آفتاب
در مصاحبه با "الشرق الاوسط"؛

وزیر خارجه آلمان: "مداخله" روسیه حل سیاسی بحران سوریه را پیچیده کرده است

وزیر خارجه آلمان: "مداخله" روسیه حل سیاسی بحران سوریه را پیچیده کرده است

وزیر خارجه آلمان ضمن طرح این ادعا که حضور نظامی روسیه در سوریه حل سیاسی بحران سوریه را پیچیده‌ کرده، تاکید کرد: مساله مهم هماهنگی نظامی موجود میان واشنگتن و مسکو برای ممانعت از وخیم‌تر شدن اوضاع است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر خارجه آلمان در مصاحبه با روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط درباره روابط کشورش با عربستان گفت: روابط میان آلمان و عربستان از مدت‌ها پیش خوب بوده است. مساله حائز اهمیت این است که مذاکرات میان بزرگترین کشور اروپایی با بزرگترین کشور عربی در حوزه خلیج فارس افزایش یابد. متاسفانه این روزها انتخاب تمامی مسائل مهم دست ما نیست، بلکه اوضاع و شرایط آن را بر ما تحمیل می‌کند.

وی افزود: درگیری‌های خونین در یمن و سوریه، مبارزه با داعش و فراهم آوردن کمک‌های انسانی برای میلیون‌ها آواره در منطقه از جمله مسائل بسیار مهم است. اما ما تلاش می‌کنیم تا در زمینه آموزش و فرهنگ با عربستان همکاری کنیم.

وی درباره حملات هوایی روسیه علیه داعش در سوریه نیز مدعی شد: بی‌تردید "مداخله" روسیه موجب پیچیده‌تر شدن حل سیاسی بحران سوریه شده است. ما از نزدیک مراقب حقیقت حملات روسیه خواهیم بود اما مساله مهم هماهنگی اقدامات نظامی میان آمریکا، روسیه و دیگر طرف‌ها برای ممانعت از وخیم‌تر شدن اوضاع است.

اشتاین‌مایر افزود: اقدام دیگری که می‌توانیم با همکاری هم آن را اتخاذ کنیم اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت درخصوص سوریه به ویژه درباره حمایت از غیرنظامیان برای پایان دادن به بمباران مناطق مسکونی است. اگر روسیه برای تحقق این هدف از نفوذ خود بر بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه استفاده کند این مساله به کاهش رنج و مشکلات مردم می‌انجامد.

وزیر خارجه آلمان درباره اینکه آیا اقدامات نظامی روسیه به ابقای اسد در قدرت می‌انجامد یا خیر، گفت: "من مطمئنم که روسیه نیز می‌داند حملات هوایی توازن نظامی قدرت‌ها را تغییر می‌دهد اما جایگزین حل سیاسی نیست. باید آغاز روند انتقال سیاسی قبل از فروپاشی کامل سوریه صورت بگیرد و حفظ سوریه به عنوان یک کشور باید منفعت همگان باشد و احتمالا نقش اسد آن طوری که برخی تصور می‌کنند اهمیت نداشته باشد."

اشتاین مایر درباره نقش ایران در منطقه نیز گفت: "ما نقش ایران را در منطقه به ویژه در سایه حمایت از نظام اسد یا حزب‌الله لبنان می‌بینیم. ما درباره این موضوع در تهران صحبت کرده‌ایم. من از افزایش طائفه‌گرایی که برخی گروه‌ها در حال گسترش آن هستند شدیدا احساس نگرانی می‌کنم. ما باید به ابزارها و روش‌هایی فکر کنیم که می‌تواند حداقل در اعتمادسازی به ما کمک کند. منطقه نیاز شدیدی به ابزارهایی از این دست دارد تا از طریق آن بتوان مذاکره میان کشورها را افزایش داد و از درگیری‌های مسلحانه کاست."

وی درباره توافق هسته‌ای ایران و غرب گفت: دولت ایران تاکید کرده است که به تمامی تعهدات خود پایبند خواهد بود. آزمایش واقعی در این خصوص هنوز صورت نگرفته است، این توافق نامه روز یکشنبه به طور رسمی وارد مرحله اجرایی شد و در هفته‌های آینده ایران باید کاهش ذخیره کردن اورانیوم غنی شده را آغاز کند. تحریم‌ها تنها زمانی برداشته خواهد شد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تایید کند که ایران به تعهدات خود پایبند است.

اشتاین مایر درباره برخورد آلمان با پناهجویان نیز گفت: اینکه ما از یک میلیون و 800 هزار پناهجو در سال جاری استقبال کرده‌ایم، درست نیست. مساله درست این است که ما با موج ورود پناهجویان از خاورمیانه به اروپا غافلگیر شدیم. من افتخار می‌کنم که تعداد زیادی از مردم در آلمان به طور فعال در ماموریت‌ ما برای استقبال از آوارگان همکاری می‌کنند اما واقعیت این است که آلمان نمی‌تواند از تمامی مردمی که خواهان پناهندگی هستند استقبال کند.

انتهای پیام

کد N995218

وبگردی