آفتاب
سفیر نیکاراگوئه در گفتگو با مهر:

تلاش آمریکا برای تضعیف وحدت ملتهای آمریکای لاتین شکست خورده است

تلاش آمریکا برای تضعیف وحدت ملتهای آمریکای لاتین شکست خورده است

«ماریو آنتونیو بارکرو» اتحاد و همبستگی دولت ها و ملت های منطقه آمریکای لاتین را اتحادی حقیقی و غیر سمبلیک دانسته و گفت: برای مقابله با امپریالیسم همبستگی یک اصل است.

به گزارش خبرگزاری مهر، در دسامبر ۲۰۱۴ میلادی باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا تصمیم خود را برای از سرگیری روابط سیاسی با کوبا اعلام کرد.

در ۱۶ ژانویه آمریکا بازنگری قوانین مربوط به تسهیل سیاست‌های تجاری و سفر به کوبا را آغاز کرده است. آمریکا از سال ۱۹۶۱ میلادی تحریم‌های زیادی را علیه دولت کوبا اعمال کرده است.

اقدامات اخیر دولت باراک اوباما در قبال کوبا و تلاش این کشور برای نزدیک شدن به این کشور حکایت از شکست سیاست های نیم قرن گذشته این کشور در قبال کوبا و دیگر کشورهای آمریکای لاتین دارد به ویژه در دهه گذشته که شاهد روی کار آمدن دولت های مخالف سیاست های واشنگتن در بسیاری از کشورهای منطقه بوده ایم.

«ماریو آنتونیو بارکرو بالتودانو» سفیر نیکاراگوئه در تهران در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به این سوال که آیا رویکرد جدید دولت آمریکا در منطقه آمریکای لاتین که ظاهرا قصد دارد با کشورهای منطقه تنش زدایی کند، می تواند منجر به تضعیف پیوند و اتحاد استراتژیک کشورهای این منطقه شود، گفت: اگر می خواهیم با سلطه این کشورها مقابله کنیم ما باید همیشه متحد و در کنار هم باشیم. این یک مسئله اساسی و اصولی است که نمی توانیم آن را فراموش کنیم.

وی افزود: ما نه تنها نباید از این مسئله چشم پوشی بلکه باید آن را تقویت هم بکنیم. سازمان کشورهای آمریکای لاتین متفاوت با دیگر جاها است و با تاکید بر همبستگی بیشتر همدیگر را تقویت می کنند. سازمان های زیادی برای ایجاد وحدت بین کشورهای آمریکای لاتین وجود دارند که بسیاری از آنها کوچک هستند و بزرگترین آنها «سلاک» است.

سفیر نیکاراگوئه در ادامه با تاکید بر لزوم همبستگی کشورهای آمریکای لاتین در مقابل راست گراها و کسانی که تمایل دارند مقدمات سلطه آمریکا بر منطقه را فراهم کنند، گفت: ما در منطقه آمریکای لاتین شاهد کم شدن دولت های راستگرا هستیم. راستگراها از این اتحادهای ایجاد شده در منطقه هراس دارند و سعی می کنند علیه این دولت ها کودتا به راه بیاندازند مثل کودتا در ونزوئلا و اکوادور که ناکام ماندند.

وی در ادامه تصریح کرد: ما اتحاد خودمان را سازمان یافته کرده ایم و آن را به بلوغ رسانده ایم. ما دیگر اجازه نفوذ ایالت محتده آمریکا را نخواهیم داد زیرا ما دیگر به خودمان به تاریخ خودمان باور را داریم. ما همبستگی را بین تمامی دولت ها و ملت های آمریکای جنوبی گسترش داده ایم.

سفیر نیکاراگوئه با اشاره به اینکه تلاش های آمریکا و راست گراها برای تضعیف وحدت ملت های آمریکای لاتین شکست خورده گفت: همبستگی موجود بین دولت ها و ملت های آمریکای جنوبی حقیقی و واقعی است و نه امری سمبلیک و نمادین. از نتایج این همبستگی می توان به مسئله «پتروکارائیب» که مبدع آن ونزوئلا بوده و پیشرفت های پزشکی کوبا اشاره کنم. در جریان این همبستگی هر یک از ما که در هر زمینه ای قدرت و پتانسیل بیشتری دارد به بقیه کمک می کند. این شعار همبستگی ما است و ما باید با هم باشیم تا بتوانیم با امپریالیسم مقابله کنیم.

گفتگو: پیمان یزدانی

کد N1000572

وبگردی