آفتاب

همزمان با سفر بشار اسد صورت گرفت: گفتگوی تلفنی پوتین و اردوغان

همزمان با سفر بشار اسد صورت گرفت: گفتگوی تلفنی پوتین و اردوغان

ایرنا نوشت: خبرگزاری آناتولی روز چهارشنبه از گفت و گوی تلفنی رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه و ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری فدراسیون روسیه در خصوص مسایل سوریه از جمله سفر ناگهانی بشار اسد به مسکو خبر داد.

در این خبر که به صورت « خبر فوری» مخابره شد، به جزئیات این گفت و گو و اینکه تماس تلفنی با اقدام کدام طرف صورت گرفته، اشاره نشده است.
رسانه های ترکیه امروز خبر سفر غیر مترقبه بشار اسد به مسکو را که همزمان با انتشار گزارش هایی در خصوص رویکرد ترکیه از گزینه بدون بشار اسد در دوره انتقالی در آن کشور می باشد، به طور گسترده منتشر کرده اند.
شبکه خبر ان.تی.وی نیز در گزارشی با اشاره به اینکه اردوغان پیش از نشست ماهانه شورای امنیت ملی ترکیه با پوتین گفت و گو کرد، افزود: اردوغان در این گفت و گو نگرانی خود را از احتمال رو در رویی ترکیه با سیل تازه ای از آوارگان سوری تحت تاثیر عملیات های اخیر در سوریه و حلب بیان کرده است.
ان.تی.وی افزود: پوتین نیز در خصوص سفر کاری بشار اسد به روسیه، اطلاعاتی در اختیار اردوغان گذاشته است.
احمد داوداوغلو نخست وزیر ترکیه نیز روز چهارشنبه در آنکارا در گفت و گو با خبرنگاران در باره سفر ناگهانی بشار اسد به روسیه گفت: مهم نیست که دو طرف در باره چه مسایلی گفت و گو کرده اند. مهم این است که یک دوران انتقالی و گذار قابل اجرایی در سوریه شروع شود که مورد قبول همه آحاد مردم سوریه بوده باشد.
ترکیه اعلام کرده است که طرح آمریکایی دوران گذار در سوریه را به همراه گروه کشورهای به اصطلاح دوست سوریه به طور مشروط پذیرفته است.
داوداوغلو گفته است: این دوران گذار شش ماه خواهد بود و در این دوره بشار اسد بدون قدرت اجرایی خواهد بود .
این درحالی است که ترکیه تاکنون به طرحهایی که دولت بشار اسد یکی از طرفهای اصلی حل بحران سوریه پذیرفته می شد، به شدت اعتراض داشته و هرگونه راه حل با اسد را رد می کرد.
احزاب مخالف دولت آنکارا شرط شش ماه دولت آنکارا را چندان تعیین کننده ندانسته و رویکرد فعلی دولت آنکارا را تحولی مثبت در بازگشت از خطاهای گذشته ارزیابی می کنند.

49310

کد N999685

وبگردی