آفتاب
دریکصد و نود و ششمین جلسه شورا صورت گرفت:

بررسی گزارش حسابرسی بودجه سال ۹۲ پنج شرکت وابسته به شهرداری تهران

بررسی گزارش حسابرسی بودجه سال ۹۲ پنج شرکت وابسته به شهرداری تهران

گزارش حسابرسی بودجه سال ۹۲ شرکت های یادمان سازه؛ ارتباط مشترک شهر؛ کنترل کیفیت هوا؛ خاکریزآب؛ و شرکت فناوران در یکصد و نود و ششمین جلسه رسمی چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران قرائت شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، در این جلسه علیرضا دبیر رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به گزارش حسابرسی شرکت یادمان سازه اظهار داشت: این شرکت در پیش نویس گزارش حسابرسی مردود شده بود اما بعد از ارائه مدارک و مستندات، گزارش مردود به مشروط تبدیل شد.

وی اظهار امیدواری کرد بندهای گزارش حسابرسی در سال آینده برطرف شده و این شرکت بتواند از نظر حسابرس به سطح مقبول برسد.

بعد از قرائت بندهای حسابرسی توسط حسابرس منتخب شورا، اقبال شاکری بر ضرورت تعیین حسابرس مشترک برای شورا و شهرداری در سال آینده تاکید کرد و گفت: ریاست شورا و شهردار تهران به عنوان نماینده ما در تمام سازمان ها و شرکت ها و سازمان ها مسئول هستند که یک حسابرس مشترک برای رسیدگی به حسابرسی سازمان ها و شرکت ها تعیین کند.

احمد دنیامالی نیز بیان کرد: این شرکت در ابتدا صرفا مجری پروژه برج میلاد بود و قرار بود بعد از اتمام برج به موضوع ابنیه و پل ها بپردازد و از یک کار تک محصولی به سمت کارهای متفاوت رفت.

رییس کمیسیون عمران اضافه کرد:‌ سابقا این مجموعه در حسابرسی های شورای دوم به خاطر همان تک محصولی بودن جزو مجموعه های کلین بود. اما در حالی حاضر به دلیل تنوع کارهای ارجاع شده مسائل آن بیشتر شده است.

دنیامالی تصریح کرد:‌ اختلافی بین شرکت یادمان سازه و پیمانکار اصلی برج بوده و تشخیص آقای قالیباف این بوده که این موضوع را به دارایی ارجاع بدهد. در پایان شهرداری رای صادر شده را قبول نکرده و این اختلاف هنوز وجود دارد.

تقی پور با مطرح کردن پرسشی مبنی بر اینکه آیا مجمع عادی سال ۹۲ برگزار شده یا خیر به بندهای چهار و شش این گزارش اشاره کرد و گفت:‌ این بندها مبنای اظهارنظر مشروط شده و نشان می دهد هیات مدیره مبانی اولیه شرکت داری را از عوامل شرکت نمی خواهد.

سخنگوی شورای شهر تاکید کرد:‌ به گفته حسابرس طبقه بندی حسابها صحیح نیست. شرکتی که خودش را تعریف نکرده و مشخص نیست پیمانکار است یا کارگزار چرا وارد عملیات اجرایی شده است؟

حکیمی پور نیز بیان داشت: فلسفه تشکیل این شرکت احداث برج میلاد بوده و باید بررسی شود ادامه کار آن به صلاح شهرداری هست یاخیر؟

وی با اشاره به اینکه در برج میلاد بسیار بیشتر از برآوردهای اولیه هزینه شده؛ تصریح کرد: پروژه هایی که این شرکت اجرا می کند باید رصد شوند و بررسی شود که با دخالت این شرکت آیا در کیفیت و مدت زمان اجرا و در هزینه تمام شده تفاوت مثبتی دیده شده است؟

معصوم زاده حسابرس منتخب شورا در پاسخ به تقی پور توضیح داد: مجمع عمومی این شرکت برگزار شده و گزارش حسابرس شهرداری مقبول بوده و قاعدتا تکلیفی برای شرکت نوشته نشده است.

وی افزود: متاسفانه در شرکت ها در زمان انعقاد قرارداد دستور آقای قالیباف مبنی بر درج نیابت از شهرداری نادیده گرفته می شود. در تعداد زیادی از قراردادها شرکت؛ کارفرما است بدون اینکه قرارداد سه جانبه ای بین شهرداری؛ شرکت و پیمانکار منعقد شده باشد. این اشکال حقوقی است که باید درباره آن تصمیم کلی گرفته شود.

اسکندر مدیرعامل شرکت یادمان سازه درباره ایرادات وارد شده توضیح داد: طی بیست سال گذشته نگهداری حسابهای ما بر اساس اصول حسابداری انجام شده است و ما معتقدیم مبانی لازم را رعایت کرده ایم.

تقی پور با تاکید بر اینکه باید در مجمع شرکت به ایرادات رسیدگی شود؛ تصریح کرد:‌ اگر ثبت حسابها صحیح بوده چرا اختلاف مالیاتی وجود دارد و هنوز حل نشده است؟ این نشان می دهد ثبت و ضبط درست نیست.

وی با تاکید بر اینکه قرار بود شرکت یادمان سازه کار نگهداری از اتوبان ها و پلهای شهر تهران را انجام دهد؛ تصریح کرد:‌ به جای ایجاد واحدی جدید در شهرداری؛ بعد از اتمام کار ساخت برج میلاد قرار شد نگهداری از پلها و اتوبانها برعهده این شرکت باشد اما قرار نبود وارد موضوع ساخت نمایشگاه شود.

