آفتاب

اتهامات وزیر خارجه عربستان علیه ایران در کنفرانس مطبوعاتی با اشتاین مایر

اتهامات وزیر خارجه عربستان علیه ایران در کنفرانس مطبوعاتی با اشتاین مایر

وزیران امور خارجه آلمان و عربستان در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی به مسائل مختلف منطقه از جمله بحران سوریه، جنگ در یمن و توافق هسته‌ای ایران پرداختند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ( ایسنا)، به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر خارجه آلمان که به عربستان سفر کرده در پایان مذاکرات با همتای سعودی خود این سفر را مثبت ارزیابی کرد و گفت: که در مورد مسائل مختلفی از جمله بحران یمن و جنگ در سوریه دو طرف دیدگاه‌های خوبی دارند.

اشتاین مایر گفت: به نظر می رسد بحران یمن وارد مرحله سرنوشت سازی شده چراکه طرفین به درخواست سازمان ملل برای آغاز مذاکرات پاسخ مثبت داده‌اند و ما امیدواریم که این مذاکرات به نتیجه برسد.

وی در خصوص سوریه نیز تاکید کرد که حل بحران سوریه تنها از طریق سیاسی ممکن است و راهکار نظامی ندارد .

اشتاین مایر با اشاره به اقدامات نظامی روسیه در سوریه گفت: ما نگران اقدامات مسکو هستیم. به نظر آلمان این اقدامات اوضاع در سوریه را پیچیده‌تر کرده است اما امیدواریم که مذاکرات میان واشنگتن و مسکو به حل این بحران کمک کند.

وی در خصوص موضوع آلمان درباره آینده بشار اسد گفت:‌ به طور حتم بشار اسد در آینده بلندمدت سیاست در سوریه جایی ندارد اما ما باید به یک راهکار مناسب برسیم که او از کی و چگونه کنار برود و انتقال دموکراتیک قدرت در سوریه بر چه اساسی آغاز شود.

وزیر امور خارجه آلمان در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره توافق هسته‌ای ایران و نقش آتی تهران در حل بحران‌های منطقه گفت: معنای توافق هسته‌ای با ایران این نیست که جامعه جهانی از تعهداتش در قبال منطقه کنار کشیده است. به نظر ما این توافق آغاز راه است تا ایران بار دیگر به جامعه جهانی برای حل مشکلات منطقه باز گردد. ما اکنون ناظر اجرای تعهدات ایران خواهیم بود. این کار آسانی نیست اما بازگشت ایران به جامعه جهانی راه مناسبی برای بهبود اوضاع در منطقه است.

عادل جبیر، وزیر خارجه عربستان نیز که بخش عمده صحبت‌های خود را به ایران اختصاص داد، ایران را کشوری "اشغالگر" خواند که "در خاک کشورهای عربی ، شهروندان عرب را به خاک و خون می‌کشد!"

وی گفت: ایران برای اینکه به حل بحران سوریه کمک کند و بخشی از مشکل این کشور نباشد باید از سوریه خارج شود، به شبه نظامیان حزب الله کمک نکند و نیروی نظامی به سوریه نفرستد. ایران اکنون یک کشور عربی را اشغال کرده و این از سوی ما پذیرفتنی نیست!

وی ادامه داد: امیدواریم ایران شیوه خود را تغییر دهد. ما دوست داریم بهترین روابط را با ایران داشته باشیم همانطور که در دهه‌های شصت و هفتاد میلادی روابط بسیار خوبی با تهران داشتیم اما وقتی که آن‌ها دشمنی می‌کنند تعامل مثبت با ایران بسیار سخت است. عربستان اعلام می‌کند که آماده دفاع از منافع و شهروندان خود در مقابل هر تهدیدی هست.

جبیر در ادامه ادعاهای خود گفت: ایران تهدیدات زیادی علیه کشورهای عربی ایجاد کرده، نقش مخربی در یمن، لبنان، سوریه و عراق دارد. اخیرا نیز یک کشتی حامل سلاح به یمن فرستاده و در قاچاق ماده منفجره C4 به بحرین نیز نقش اساسی داشته است! ایران اگر رویه خود را تغییر دهد می‌تواند روابط بسیار خوبی با همسایگان خود داشته باشد. ایران یک کشور اسلامی با تاریخ و فرهنگ بسیار غنی است. همکاری با این کشور می‌تواند به نفع دو ملت باشد و ما امیدواریم تهران رویه خود را تغییر دهد و توافق با 1+5 به بهبود روابط با این کشور بیانجامد.

وزیر امور خارجه عربستان درخصوص آینده بشاراسد در سوریه نیز گفت: بر اساس آنچه که در مذاکرات ژنویک بر سر آن توافق شد ما یک راهکار مشخص داریم. اول باید درگیری‌ها متوقف شود و سپس تا روی کار آمدن یک دولت ائتلافی در سوریه و برگزاری انتخابات به اوضاع انسانی و مسائل داخلی رسیدگی شود، بعد از آن انتخابات برگزار خواهد شد که در آن بشار اسد نباید حضور داشته باشد. مهم نیست که اسد یک یا چند ماه در قدرت بماند اما زمانی که دولت جدید روی کار آمد اسد دیگر جایی در سیاست سوریه نخواهد داشت.

وی در خصوص یمن و حملات ائتلاف تحت رهبری کشورش به این کشور نیز مدعی شد: حمله نظامی ائتلاف عربی به یمن علیه حوثی‌ها و همپیمانان آن‌ها بود که علیه دولت قانونی این کشور شورش کردند! حوثی ابتدا مناطق شمالی یمن را اشغال کردند و به درخواست های مکرر ما پاسخ ندادند تا اینکه عربستان برای دفاع از "دولت مشروع" یمن و به درخواست رسمی این کشور و نیز برای حمایت از مرزهای جنوبی خود وارد عمل شد. اکنون آن‌ها پذیرفته‌اند که شروط مطرح شده را عملی کنند ما از این کار استقبال می کنیم و امیدواریم مذاکرات داخلی یمن با نظارت سازمان ملل به نتیجه برسد و به درگیری های خونین در این کشور پایان دهد.

انتهای پیام

کد N995733

وبگردی