آفتاب

رضایت 45 درصدی عراقی‌ها از نخست وزیر و نارضایتی 75 درصدی از دولت

رضایت 45 درصدی عراقی‌ها از نخست وزیر و نارضایتی 75 درصدی از دولت

در سایه بحران‌های سیاسی، امنیتی و اقتصادی موجود در عراق، یک نظرسنجی از سوی مرکز پژوهش‌ها و برنامه‌ریزی عراق در بغداد نشان داد که حدود 45.88% عراقی‌ها از عملکرد نخست وزیر راضی و بیش از 75 % از عملکرد دولت ناراضی هستند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری المسله، پس از گذشت یک سال از تشکیل دولت عراق به ریاست حیدر العبادی، اکنون این دولت با چالش‌های زیادی از جمله کاهش قیمت نفت و بحران اقتصادی، بحران سیاسی ناشی از گسترش فساد در ادارات و وزارتخانه‌ها و چالش امنیتی به دلیل گسترش تروریسم در عراق مواجه است. تظاهرات مردمی هر هفته عراقی‌ها برای تسریع در اجرای اصلاحات و مبارزه با فساد مشکلات دولت عراق را دو چندان کرده است.

با اینکه حیدر العبادی به دلیل اصلاحاتی که در نظام حکومتی عراق انجام داد از محبوبیت مردمی برخوردار است اما دولت در زیر فشار سنگین چالش‌های مذکور قرار گرفته است.

در همین راستا مرکز پژوهش‌ها و برنامه‌ریزی در بغداد نظرسنجی را در این باره تهیه کرده است که براساس نتایج آن 45.88% از مردم عراق شامل 70.58% از ساکنان کربلا و 62.79% در صلاح الدین که هر دو جزو استان‌های بزرگ عراق هستند از عملکرد العبادی راضی هستند اما تنها 24.22% آنها از عملکرد دولت رضایت دارند.

در استان نینوا 89% خواهان بهبود امنیت بودند و اما در استان الانبار که بخش اعظم آن در دست داعش است، تنها 55.32% نارضایتی خود را از ناامنی اعلام کردند.

حدود 68.23% عراقی‌ها اما معتقدند که وضعیت اقتصادی بد یا بسیار بد است. در استان سلیمانیه واقع در اقلیم کردستان 87.36% نارضایتی خود را از وضعیت اقتصادی نشان دادند.

درباره اصلاحات العبادی نیز حدود 53.82% بر این باور هستند که این اصلاحات کافی یا راضی کننده نیست. اما استان کرکوک با 63.41% بیشترین رضایت را از اصلاحات العبادی نشان دادند.

24.22% از شرکت کنندگان در این نظرسنجی عملکرد دولت العبادی در سال گذشته میلادی را خوب یا بسیار خوب، 33.14% این عملکرد را بد یا بسیار بد و 42.65% نیز عملکرد العبادی را متوسط ارزیابی کردند.

41.46% از ساکنان کرکوک و 38.23% از ساکنان کربلا عملکرد دولت العبادی را خوب دانستند اما 42.86% از ساکنان المثنی و 42.11 از ساکنان سلیمانیه عملکرد دولت را بد یا بسیار بد دانستند.

اجرای اصلاحات در عراق به مسائل زیادی در کشور بستگی دارد و تنها نخست وزیر نمی‌تواند کار زیادی از پیش ببرد.

انتهای پیام

کد N995597

وبگردی