آفتاب

مشاور سابق اوباما: آمریکا خاورمیانه را رها نمی‌کند/استراتژی آمریکا در سوریه شکست خورد

مشاور سابق اوباما: آمریکا خاورمیانه را رها نمی‌کند/استراتژی آمریکا در سوریه شکست خورد

مشاور سابق دولت باراک اوباما و هماهنگ کننده سیاست کاخ سفید می‌گوید که واشنگتن به خاورمیانه پشت نکرده است و خواهان مقابله نظامی با روسیه نیست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، فیلیپ گوردن، مشاور سابق دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا و هماهنگ کننده سیاست کاخ سفید در مصاحبه با روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط عنوان داشت که عربستان تلاش می‌کند نقش مهمی را ایفا کند،‌ چرا که برگ برنده‌های بسیاری دارد که باعث می‌شود روسیه به اهمیت سیاسی عربستان بویژه در مورد تولید نفت توجه کند.

وی مدعی شد: اگر روسیه با عربستان و طرف‌های دیگر برای انتقال سیاسی در سوریه بدون بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه همکاری نکند، تاثیر مالی و اقتصادی منفی بر روسیه می‌گذارد و روابط روسیه با عربستان و ترکیه و دیگر کشورها را دچار تنش می‌کند.

گوردن در پاسخ به سوالی در مورد شکست بزرگی که نظام آمریکا در ارزیابی بحران سوریه مرتکب شد و این که آیا استراتژی آمریکا کاملا شکست خورده است: درست است که این استراتژی به موفقیت نینجامید. اما من آن را به این مساله ربط نخواهم داد که ما در کاخ سفید اشتباه کردیم. آمریکا کارنامه خوبی در زمینه آموزش هیچ یک از مخالفان برای رسیدن به دولت با ثبات ندارد.

وی افزود: دشواری در شکل گیری مخالفان سوری میانه رو و قدرتمند برای جایگزینی بشار اسد بود. اما برنامه‌های وزارت دفاع آمریکا بر اساس اختیاری که کنگره داده بود، محدود به آموزش نیروهایی که علیه داعش و نه نظام اسد می‌جنگیدند، می‌شد و ما مقابله با طرف خطرناک تر را انتخاب کردیم. ما به همان میزان خواهان رها شدن از دست اسد هستیم، اما اگر اسد سقوط کند، داعش جایگزین وی می‌شود و ما این مساله را نمی‌خواهیم.

این مقام آمریکایی خاطرنشان کرد: احتمالی مبنی بر این که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه به استراتژی برون رفت فکر می‌کند، احتمالی است که شایستگی بحث را دارد تا یک استراتژی وجود داشته باشد که پوتین را از متشنج کردن روابطش با عربستان و ترکیه و دیگر کشورها دور کند، چرا که روسیه باید با این کشورها برای دست‌یابی به راه حلی برای پایان جنگ در سوریه و دور نگه داشتن اسد همکاری کند.

گوردن عنوان داشت: باراک اوباما آماده مقابله نظامی با روسیه نیست. نظام اوباما نمی‌خواهد خود را غرق شده در جنگ منطقه‌ای پیچیده جدیدی بیابد. من معتقد نیستم که روسیه بتواند با حملات هوایی خود، برتری هوایی غرب را به چالش بکشد. اما بی شک، حضور روسیه در سوریه وضعیت را در مقابل آمریکا پیچیده می‌کند.

وی افزود: هیچ کس پیش بینی نمی‌کرد که ایران پس از توافق یک شریک شود که همکاری کند و توافق هسته‌ای به منزله موافقت آمریکا با اقدامات ایران در سوریه، عراق و یمن نبوده است.

گوردن تصریح کرد: نوری مالکی، نخست وزیر سابق عراق خواهان خروج آمریکایی‌ها از عراق شد، در حالی که دولت افغانستان خواهان ابقای آنها شد، اما آمریکا خاورمیانه را رها نخواهد کرد و باقی می‌ماند.

این مقام آمریکایی در مورد سخنان آیت الله سید علی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب مبنی بر این که اسرائیل 20 سال بعد وجود نخواهد داشت و این که آیا این اظهارات یک زنگ خطر است، عنوان داشت: طبیعتا اینطور است. سیاست ایران در مقابل اسرائیل همواره برای آمریکا یک مشکل بوده است. روابط و شراکت نظامی ما با اسرائیل قوی است. من معتقد نیستم که آمریکا موضع خود را تغییر دهد. حمایت آمریکا از اسرائیل دچار عقب‌گرد نشده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا نگرانی نسبت به ترکیه وجود دارد یا خیر، تصریح کرد: بله، من دو هفته قبل در ترکیه بودم و این کشور بیشتر از گذشته دچار دودستگی شده بود. ترکیه در گذشته شاهد ثبات اقتصادی بود و ترکیه شریک قدرتمندی برای آمریکا بود. بسیاری از ترک‌ها این احساس را دارند که رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری سلطه گر است، بویژه پس از این که وی در دور اول انتخابات شکست خورد. ترک‌ها از نظر من می‌خواهند به اردوغان اجازه ندهند که به قدرت مطلق برسد.

انتهای پیام

کد N995484

وبگردی