آفتاب

بازدید ده‌ها قانونگذار ژاپنی از معبد جنجالی یاسوکونی

بازدید ده‌ها قانونگذار ژاپنی از معبد جنجالی یاسوکونی

ده‌ها تن از قانونگذاران ژاپنی امروز (سه‌شنبه) در اقدامی که خشم بیشتر چین و کره‌جنوبی را در پی خواهد داشت، اقدام به بازدید از معبد مناقشه‌برانگیز یاسوکونی کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، چین و کره‌جنوبی این معبد را سمبل تجاوزگری‌های نظامی توکیه در گذشته تلقی می‌کنند. این معبد مناقشه‌برانگیز در توکیو به افتخار میلیون‌ها تن از کشته‌شدگان ژاپنی در جنگ جهانی دوم ساخته شده اما این افراد شامل چند تن از چهره‌های سیاسی و نظامی ارشد در گذشته که متهم به جرایم جنگی هستند، می‌شوند.

یک موزه در مجاورت این معبد نیز بیشتر کشور ژاپن را قربانی تجاوزگری آمریکا در جنگ جهانی دوم نشان می‌دهد و اشاره چندانی به بی‌رحمی‌های نظامیان ژاپنی در این جنگ ندارند.

معمولا بازدید مقام‌ها و سیاستمداران ارشد ژاپنی از این معبد واکنش تند پکن و سئول را در پی دارد. امروز گروهی متشکل از 73 سیاستمدار و 96 نماینده دیگر قانونگذاران ژاپنی از معبد یاسوکونی به مناسبت فستیوال پاییزی بازدید کردند.

این بازدید در آستانه مذاکرات سه‌جانبه چین، ژاپن و کره‌جنوبی طی دو هفته آینده، صورت گرفته است.

روز یکشنبه نیز دو تن از وزرای کابینه ژاپن از این معبد بازدید کردند و نخست‌وزیر این کشور نیز به نشانه احترام روز شنبه هدیه‌ای آیینی از جانب خود به این معبد فرستاد.

انتظار می‌رود که شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن امسال شخصاً از این معبد بازدید نکند. وی قرار است ماه آینده میلادی مذاکراتی را با رهبران چین و کره‌جنوبی که بیشترین خسارت را از تجاوزگری‌های نظامی در ژاپن در قرن بیستم متحمل شدند، برگزار کنند.

همچنین قرار است وی نخستین نشست دوجانبه رسمی خود را با پارک گئون های، رئیس‌جمهور کره‌جنوبی در حاشیه این نشست سه‌جانبه برگزار کند.

وی در حاشیه این نشست سومین ملاقات رودروی خود با شی جینپینگ، رئیس‌جمهور چین را نیز انجام خواهد داد.

انتهای پیام

کد N996612

وبگردی