آفتاب

رئیس‌جمهور اسبق رومانی به اتهام جرم علیه بشریت تحت تعقیب قرار گرفت

رئیس‌جمهور اسبق رومانی به اتهام جرم علیه بشریت تحت تعقیب قرار گرفت

رئیس جمهور اسبق رومانی به اتهام سرکوب اعتراضات ضددولتی در 25 سال پیش تحت تعقیب قرار گرفته و با اتهام جرم علیه بشریت روبرو شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، یون ایلیسکو، رئیس جمهور اسبق رومانی که در حال حاضر 85 سال سن دارد، به جرم سرکوب اعتراضات ضد دولتی در زمان ریاست جمهوری‌اش بر این کشور در 25 سال پیش در جریان آن شش تن کشته و صدها تن دیگر زخمی شدند تحت تعقیب قرار گرفته است.

وی امروز (چهارشنبه) به دادگاه عالی این کشور رفت تا در جلسه رسیدگی به اتهاماتش در ارتباط با سرکوب خشونت‌آمیز اعتراضات ژوئن 1990 حضور پیدا کند.

دادگاه عالی رومانی در بیانیه‌ای گفت، ایلیسکو به دلیل کشته شدن سه تن و زخمی شدن چهار تن دیگر در این اعتراضات تحت تعقیب قرار گرفته است. وی به مدت یک ساعت در دادگاه حاضر شد اما بدون اظهارنظر تنها اتهاماتش را رد کرد.

در سال 1990 در جریان اعتراضات دموکراسی‌خواهانه در رومانی، گروهی از معدنچیان باتوم به دست و نیروهای پلیس به سرکوب اعتراضات در شهر بخارست پرداخته و اقدام به دستگیری و ضرب‌وشتم هزاران نفر کردند. بعد از این اتفاقات ایلیسکو از معدنچیان تشکر کرد و هدف انتقادات گسترده در داخل و خارج از رومانی قرار گرفت.

انتهای پیام

کد N999680

وبگردی