آفتاب

بازدید نیروی دریایی آمریکا از ناو هواپیمابر چین در بحبوحه تنش‌ها

بازدید نیروی دریایی آمریکا از ناو هواپیمابر چین در بحبوحه تنش‌ها

همزمان با اینکه واشنگتن و پکن تلاش می‌کنند به‌رغم افزایش تنش‌ها در خصوص ادعاهای چین در آب‌های مورد مناقشه دریای چین جنوبی روابط خود را حفظ کنند، افسران ارشد نیروی دریایی آمریکا از ناو هواپیمابر چین دیدن کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، بازدید هیات 27 نفره‌ کاپیتان‌های نیروی دریایی آمریکا از ناو هواپیمابر "لیائونینگ" همزمان با آن صورت گرفت که واشنگتن در نظر دارد تا با کشتی از آب‌های بین‌المللی مورد مناقشه عبور کند؛ اقدامی که باعث خشم و عصبانیت پکن می‌شود.

وبلاگ رسمی نیروی دریایی چین اعلام کرد: در این رویداد کاپیتان‌های آمریکایی با همتاهای چینی خود در خصوص مسائلی همچون آموزش و مدیریت نیروها، حمایت پزشکی و استراتژی ساخت ناو هواپیمابر تبادل نظر کردند.

این در حالی است که رسانه‌های چین تا امروز (چهارشنبه) به طور گسترده این رویداد را پوشش ندادند.

وبلاگ مذکور افزود: این هیات آمریکایی روز سه‌شنبه به عنوان بخشی از بازدید متقابلشان در پاسخ به سفر یک هفته‌ای افسران نیروی دریایی چین به آمریکا، از مدرسه زیردریایی نیروی دریایی چین بازدید کردند.

روابط پکن- واشنگتن به خاطر ادعاهای قلمرویی چین در دریای چین جنوبی به شدت خدشه‌دار شده است. از این آب‌های بین‌المللی سالانه تبادلات تجاری به ارزش پنج تریلیون عبور می‌کند. ویتنام، فیلیپین، مالزی، تایوان و برونئی نیز در این منطقه ادعاهای مالکیت دارند.

واشنگتن در نظر دارد در داخل 12 مایل از جزایر مصنوعی که چین آنها را ساخته بدون اعلام زمان دقیق آن عملیات دریانوردی آزاد انجام دهد. این در حالی است که از برنامه ناو هواپیمابر چین که محرمانه بوده، اطلاعات بسیار کمی وجود دارد. رسانه‌های دولتی چین اشاره کرده‌اند که کشتی‌های جدیدی ساخته شده است و پنتاگون اوایل سال جاری میلادی در گزارشی نوشت، پکن می‌تواند در 15 سال آتی ناوهای هواپیمابر چند منظوره بسازد.

انتهای پیام

کد N999571

وبگردی