آفتاب
مدیرکل زندان‌های استان قزوین:

بستر کاهش جرائم در ماه محرم فراهم است

بستر کاهش جرائم در ماه محرم فراهم است

مدیرکل زندان‌های استان قزوین گفت: بستر کاهش جرائم و آسیب‌های اجتماعی در ماه محرم فراهم است.

مدیرکل زندان‌های استان قزوین گفت: بستر کاهش جرائم و آسیب‌های اجتماعی در ماه محرم فراهم است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه قزوین، حمیدرضا فراست‌طلب در نشست با مسئولان فرهنگی زندان‌های استان با بیان اینکه جرائم در ایام محرم کاهش می‌یابد، اظهار کرد: دین به عنوان اصلی‌ترین عامل خودکنترلی، افراد را از کجروی و رفتارهای نابهنجار و پرخطر دور نگه می‌دارد و طبیعتا هر چه فضای جامعه مذهبی‌تر باشد این خودکنترلی نیز در بین مردم بیشتر می‌شود.

وی افزود: مسئولان همواره در این اندیشه و تفکر هستند که با سازوکارهای گوناگون موجبات افزایش ضریب امنیت اجتماعی و کاهش آسیب‌های اجتماعی را فراهم آورند. این در حالیست که وقتی ارزش‌های دینی در انسان تقویت و جایگزین ارزش‌های نابهنجار و غیردینی شود، ارتکاب جرم و بزهکاری نیز کاهش می‌یابد. از اینرو فرهنگ عاشورایی و مبارزه با منکرات جامعه به عنوان ساز و کاری درونی و مدیریت خودکنترلی در انسان مؤمن عمل می‌کند.

فراست‌طلب خاطرنشان کرد: امنیت اجتماعی زمانی ارتقاء می‌یابد که قانون به عنوان فرهنگ عمومی پذیرفته شده و هر فرد خود پلیس و مجری درستی اجرای قانون شود. این ممکن نیست مگر آن که از روش دین بهره جست. دین محاسبه گری و مهار و کنترل نفس را به خود بشر واگذار می‌کند و پیش از آن که دیگری در نظر آید، خدا و محاسبه وجدان و فطرت پا در میدان می‌گذارد.ا

وی اضافه کرد: در ماه محرم مردم انگیزه بیشتری می‌یابند تا بر رفتار و اعمال خود کنترل داشته باشند. همین مساله منجر به افزایش ضریب امنیتی جامعه می‌شود، حتی مجرمین و بزهکاران نیز تحت تأثیر این فرهنگ دست از بزه می‌شویند.

مدیرکل زندان‌های استان قزوین خاطرنشان کرد: مشارکت نزدیک زندانیان در ایام محرم در حسینیه‌های زندان‌ها نوعی وفاق و همدلی اجتماعی بوجود می‌آورد که در هیچ زمان دیگری دیده نمی‌شود. ماه محرم به تنهایی به عنوان بهترین و کامل‌ترین عامل کنترل آسیب‌های اجتماعی محسوب می‌شود و این از ویژگی‌های منحصر به فرد این ماه عزیز است که زندان‌ها باید نهایت فرصت را برای اصلاح نفوس به‌خطا رفته در این ماه ببرند.

فراست طلب با اشاره به اینکه انسان وقتی در زمان معنوی همچون محرم قرار می‌گیرد، از پدیده‌هایی که مغایرت با ارزش‌های والای او دارد دوری می‌‍‌کند، گفت: در ماه محرم مردم تحت شعاع عاشورا قرار می‌گیرند و همین امر عاملی می‌شود تا با آگاهی و شناخت اقدام به یک بازنگری در وجود خود کنند. در ماه محرم اکثر مردم مراقب رفتار و کردار خود هستند و سعی می‌کنند تا حد امکان مرتکب عمل خلافی نشوند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اشاره کرد: عزاداری صرف در این ایام شایسته مقام سیدالشهدا(ع) نیست و باید ضمن تعمیق بر محتوای آن، پیام اصلی عاشورا که امر به معروف و نهی از منکر است برای مخاطبین نهادینه شود.

فراست طلب بر شیوه درست عزاداری در زندان‌ها تاکید کرد و افزود: امروزه متاسفانه دشمنان سعی می‌کنند با اشاعه خرافات و مراسم‌های نادرست مذهبی چهره اسلام را غیرمنطقی جلوه دهند؛ لذا عزاداری‌ها باید با شور و شعور حسینی و دریافت پیام عاشورا همراه باشد.

انتهای پیام

کد N995312

وبگردی