آفتاب
با حضور عراقچی و نمایندگان ۱+۵؛

نخستین نشست کمیسیون مشترک ایران و ۱+۵ برگزار شد

نخستین نشست کمیسیون مشترک ایران و ۱+۵ برگزار شد

نخستین نشست کمیسیون مشترک ایران و ۱+۵، در هتل کوبورگ وین به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صدا و سیما، در این نشست معاونان وزیر امور خارجه ایران، نمایندگان کشورهای ۱+۵ و هلگا اشمید معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا حضور داشتند.

تعیین روال کار و محل برگزاری کمیسیون

سید عباس عراقچی معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت امورخارجه ایران پس از پایان این نشست گفت: در این جلسه روال کار و محل کمیسیون مشخص شد.

وی با بیان اینکه محل کمیسیون قرار است در وین باشد، افزود: قرار شد هر سه ماه یک بار این جلسه را داشته باشیم، مگر اینکه دلیلی اقتضا کند که زودتر برگزار شود که اتفاقا تصمیم گرفتیم قبل از روز اجرایی شدن، در نیمه دوم نوامبر نشستی برگزار شود.

عراقچی با اشاره به اینکه نشست امروز در فضای سازنده‌ای برگزار شد، گفت: همه طرف ها بر تعهد خود، پیگیری و جدی بودن برجام تاکید داشتند و تکرار کردند که خواهان تداوم و استمرار برجام هستند و تلاش خود را در این زمنیه خواهند داشت.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان، همچنین در پاسخ به این سوال که آیا موضوع اراک در این نشست مطرح شده است، تصریح کرد: در خصوص اراک و مدرنیزه کردن پیشرفت های خوبی حاصل شده است. مذاکراتی در ظرف سه ماه گذشته در جریان بود حتی قبل از شروع روز تصویب ما مذاکرات را در خصوص اراک آغاز کرده بودیم .

عراقچی تصریح کرد: یک اعلامیه ای بین سه کشور ایران، چین و آمریکا روز گذشته تدوین و منتشر شد که سه کشور اراده خود را برای مدرنیزه کردن سایت اراک در زمان مقرر اعلام کردند؛ غیر از آن، آنچه که برای ما مهمتر است یک سند رسمی است که باید بین ایران و هر ۶ کشور ۱+۵ امضا شود.

وی اضافه کرد: پیش‌نویس این سند آماده شده و کارشناسان روی آن کار کردند و در مرحله نهایی قرار دارد که وزیران خارجه هفت کشور آن را امضا خواهند کرد.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان، با بیان اینکه بعداز این مرحله کار در مورد اراک آغاز خواهد شد، گفت:  امیدواریم که در زمان کوتاهی این کار هم به انجام برسد.

کد N995731

وبگردی