دبیر اضافه کرد:‌ این شرکت با شورا کمال همکاری را داشته اما در هیچ شرکتی حسابرس نباید با تیم همراه شود.
چمران نیز اظهار امیدواری کرد شرکت یادمان سازه با اصلاحات انجام شده سال آینده بتوانند مقبول را دریافت کنند.

سپس گزارش حسابرسی شرکت امور ارتباطات مشترک شهر قرائت شد و رییس کمیسیون برنامه و بودجه درخصوص این گزارش توضیح داد: شرکت امور ارتباطات مشترک شهر هم عدم اظهار نظر گرفته است اما در این مورد شهرداری مقصر نیست.

دبیر در این باره توضیح داد: شهرداری برای بندی که منجر به عدم اظهار نظر حسابرس شده لایحه ای نیز به شورا ارائه کرده تا مشکل رفع شود اما هیات مدیره این شرکت که اپراتورهای همراه اول؛ ایرانسل و … هستند همکاری لازم را با شورا و شهرداری نداشته اند.

به گفته رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران شهرداری در جلساتی که شورا برای تغییر درصد مالکیت شرکت انجام داده شرکت کرده اما در این باره اختیارات زیادی ندارد و بدون همکاری هیات مدیره کاری از پیش نمی رود.

چمران با اشاره به تاریخ تشکیل شرکت امور ارتباطات مشترک شهر اظهار داشت: سهم شهرداری تهران ۵۲ درصد و سهم شرکت های مخابراتی ۴۸ درصد است. اما شرکت های مخابراتی این شرکت را مانع پیشبرد کارشان می دانند و از آیین نامه رضایت ندارند.

رییس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به ضرورت ساماندهی دکل های شهر اظهار داشت: مشکلات اجرایی این شرکت باید رفع شود تا در سالهای آینده وضعیت دکلها در شهر تهران بهبود یابد.

دنیامالی با اشاره به اینکه سهام این شرکت صد درصد متعلق به شهرداری نیست؛ اظهار داشت: بهتر این بود حسابرسی که مجمع انتخاب کرده در این جلسه حاضر می شد تا این اختلاف نظرها برطرف می شد.

تقی پور با تاکید بر ضرورت تنظیم روابط کاربران؛ اپراتورها و دولت بیان داشت:‌ در این شرکت باید کار مطالعاتی انجام شود و استانداردهای جهانی استخراج شود. در هر حال نباید هر اپراتوری یک دکل مستقل داشته باشد و تعداد دکل ها در شهر تهران اینقدر زیاد باشد.

از نظر سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران توسعه ارتباطات برای مدیریت شهری ضروری است. وی در این باره توضیح داد: ارتباطات الکترونیک تردد در شهر و ترافیک و آلودگی هوا را کم می کند. نگاه ما نباید در این شرکت درآمدی باشد و هدف شورا و مدیریت شهری توسعه ارتباطات به منظور تسهیل و رفاه زندگی مردم است.

حسابرس ‌نیز با اشاره به ضرورت تکمیل صورت حسابهای این شرکت برای پیگیری مطالبات مردم اظهار داشت: از بیست هزار دکل موجود تنها دو هزار و چهارصد دکل در این شرکت ثبت شده است. در حالی که دریافت عوارض همه دکل ها می تواند بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان برای شهرداری درآمد پایدار داشته باشد.

در ادامه گزارش حسابرسی شرکت کنترل کیفیت هوا برای سال مالی منتهی به ۲۲ اسفند سال ۹۲ قرائت شد. علیرضا دبیر در این باره توضیح داد:‌این شرکت جزو معدود شرکت هایی است که توانسته از نظر حسابرس مطلوب باشد. البته در پیش نویس این شرکت مشروط شده بود اما با ارائه مدارک توانست سطح مقبول را دریافت کند.

حسابرس منتخب شورا نیز در این باره گفت: از نظر موارد با اهمیت این شرکت گزارش مطلوب دریافت کرده است. اما سیستم شناسایی درامدها را باید منظم تر کنند و بحث بیمه و مالیات مثل دیگر شرکت ها دارای ایراداتی است.

وی در خصوص موضوع ارزش افزوده بیان کرد: ما نیاز داریم وحدت رویه ای در شهرداری حاکم باشد درحالی که در هر شرکت به تعداد مدیران روش برخورد با ارزش افزوده وجود دارد.

قرائت گزارش حسابرسی شرکت خاکریز آب برای سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند سال ۹۲ آخرین دستور جلسه شورا بود. علیرضا دبیر با اشاره به همکاری مدیرعامل شرکت توضیح داد: شرکت خاکریز آب در گزارش پیش نویس مردود شده بود و بعد از ارائه اسناد به حسابرس مشروط شد.

به دلیل اتمام دستور جلسه پیش از پایان زمان مقرر؛ به صلاحدید هیات رییسه گزارش حسابرسی موسسه فناوران شهر تهران نیز قرائت شد.

به گفته معصوم زاده حسابرس مستقل شورا این شرکت با وجود آنکه از نظر حسابرسی مقبول شده است اما در مواردی بر مطلب خاص تاکید شده است که برای اصلاح سیستم های مالی این موارد باید اصلاح شود.

از نظر حسابرس اثر مالی این موارد به گونه ای نبوده که مشروط شود.

در نهایت گزارش حسابرسی ۱۰ شرکت قرائت شد و مقرر شد گزارش مربوط به ۹ شرکت باقی مانده در جلسه ای که دوشنبه هفته آتی به صورت فوق العاده برگزار می شود؛ توسط اعضا استماع شود.

کد N995648

وبگردی