آفتاب
در کنفرانس مطبوعاتی سفرای کشورهای آلبا در تهران مطرح شد؛

لزوم پایان تحریم‌های آمریکا علیه کوبا/تقدیر از حمایتهای ایران

لزوم پایان تحریم‌های آمریکا علیه کوبا/تقدیر از حمایتهای ایران

کنفرانس مطبوعاتی لزوم لغو تحریم ههای آمریکا علیه کوبا با حضور سفیر این کشور و سفرای برخی کشورهای آمریکای لاتین در تهران برگزار شد و در آن از لغو تحریم های کوبا حمایت شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، در پی آب شدن یخ روابط آمریکا و کوبا و افتتاح سفارت خانه های دو کشور در خاک همدیگر بعد از حدود نیم قرن، کشور کوبا دلیلی برای ادامه تحریم های آمریکا علیه این کشور نمی بیند.

کوبا با هدف پایان دادن به تحریم های ناعادلانه آمریکا علیه این کشور قصد دارد در روز ۲۷ اکتبر پیش نویس قطعنامه پیشنهادی خود تحت عنوان «ضرورت پایان دادن به تحریم اقتصادی، بازرگانی و مالی تحمیل شده از سوی آمریکا علیه کوبا» را در مجمع عمومی سازمان ملل متحد ارائه کند.

به همین منظور سفارت کوبا در تهران کنفرانس مطبوعاتی را با حضور سفیر این کشور و سفرای کشورهای نیکاراگوئه و ونزوئلا و دیگر دیپلمات های ارشد کشورهای آمریکای لاتین و عضو آلبا در محل سفارت ونزوئلا در تهران ترتیب داد.

هدف از برگزاری این کنفرانس مطبوعاتی در بیانیه ارائه شده از سوی «ولادیمیر گونزالس کسادا» سفیر کوبا تبیین لزوم و اهمیت ارائه این قطعنامه از سوی کوبا به مجمع عمومی سازمان ملل عنوان شده است.

وی در این بیانیه با استقبال از نزدیکی امریکا و کوبا و گشایش سفارت خانه های دو کشور در خاک همدیگر، اقدامات صورت گرفته از سوی کاخ سفید برای کاهش تحریم های کوبا را محدود و ناکافی دانست.

سفیر کوبا اختیارات باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا برای لغو تحریم های کوبا را بدون رای موافق کنگره کافی دانسته و گفت: اوباما امکانات گسترده ای از طریق قدرت اجرایی خود دارد تا تغییرات قابل توجهی را در اعمال تحریم ها ایفا کند که مقررات جدید وزارت خزانه داری آمریکا در بخش های مخابرات که با اهداف سیاسی صورت گرفته خود نشان دهنده این امر است.

گونزالس کسادا با اشاره به ادامه تحریم های ناعادلانه آمریکا و لغو نام کوبا از لیست کشورههای حامی تروریسم از سوی آمریکا از این اقدام استقبال کرده و در عین حال گفت: کوبا هیچگاه نباید در این لیست قرار می گرفت و این اقدام نمی تواند تسکینی بر انبوه محدودیت ها و ممنوعیت هایی باشد که تحریم های آمریکا بر کوبا تحمیل کرده است.

وی در ادامه با اشاره به خسارت های گسترده تحریمها علیه دولت و ملت کوبا خواستار بسیج جامعه جهانی برای کمک به حذف محاصره تحمیلی کوبا توسط آمریکا شد.

سفیر کوبا در پایان از حمایت های دایمی ایران و کشورهای عضو ALBA-TCP از ملت و دولت کوبا با هدف رفع تحریم ها و محاصره کشورش توسط آمریکا که غیرقانونی و نوعی نسل کشی فرامرزی است، تقدیر کرد.

بعد از سخنان سفیر کوبا در این نشست «ماریو بارکوئرو» سفیر نیکاراگوئه در تهران در اظهاراتی مقاومت دولت و ملت کوبا در برابر خواسته های امپریالیستی آمریکا را عامل تغییر سیاست های آمریکا در قبال این کشور خوانده و بر حمایت کشورش از خواسته کوبا برای لغو تحریم های این کشور تاکید کرد.

همچنین در این نشست عبدالحمید شهرابی فعال ایرانی و مسئول مرکز مطالعات آمریکای لاتین در سخنانی در خصوص انقلاب مردم کوبا و مقایسه وضعیت کنونی این کشور با وضعیت قبل از انقلاب این کشور به تشریح دستاوردها و پیشرفت های این کشور بعد از انقلاب پرداخت.

این فعال ایرانی در ادامه با مقایسه انقلاب کوبا و ایران علت زانو زدن آمریکا در برابر هر دو انقلاب را مقاومت دولت و ملت هر دو کشور دانست و با توجه به ادامه مذاکرات هر دو کشور با آمریکا با اشاره به بیانات حضرت آیت الله خامنه ای در خصوص احتمال توطئه های آمریکا هشدار داد.

«آمنو تپ» سفیر ونزوئلا نیز در سخنانی از خواسته کوبا مبنی بر لغو تحریم ها و محاصره این کشور حمایت کرد و از عملکرد سازمان ملل متحد و ابزار دست شدن این نهاد بین المللی در دست آمریکا به انتقاد پرداخت.

وی با تاکید بر وحدت کشورهای منطقه آمریکای لاتین بر حمایت کشورش از حق هسته ای ایران نیز تصریح کرد و تلاش آمریکا برای حل و فصل مشکلات خود با کوبا و ایران را نشانه شکست سیاست های آمریکا و سیاست تحریم دانست.

کد N995706

وبگردی