آفتاب
دهقانی در کمیته حقوقی سازمان ملل:

سوء استفاده از ابزارهای جهانی علیه سران عدم تعهد باعث نگرانی است

سوء استفاده از ابزارهای جهانی علیه سران عدم تعهد باعث نگرانی است

معاون نماینده کشورمان در سازمان ملل گفت: سوء استفاده از صلاحیت جهانی در برخی از موارد علیه مقامات دولتی برخی از کشورهای عضو جنبش عدم تعهد، موجب نگرانی کشورهای این جنبش شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، غلامحسین دهقانی سفیر و معاون نمایندگی دائم کشورمان نزد سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه در کمیته ششم (حقوقی) این سازمان در خصوص موضوع صلاحیت جهانی به تشریح مواضع کشورهای عدم تعهد پرداخت

وی گفت: لازم است هنگام هرگونه رسیدگی قضایی، اصول منشور ملل متحد بویژه اصل «برابری حاکمیت دولت‌ها، استقلال سیاسی و عدم مداخله در امور داخلی کشورها» مورد توجه قرار گیرد تا اصل مصونیت سران دولت‌ها، مصونیت دیپلماتها و مقامات عالی‌رتبه کشورها مورد سوء استفاده دادگاههای داخلی برخی از کشورها قرار نگیرد.

دهقانی افزود: سوء استفاده از صلاحیت جهانی در برخی از موارد علیه مقامات دولتی برخی از کشورهای عضو جنبش عدم تعهد، موجب نگرانی کشورهای این جنبش شده است. بر این اساس این جنبش از ادامه گفتگوها برای بررسی جنبه‌های مختلف این موضوع استقبال می‌کند.

معاون نمایندگی کشورمان در سازمان ملل متحد ادامه داد: صلاحیت جهانی ابزاری را برای محاکمه مرتکبین برخی از جرایم عمده بر اساس معاهدات بین‌المللی فراهم می‌کند. با این وجود سوالات و ابهامات فراوانی از قبیل قلمرو جرایم قابل شمول و شرایط اعمال این صلاحیت در ارتباط با اصل مصونیت دولتها وجود دارد که برای احتراز از سوء استفاده و توسل نابجا به این ابزار لازم است، ابعاد مختلف این موضوع مورد کنکاش حقوقی قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: عدم تعهد در گروه کاری مرتبط با موضوع در کمیته ششم حقوقی ملل متحد حضوری فعال خواهد داشت.

کد N999073

وبگردی