آفتاب
دیدار با نواز شریف در کاخ‌سفید؛

اوباما نسبت به تنش‌زایی‌ هسته‌ای جدید پاکستان هشدار داد

اوباما نسبت به تنش‌زایی‌ هسته‌ای جدید پاکستان هشدار داد

باراک اوباما در دیدار با نخست‌وزیر پاکستان در کاخ سفید از اسلام‌آباد خواست تا از توسعه سلاح‌های هسته‌ای که منجر به افزایش خطرات و بی‌ثباتی منطقه می‌شود، خودداری کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در حالی این اظهارات را مطرح کرد که تنش‌ها میان پاکستان و هند که دو رقیب مسلح به سلاح‌های هسته‌ای هستند، افزایش یافته است.

اوباما در دیدار خود با نواز شریف، نخست‌وزیر پاکستان در کاخ سفید همچنین برای بازگرداندن طالبان افغانستان به مذاکرات صلح درخواست کمک کرد. نواز شریف در این دیدار اعلام کرد که اسلام آباد محدودیت‌ در برنامه تسلیحاتی خود را نمی‌پذیرد و تاکید کرد که سلاح‌های تسلیحاتی تاکتیکی کوچکتر به منظور بازدارندگی در مقابل حمله ناگهانی هند مورد نیاز است. اوباما با اشاره به برنامه تسلیحات هسته‌ای پاکستان بر اهمیت خودداری از توسعه این سلاح‌ها که منجر به ایجاد خطر برای امنیت هسته‌ای امنیت و ثبات استراتژیک می‌شود، تاکید کرد.

کاخ سفید در بیانیه‌ای تاکید کرد که در این دیدار رهبران دو کشور اعلام کردند که "تمامی طرف‌ها" باید با محدودیت عمل کنند و باید برای ثبات استراتژیک در جنوب آسیا تلاش کنند. در این بیانیه آمده است که اوباما و شریف تعهد خود را نسبت به فرآیند صلح در افغانستان اعلام کردند و از رهبران طالبان خواستند تا با کابل وارد مذاکره مستقیم شوند.

مذاکرات با طالبان پس از آنکه آژانس اطلاعاتی افغانستان اعلام کرد ملاعمر دو سال پیش مرده است، متوقف شد.

شریف پس از جلسه خود با اوباما در جمع خبرنگاران اعلام کرد: این مساله یک ضربه است و قطعا غلبه بر آن زمان‌بر است اما ما مجددا تلاش خواهیم کرد.

انتهای پیام

کد N1000524

وبگردی