آفتاب

خسارت 606 میلیاردی به کشاورزی آذربایجان غربی در سال جاری

خسارت 606 میلیاردی به کشاورزی آذربایجان غربی در سال جاری

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: سهم آذربایجان غربی از وقوع حوادث غیرمترقبه در بخش کشاورزی معادل 5.5 درصد کشوری است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه آذربایجان‌غربی، رسول جلیلی در جلسه کارگروه ستاد بیمه، خشکسالی و مخاطرات کشاورزی استان گفت: بر اساس آمار موجود سالانه 20 هزار میلیارد تومان خسارت ناشی از حوادث غیر مترقبه به بخش کشاورزی در سطح کشور وارد می‌شود که سهم استان آذربایجان غربی در سال 94 از این مقدار حدود 606 میلیارد تومان و معادل 5.5 درصد خسارت کل کشور است.

وی با بیان اینکه استان با تولید 5.6 درصد محصولات کشاورزی در سطح کشور یکی از استان‌های پر مخاطره و حادثه‌خیز است، اظهار کرد: در سال گذشته در آمد حاصل از بخش کشاورزی در حدود 6250 میلیارد تومان برآورد شده و این در حالی است که 1200 میلیارد تومان نیز از طریق حوادث غیرمترقبه به این بخش خسارت وارد شده است.

جلیلی اظهار کرد: پرداخت غرامت که در پایان دوره زراعی انجام می‌شود، مبنای غرامت پرداختی به خسارت دیدگان بر اساس هزینه‌های تولید است و درآمد کشاورز در نظر گرفته نمی‌شود لذا خسارت دریافتی باعث جبران بخش ناچیزی از خسارت وارد شده به بهره‌بردار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: افزایش تعهدات بیمه‌گری، پرداخت به موقع غرامت‌ها، اعمال مدیریت ریسک از طریق صندوق بیمه کشاورزی در راستای کاهش خسارت، کاهش بروکراسی اداری و ساماندهی کارگزاران، پوشش تمامی خطرات نو ظهور و اجرای بیمه فراگیر و بیمه تکمیلی از جمله موضوعاتی است که انتظار داریم صندوق بیمه کشاورزی با اعمال این موارد وضعیت موجود بیمه محصولات کشاورزی را بهبود بخشد.

وی وضعیت بیمه محصولات کشاورزی در سال زراعی جاری نسبت به سال گذشته را رضایت بخش عنوان کرد و گفت: در سال جاری خدمات و تعرفه‌های بیمه‌ای نسبتاً به هنگام ابلاغ شد و حداکثر تعهدات بیمه گر نسبت به سال گذشته افزایش داشته و حق بیمه کشاورزی نسبت به سال گذشته کاهش و سهم دولت افزایش یافته است.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در خصوص بیمه محصولات کشاورزی افزود: در سال زراعی 94-93 میزان سطح بیمه محصولات کشاورزی در محصولات زراعی پاییزه با سطح 120 هزار نسبت به سال قبل برابر است، اما در بیمه محصولات زراعی بهاره و منابع طبیعی حدود 32 درصد و در محصولات باغی با سطح بیمه 20 هزار هکتار، 18 درصد افزایش نسبت به سال قبل داشتیم و امسال در مجموع بیمه محصولات زراعی بهاره و پائیزه و باغات با بیش ازهفت درصد رشد مواجه بودیم.

وی تدوین برنامه تغییر الگوی کشت باغات با شرایط آب و هوایی موجود، تهیه نقشه مناطق حساس به سرمازدگی برای محصولات باغی، بررسی سازگاری زمان گلدهی ارقام بادام و زردآلو با شرایط حاکم چندین سال گذشته در استان، معرفی ارقام مقاوم به سرمازدگی در محصولات باغی، استفاده ازتجربیات استان‌ها و کشورهای موفق در خصوص مقابله با سرمازدگی و خشکسالی، تدوین برنامه تغییر روش‌های آبیاری و ماشین‌آلات با هدف مصرف بهینه آب کشاورزی را از جمله برنامه‌های مهم سازمان جهاد کشاورزی در زمینه پیشگیری و مقابله با حوادث غیرمترقبه عنوان کرد.

انتهای پیام

کد N997022

وبگردی