آفتاب

مادورو محاکمه رئیس بزرگترین شرکت خصوصی ونزوئلا را خواستار شد

مادورو محاکمه رئیس بزرگترین شرکت خصوصی ونزوئلا را خواستار شد

رئیس‌جمهوری ونزوئلا خواستار اقدام قانونی علیه تاجر میلیونر بزرگترین شرکت خصوصی کشورش شد. این اظهارات در پی افشای یک مکالمه تلفنی "لورنزو مندوزا" و احتمال دریافت وام بین‌المللی برای اقتصاد ضعیف این عضو اوپک شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، مندوزا 50 ساله ریاست بزرگترین شرکت خصوصی ونزوئلا به نام امپرساس پولار (Empresas Polar) را بر عهده دارد و اغلب به عنوان یک نماد سرمایه‌داری بی‌پروا از سوی نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری سوسیالیست ونزوئلا و سلف وی هوگو چاوز دیده می‌شود.

اخیرا رسانه دولتی ونزوئلا مکالمه‌ تلفنی مندوزا و یک اقتصاددان ونزوئلایی ساکن آمریکا به نام ریکاردو هاوسمن را منتشر کرد که در آن وی گفته بود که یک بسته وام 40 تا 50 میلیارد دلاری صندوق بین‌المللی پول و طرح "تنظیم" نیاز خواهد بود.

دولت مادورو که "جنگ اقتصادی" دشمنان سیاسی را عامل رکود ونزوئلا می‌داند، با کمبود کالا، سقوط قیمت پول و بالاترین تورم در جهان دست و پنجه نرم می کند و از این مکالمه تلفنی افشا شده به عنوان مدرکی از توطئه مندوزا یاد کرد.

رئیس‌جمهوری ونزوئلا با استفاده از واژه‌ای محلی مضحک برای اشاره به مندوزا گفت: نگاه کنید این "اشراف‌زاده مو بلند" چه می‌گوید. کشور را به صندوق بین‌المللی پول بفروشید. واقعا او چه فکری می‌کند؟ این جرم است که به نمایندگی از طرف سرزمین پدری خود صحبت کنید؛ این جرمی جدی است. او باید محاکمه شود و امیدوارم که هیات‌های قضایی به این مساله رسیدگی کنند.

رئیس بزرگترین شرکت خصوصی ونزوئلا هنوز به این سخنان واکنشی نشان نداده است و در جریان گفت‌وگوی تلفنی با هاوسمن بیشتر به دیدگاه‌های وی درباره لزوم مداخله صندوق بین‌المللی پول در ونزوئلا گوش داده و سپس با ارزیابی وی درباره اینکه کشورش به 40 تا 50 میلیارد دلار نیاز دارد، موافقت کرد.

مندوزا پس از انتشار مکالمه تلفنی خود با صدور بیانیه‌ای گفته بود که شنود مکالمه خصوصی وی غیر قانونی بوده و برای بهره‌برداری سیاسی بوده است. شرکت مندوزا بزرگترین تولید‌کننده و فروشنده آبجو و یک نوع آرد مخصوص است و رئیس آن می‌گوید که اغلب با اقتصاددان‌های مختلف در طیف سیاسی گوناگون در داخل و خارج برای ارتقای وضعیت اقتصادی گفت‌وگو می‌کند.

انتهای پیام

کد N995109

وبگردی