آفتاب

دولت چین اظهارات رهبر اویغورها را "یاوه" خواند

دولت چین اظهارات رهبر اویغورها را "یاوه" خواند

دولت چین ضمن "یاوه" خواندن اظهارات رهبر اویغورهای در تبعید مبنی بر پذیرایی با شکوه انگلیس از رئیس جمهور چین اعلام کرد، شراط در منطقه سین کیانگ آرام است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، ربیعه قدیر، رئیس کنگره جهانی اویغورها پیشتر در اظهاراتی در توکیو گفته بود: فرش قرمزی که انگلیس این هفته برای استقبال از شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین گستراند، سرشار از خون اویغورها، تبتی‌ها و دگراندیشان است.

قدیر ادامه داده بود: سیاست‌های سرکوبگرانه چین سین کیانگ را به عنوان خانه مسلمانان اویغور به منطقه جنگی بدل کرده است.

در پکن سخنگوی وزارت خارجه چین با "پوچ" خواندن اظهارات قدیر آن را رد کرد و آنها را نشانه‌ای از "بی‌سوادی" توصیف کرد.

وی در این باره گفت: تمامی گروه‌ها در سین کیانگ در صلح کار و زندگی می‌کنند تنها گروه کوچکی از مردم هستند که نابودی سازگاری قومی و ثبات اجتماعی را دنبال می‌ کنند. گمان می‌کنم اقدامات و کلمات آنها باید محکوم شود.

چین می‌گوید شبه نظامیان افراط گرا و جدایی طلبان در منطقه سین کیانگ و در نزدیکی مرزهای آسیای مرکزی دست به عملیات می‌زنند.

اما گروه‌های حقوق بشری و تبعیدی‌ها می‌گویند، چین هرگز شواهد دقیقی از آنچه که حضور گروه‌های شبه نظامی در این منطقه می‌نامد ارائه نداده است چنین ناآرامی‌هایی به سرکوب و کنترل فرهنگی و مذهبی مردم اویغور در این منطقه باز می‌گردد؛ ادعایی که به شدت از سوی پکن رد می‌شود.

دولت چین قدیر را به عنوان یک "عنصر ضد چینی" از کشور بیرون کرده است. او پیش از این به اتهام افشای اسرار دولتی در سال 1999 زندانی سیاسی چین محسوب می‌شد.

انتهای پیام

کد N997096

وبگردی