آفتاب

مقامات ترکیه از وجود بیش از 4 هزار داعشی در خاک این کشور پرده برداشتند

مقامات ترکیه از وجود بیش از 4 هزار داعشی در خاک این کشور پرده برداشتند

واحدمرکزی خبر نوشت: نیروهای امنیتی ترکیه یک انبار مهمات متعلق به داعش را در شهر غازی آنتپ در مرز سوریه کشف و مصادره کردند.

به گزارش شبکه تلویزیونی اسکای نیوز عربی، این انبار مهمات حاوی سلاح ها و موادی است که برای ساخت مواد منفجره از آن استفاده می شود. این اقدام در چارچوب تدابیر امنیتی نیروهای مبارزه با تروریسم در چندین شهر ترکیه علیه افراد مظنون به وابستگی به داعش(گروه تکفیری صهیونیستی) صورت گرفته است.
مهران عیسی گزارشگر این شبکه در گزارشی در این زمینه گفت، در شرایطی که موج یورش و بازداشت افراد مظنون به وابستگی به گروه تروریستی داعش ادامه دارد، رئیس شعبه مبارزه با تروریسم در ترکیه در خصوص وجود 4 هزار و 300 تروریست وابسته به این گروه در خاک ترکیه هشدار داد که از این تعداد 200 تن در فهرست هسته های نرمی هستند که به گفته دستگاه های امنیتی ترکیه، به تازگی برای انجام حملات تروریستی آماده شده اند.
آراک آجار آر، روزنامه نگار ترک گفت: «گروه داعش به تازگی در ترکیه در فهرست گروه های تروریستی قرار گرفته است. منظورم آن است که این اقدام با تاخیر صورت گرفت با آن که همه یقین داشتند که این گروه، گروهی تروریستی است. اما سیاست کشور ما در سوریه، به تقویت این گروه های اسلامی تندرو کمک کرد و در نتیجه کشور ما هم اکنون خود گرفتار اقدامات تروریستی این سازمان ها شده است.»
گزارشگر شبکه در ادامه گفت، این گزارش امنیتی نشان می دهد گروه داعش، به هسته های متعلق به خود در ترکیه حقوق و آموزشهای سازمانی و جنگی می دهد. این اطلاعات کمتر از یک هفته پس از بازداشت 50 فرد وابسته به این گروه به وسیله دستگاه های امنیتی ترکیه اعلام شد. بیشتر آنها از اتباع کشورهای ازبکستان و تاجیکستان بودند و در میان آنها کودکانی حضور داشتندکه مهارت های رزمی را در یکی از منازل در استانبول آموزش دیده بودند.
سعید صفاه، روزنامه نگار ترک گفت: «به عنوان نمونه در قونیه اماکنی وجود دارد که به کودکان و نوجوانان دروس دینی آموزش می دهند. این اماکن مخفی و دور از چشم دولت نیستند و دو تن به نام های علاء الدین و مراد این اماکن را اداره می کنند. آنها قبلا به خاطر وابستگی شان به القاعده زندانی شده اند. آنها افکار افراطی را از طریق این درسها به جوانان منتقل می کنند.»
گزارشگر شبکه در ادامه گفت، کارشناسان علت افزایش تعداد طرفداران گروه داعش در ترکیه را ناشی از استفاده این گروه از اینترنت و وسایل ارتباط اجتماعی برای جذب جوانان از طریق پایگاه های سایبری ترک زبان مانند پایگاه تقوا و پایگاه مجله قسطنطنیه می دانند. این پایگاه ها در گذشته توسط مقامات ترکیه مسدود شده بودند. همین مسئله این گروه را به روی آوردن به بازسازی این پایگاه ها و استفاده از پایگاه یوتیوب برای تبلیغ افکار خود وادار کرد.
مهران عیسی در پایان گزارش خود گفت، برخی ها معتقدند اقدام مقامات ترکیه در به راه انداختن روند جدید حمله و بازداشت افراد مظنون در غازی آنتپ و کشف و مصادره سلاح و مواد منفجره رویکردی جدید در تعامل با گروه هایی مانند حزب کارگران کردستان و گروه داعش، می دانند که آنکارا آنها را در فهرست گروه های تروریستی قرار داده است. گفتنی است مقامات ترکیه داعش را به دست داشتن انفجارهای 10 روز پیش آنکارا متهم می کنند.

4949

کد N1000311

وبگردی