آفتاب

درخواست روسیه برای ایجاد سازمان مللی منصف‌تر

درخواست روسیه برای ایجاد سازمان مللی منصف‌تر

سفیر روسیه در سازمان ملل متحد، آمریکا، انگلیس و فرانسه را به "غصب" موقعیت‌های عالی این نهاد دیپلماتیک متهم کرد. ویتالی چورکین همچنین از آمریکا به دلیل سوءاستفاده از اختیاراتش به عنوان کشور میزبان سازمان ملل از جمله نشان دادن تعصب بی‌رویه در صدور روادید انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری راشا تودی، ویتالی چورکین، سفیر روسیه در سازمان ملل متحد در نشست شورای امنیت گفت: اصلا نمی‌توان این شرایط را که سه موقعیت عالی شامل معاون دبیرکلی نیروهای حافظ صلح و امور سیاسی و بشردوستانه را که از سوی سه کشور غصب شده است، عادی در نظر گرفت.

این نماینده روسیه خواستار ایجاد سازمان مللی منصف‌تر با گردشی شدن پست‌های کلیدی میان تمام کشورهای عضو از جمله پست دبیرکلی سازمان ملل شد. بان کی‌ مون، دبیرکل کنونی سازمان ملل متحد در اواخر 2016 از این سمت کنار می‌رود.

سمت معاونت دائم دبیرکلی عملیات‌های حافظان صلح به صورت سنتی در دست یک نماینده از فرانسه است. سمت امور سیاسی معمولا به دست آمریکاست و امور بشردوستانه همواره در دست نمایندگان انگلیس بوده است.

چورکین در ادامه گفت که روند قطعنامه سازمان ملل متحد به دلیل اینکه برخی از کشورهای عضو شورای امنیت پیش از آزمودن راه‌ حل‌های صلح آمیز به تحریم متوسل می‌شوند، نقص دارد.

وی تاکید کرد: اثربخشی چنین تصمیماتی چندان مورد تمایل نیست. اغلب اوقات این اقدامات منجر به آن می‌شود که بحران‌ها وخیم‌تر شود.

وی همچنین تاکید کرد که هر نوع تلاش برای ملغی کردن قدرت وتوی سازمان ملل متحد اینکه این سازمان چگونه کار می‌کند، زیر سوال می‌برد.

چورکین گفت: این یکی از مهمترین مفاد منشور سازمان ملل است که موجب می‌شود تا کشورهای عضو شورای امنیت به اتفاق نظر برسند. این واضح است که تضعیف حق وتو هدف آن کسانی است که به دنبال اکثریت ریاضی در این شورا است.

سفیر روسیه در ادامه همچنین از آمریکا به دلیل سوءاستفاده از اختیاراتش به عنوان کشور میزبان سازمان ملل متحد انتقاد کرد.

این نماینده، آمریکا را به جانبداری در صدور روادید و بی‌میلی به گوش دادن و همکاری با برخی از درخواست‌های سازمان ملل متهم کرد.

وی خواستار پایان چنین اقدامات "خودسرانه‌"‌ای شد.

به گفته وی دعوت از کشور خودخوانده کوزوو که عضو سازمان ملل متحد نیست برای شرکت در یک نشست مبارزه با افراطگرایی در 29 سپتامبر نشان دهنده سوءرفتار واشنگتن است.

وی همزمان به مساله محدودیت‌های ویزای آمریکا برای سایر "کشورهای مستقل جدید" همانند اوستیای جنوبی و آبخاریا اشاره کرد و گفت که نمی‌توان بدون حضور آنها قطعنامه سالانه گرجستان را که حق بازگشت تمام آوارگان به این دو منطقه سابق گرجستان را به رسمیت می‌شناسد، بررسی کرد.

انتهای پیام

کد N998923

وبگردی