفته امروز مسئولین بخواهند نسبت به آن بی توجه باشند لذا دولت و مجلس باید دست به دست هم دهند و در مسیر اجرا همکاری کنند ضمن اینکه دستور کتبی لغو تحریم ها باید از طرف مقابل اخذ شود.

 **آمریکا از قبل برجام را نقض کرده چرا که در برجام آمده باید دولت های اطراف مذاکره کننده برجام دقت کنند در حوزه گفتاری تصمیم گیری انتقال مفاهیم و بیان مختلف به جامعه جهانی رعایت حال محتوای برجام را داشته باشند و حق ندارند تحریم کنند اما آمریکا از همان روز که برجام نهایی شد تهدیدات خود را شروع کرد لذا آمریکا از همان روز برجام را نقض کرده است.

** آن ها ساختار تحریم را در برجام حفظ کردند لذا مقام معظم رهبری نیز در نامه ای که به دولت داده اند فرمودند که با شروطی مصوبه شورای عالی امنیت ملی قابل اجرا است.

**{درباره توصیه رهبری مبنی بر تشکیل هیئت ویژه در شورای عالی امنیت ملی برای رصد عملیاتی شدن برجام} تیم اين کار باید تیم حاذقی باشد که اولا به دشمن امید نداشته باشد و دشمن را به دشمنی بشناسد و دشمنی آمریکا را باورداشته باشد ضمن اینکه باید با مسائل به صورت کارشناسی و حقوقی برخورد کند. این هیئت باید نسبت به جوانب کار، ریزکاری های برجام و اسناد پیوست آن وقوف پیدا کند و دقیقا نظارت پیدا کند به این که در مقابل تعهدات ما آیا تعهدات آنها اجرا می شود یا خیر. هم چنین این هیئت باید دقت کند که ماحصل این مواجهه کارشناسی دقیق و بدون خوش بینی به دشمن احقاق حقوقی طبیعی ملت ایران را در برداشته باشد.

** در این مقطع کسانی که منتقد و چه کسانی که تایید کننده برجام هستند باید کمک کنند برجام مطابق با 28 ویژگی که مطالبه شده عملیاتی شد و تفسیرها و توجیح های شخصی دست بردارند و در مسیر اجرا نظارت منصفانه داشته باشند. 

2727

 

 

کد N1000639

وبگردی