آفتاب

پیامدهای سفر غیرمنتظره بشار اسد به مسکو

پیامدهای سفر غیرمنتظره بشار اسد به مسکو

ایرنا نوشت: سفر غیرمنتظره «بشار اسد» به مسکو و دیدار با «ولادیمیر پوتین » رئیس جمهوری روسیه که به خبر اول امروز چهارشنبه رسانه ها و شبکه های خبری جهان تبدیل شد، به علت همزمانی با موفقیت همکاری نظامی مسکو و دمشق و غافلگیری اردوگاه هفت کشور ضد سوری اهمیت ویژه ای دارد.

سفر رئیس جمهوری سوریه به مسکو دیروز سه شنبه، کاملا غیرمنتظر و غیر خبری و فقط برای دیدار با پوتین و با حضور «سرگئی لاوروف» و «سرگئی شایگو» وزیران امور خارجه و دفاع روسیه انجام شد، زیرا اسد به علت شرایط بحرانی سوریه و قدرت نمایی تروریست های تحت حمایت خارجی از چند سال پیش از سوریه خارج نشده بود.

هیچ رسانه ای پیش خبر این دیدار را که به درخواست رسمی روسیه انجام گرفت، منتشر نکرد و حتی هفته گذشته «ریاض حداد» سفیر تام الاختیار سوریه در مسکو در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا در باره سفر مقامات بلندپایه این کشور به روسیه در این زمینه سکوت کرد، در حالیکه جزییات مربوط به همکاری های دمشق و مسکو را در یک مصاحبه گفت.

دمشق و مسکو تلاش کرده اند برنامه ریزی و انجام دیدار غیرمنتظره سران دو کشور در سکوت کامل خبری برگزار شود و پس از گذشت چندین ساعت، جز بیانیه کوتاه دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین و اظهارات «دیمیتری پسکوف» سخنگوی رئیس جمهوری روسیه هیچ رسانه ای گزارش مستقیمی از دیدار دور از چشم رسانه ها در کاخ کرملین ارائه نکرده است.

به عقیده کارشناسان، به توجه به اهمیت انجام امنیت پروازی این سفر از سوریه تا روسیه و بر عکس و همچنین انجام مذاکره با کاملترین تدابیر امنیتی، برنامه خبر دیدار رئیس جمهوری سوریه به رسانه ها اعلام نشد.
انجام این دیدار افزون بر حیرت جامعه خبری جهانی، نشان می دهد که کشورهای غربی ضد سوری بویژه آمریکا، فرانسه، انگلیس، آلمان و متحدان منطقه ای واشنگتن یعنی ترکیه، عربستان و قطر با بی خبری کامل از تحولات تعیین کننده در باره سوریه، دیگر نمی توانند بازیگر اصلی در بحران سوریه باشند و باید موفقیت همگرایی های ضد تروریستی تهران، مسکو، بغداد و دمشق را بپذیرند.
رسانه های جهان با اعلام فوری مذاکره اسد و پوتین در مسکو، گزارش دادند در مذاکرات دو رئیس جمهوری تاکید که ادامه عملیات ضد تروریستی قطعی خواهد بود.
به گزارش ایرنا، شبکه تلویزیونی فرانس 24 اعلام کرد: کاخ کرملین اعلام کرده است که این دیدار سه شنبه شب در مسکو انجام شد.
خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد: «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین گفته است اسد و پوتین در این دیدار درباره ادامه عملیات نظامی روسیه در سوریه با یکدیگر گفت و گو کردند.
به گزارش این خبرگزاری انگلیسی، اسد در این دیدار، پوتین را از وضعیت سوریه مطلع کرد.
رویترز نوشت: اسد و پوتین همچنین درباره نبرد علیه گروه های تروریستی (در سوریه) و ادامه حملات هوایی روسیه درسوریه گفت و گو کردند.
بی.بی.سی نیز گفت: پسکوف افزود که رهبران دو کشور درباره جنگ علیه گروههای تروریستی، ادامه حملات روسیه و طرح ها و برنامه های سوریه برای ارتش این کشور گفت و گفت گو کردند و مشخص نیست اسد هنوز در مسکو به سر می برد یا به دمشق بازگشته است.
شبکه تلویزیونی اسکای نیوز انگلیس نیز گزارش داد: اسد در دیدار با پوتین درباره ادامه حملات هوایی گفت و گو کرد.
این رسانه انگلیسی افزود: «اسد از کمک کرملین بسیار قدردانی کرد و گفت که کمک روسیه از یک «سناریوی فاجعه بار» در سوریه جلوگیری کرد.»
خبرگزاری فرانسه از دمشق نیز به نقل از دفتر ریاست جمهوری سوریه گزارش داد: سفر اسد به روسیه دیروز (سه شنبه) انجام شد و وی اکنون در دمشق به سر می برد.

سفر اسد به سوریه نشان می دهد که 24 روز همکاری نظامی مسکو و دمشق در بمباران هوایی و انجام عملیات زمینی علیه تروریست ها توانسته است شرایط میدانی جنگ را تغییر دهد و گروه های تروریستی پس از نابودی کامل 600 هدف تروریستی و فرار نیروهای آن ها، زمین گیر شده اند و به زودی نیز دامنه بمباران ها و اقدامات نظامیان سوری گسترش بیشتری خواهد یافت.

بمباران ها و عملیات زمینی ارتش سوریه افزون بر داعش، دیگر گروه های تروریستی و مسلح را هم که پنج سال پیش توسط اردوگاه ضد سوری آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، ترکیه، عربستان و قطر برای براندازی حکومت «بشار اسد» با صرف صدها میلیون دلار هزینه و اختصاص انبوهی از تسلیحات مدرن سبک و سنگین شکل گرفتند، اکنون در بدترین وضع ممکن قرار داده است.

52310

کد N999267

وبگردی