آفتاب

آمریکا جنگنده‌های A 10 خود را در پایگاه اینجرلیک مستقر کرد

آمریکا جنگنده‌های A 10 خود را در پایگاه اینجرلیک مستقر کرد

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد، ارتش آمریکا در حال استقرار هواپیمای تهاجمی پشتیبانی نزدیک از نیروهای زمینی، موسوم به "ای 10" (A-10) در پایگاه اینجرلیک ترکیه است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، پیتر کوک، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در جمع خبرنگاران گفت: جنگنده‌های ای 10 در حال ورود به پایگاه هوایی اینجرلیک ترکیه هستند و این بخشی از دوره معمول طراحی شده است.

جنگنده پشتیبانی هوایی نزدیک ای 10 یک هواپیمای جت تک سرنشین و دو موتوره است که چهار مدل دارد. گستره‌ی عمل این جنگنده در یک نبرد بسیار وسیع است. وظیفه اصلی آن حفاظت و پشتیبانی هوایی نزدیک برای نیروهای زمینی با حمله به تانک‌ها، خودروهای زرهی، سنگرها و دیگر هدف‌های زمینی دشمن در شب و روز است. یکی دیگر از وظایف آن هدایت هواپیماهای خودی به سمت هدف‌هاست. همچنین به مقدار محدود می‌تواند در مقابل دیگر هواپیماها و هلیکوپترهای دشمن ایستادگی و آنها را شکار کند. البته این جنگنده مخصوص از بین بردن تانک‌هاست و مقاومت بسیار بسیار بالایی در برابر پدافندها و آسیب‌های وارده دارد و به سرعت نیز قابل تعمیر و بازگشت به منطقه جنگی است.

ماموریت دوم A-10 شناسایی و پشتیبانی عملیات نیروهای ویژه ارتش آمریکا است. همچنین کاربردهایی همچون جستجو و نجات سربازان گمشده و یا آنان که دچار سانحه شده‌اند نیز به سادگی با این هواپیما انجام می‌شود.

تمامی این ماموریت‌ها می‌توانند در ارتفاع بسیار پایین (چند متری) و یا ارتفاع بالا به خوبی هدایت و انجام شوند. عمده‌ترین ماموریت A-10 حفظ برتری زمینی در ماموریت‌هایی از فاصله‌ بسیار نزدیک است.

براساس گزارش رسانه‌ها، حدود 10 الی 12 نوع از این جنگنده در اوایل هفته به ترکیه رسیدند و انتظار می‌رود که در عملیات‌های ضد داعش در عراق و سوریه شرکت کنند. در 12 اوت، ایالات متحده اولین پرواز با هواپیمای خلبان‌دار را از پایگاه هوایی اینجرلیک علیه مواضع داعش انجام داد. عملیات مذکور در پی توافق باراک اوباما و رجب طیب اردوغان، روسای جمهوری آمریکا و ترکیه در ماه ژوئیه انجام شد.

انتهای پیام

کد N998861

وبگردی