آفتاب

پکن: روابط نیروی دریایی چین و آمریکا به بالاترین سطح رسیده است

پکن: روابط نیروی دریایی چین و آمریکا به بالاترین سطح رسیده است

فرمانده نیروی دریایی چین گفت، روابط میان نیروهای دریایی آمریکا و چین به "بهترین" سطح خود در تاریخ رسیده و تبادلات میان این دو قدرت جهانی در آینده نظام‌مندتر خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، اظهارنظرها از جانب فرمانده نیروی دریایی چین در حالی مطرح شده که واشنگتن در حال بررسی عملیات آزادی حمل و نقل دریایی در 12 مایل گره دریایی در حد فاصل جزایر مصنوعی ساخته شده توسط چین در آب‌های مورد مناقشه دریای چین جنوبی است؛ اقدامی که احتمالا باعث خشم دولت پکن می‌شود.

روزنامه رسمی ارتش آزادی‌بخش خلق چین از قول فرمانده نیروی دریایی این کشور نوشت: هم آمریکا و هم پکن به شدت برای انجام مانورهای مشترک دریایی، قانون‌های توافقی درباره حمل و نقل دریایی و همچنین همکاری‌های گسترده نظامی گفت‌وگو و مذاکره دارند.

وی ادامه داد: در حال حاضر روابط میان نیروهای دریایی آمریکا و چین در بهترین سطح خود در طول تاریخ رسیده است. ما برای تبادلات و ارتباطات گسترده در زمینه اعتمادسازی همکاری خواهیم داشت. در آینده نیز روابط میان دو کشور به صورت تدریجی نظام‌مندتر خواهند شد.

در این اظهارنظر از جانب این مقام ارشد نیروی دریایی چین به مناقشات مربوط درباره دریای چین جنوبی اشاره‌ای نشده است.

روابط میان چین و آمریکا بر سر ادعای پکن در مورد مالکیت جزایر موجود در دریای چین جنوبی متزلزل شده است. ویتنام مجمع الجزایر فیلیپین، مالزی، تایوان و برونئی نیز مدعی مالکیت این دریا هستند.

انتهای پیام

کد N1000547

وبگردی