آفتاب

میانمار ناظران انتخاباتی اتحادیه اروپا را به پایگاه‌های نظامی راه می‌دهد

میانمار ناظران انتخاباتی اتحادیه اروپا را به پایگاه‌های نظامی راه می‌دهد

یکی از مقام‌های دولت میانمار اعلام کرد،‌ دولت یانگون قرار است به ناظران اتحادیه اروپا اجازه دسترسی به روند رای گیری در پایگاه‌های نظامی را در انتخابات ماه آتی میلادی بدهد؛ اقدامی که برای تقویت نظارت بر روند رای گیری در کشوری است که چندین دهه توسط خونتا اداره می‌شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه،‌ میانمار یکی از بزرگترین ارتشهای منطقه را در اختیار دارد و یک چهارم کرسی‌های پارلمانی این کشور به ارتش تعلق دارد و همین روند به آنها حق وتوی دوفاکتو می‌دهد.

ده‌ها هزار تن از سربازان ان کشور احتمالا قرار است در این رای گیری در تاسیسات نظامی و پیش از انتخابات هشتم نوامبر 2015 شرکت کنند چون از حوزه‌های رای گیری در شهرها و استانهای خود بسیار دور هستند.

ناظران از یک هیات 150 نفره از اتحادیه اروپا اجازه دارند تا در این حوزه‌های رای گیری در تاسیسات نظامی حضور داشته باشند و بر روند رای گیری نظارت داشته باشند. این افراد پس از دیدار با فرمانده ارتش میانمار موفق شدند چنین اجازه‌ای را دریافت کنند.

رییس ناظران اتحادیه اروپا در این باره گفت: این یک دیدار سازنده بود. این مساله برای هر دو طرف نگران کننده بود. تصمیم برای صدور مجوز در حضور هیات اتحادیه اروپا در این تاسیسات نظامی در میانمار از اهمیت زیادی برخوردار است.

اتحادیه اروپا به دنبال دستیابی به تضمین برگزاری انتخاباتی آزاد و عادلانه در میانمار است که انتخاباتش در 2010 با "تقلب" همراه بود. در انتخابات 1990 نیز حزب لیگ ملی برای دموکراسی به رهبری آنگ سان سوچی موفق شد با اکثریت آرا پیروز شود اما دولت وقت خونتا نتایج آن را رد کرد و تسلط بر قدرت را بیشتر کرد.

انتهای پیام

کد N999675

وبگردی