آفتاب

ابراز خرسندی کری از عملیاتی شدن برجام

ابراز خرسندی کری از عملیاتی شدن برجام

وزیر امور خارجه آمریکا با استقبال از عملیاتی شدن برجام گفت که آمریکا در جریان اجرای توافق نیز به همکاری‌اش با 1+5 و اتحادیه اروپا ادامه خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایریان (ایسنا)، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا بامداد روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای از عملیاتی شدن توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 استقبال کرد و نوشت: من از این که اتحادیه اروپا ، گروه 1+5 و ایران اعلام کردند، روز عملیاتی شدن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) فرا رسیده است خرسند هستم. این یک روز مهم برای تمامی ما و گامی حساس در روند اطمینان از ماهیت صرفا صلح آمیز برنامه هسته‌ای ایران است.

بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه آمریکا ، در ادامه این بیانیه آمده است: آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز در 15 اکتبر تایید کرده است که ایران گامهای تعیین شده در نقشه راه برای رسیدگی به مسایل باقیمانده درباره‌ نگرانی گذشته کامل کرده و ایران به مدیر کل آژانس اطلاع داده است که همزمان با اجرای برجام به صورت مشروط پروتکل الحاقی را اجرا خواهد کرد. ایران علاوه بر این، گام‌های لازم را آن گونه که در برنامه جامع اقدام مشترک تعیین شده است بر خواهد داشت و برنامه هسته‌ای‌اش را محدود می‌کند تا اطمینان دهد که فعالیت‌های هسته‌ای‌اش با ماهیت کاملا صلح آمیز ادامه می‌یابد. این اقدامات شامل، باز طراحی راکتور آب سنگین اراک، کاهش ذخیره اورانیوم غنی شده و ظرفیت غنی سازی و افزایش دسترسی و نظارت بر تاسسیات هسته‌ای ایران توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌شود.

کری در ادامه بیانیه خود آورده است: وزارت امور خارجه آمریکا و همکاران ما در دولت آمریکا تحت سرپرستی رئیس جمهور به اجرای اقدامات لازم برای تضمین اینکه ما نیز به تعهداتمان براساس برجام پایبند هستیم ادامه خواهند داد. ما برای فراهم کردن امکان اجرای تعهدات مان در ارتباط با تحریمها، اکنون اقدامی مشروط را در ارتباط با ابطال تحریم‌های مرتبط هسته‌ای اتخاذ کرده‌ایم، بدین معنی که لغو تحریم‌ها تا زمان روز اجرای توافق هسته ای، یعنی زمانیکه ایران تمام گامهای لازم مرتبط هسته‌ای را برداشته و آژانس آن را راستی آزمایی کند انجام نخواهد شد.

وی با اشاره به کمیسیون مشترک ایران و گروه 1+5 که وظیفه‌ی نظارت بر اجرای توافق هسته‌ای را بر عهده دارد، نوشت: تام شانون و استیو مول قرار است به عنوان نمایندگان آمریکا در اولین نشست این کمیسیون مشترک در هفته جاری شرکت کنند، نشستی که قرار است تائید کند تمام طرفهای این توافق تا روز اجرا در مسیر درست قرار دارند.

کری تاکید کرد: مول و تمام تیم دولت آمریکا به همکاری برای اجرای برجام ادامه می‌دهند و ما در این مسیر به همکاری نزدیک خود با کنگره ادامه خواهیم داد.

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین به نقش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این میان اشاره کرد و نوشت: من می‌خواهم از کار حرفه‌ای و متعهدانه آژانس در راستی آزمایی تعهدت ایران طبق برنامه اقدام مشترک ( توافق اولیه ایران و گروه 1+5 ) قدردانی کنم. آمریکا بار دیگر متحد می‌شود که به همکاری با متحدان بین‌المللی‌اش برای تضمین اینکه آژانس از منابع لازم برای راستی آزمایی تعهدات ایران طبق برجام برخوردار است ادامه خواهد داد. آمریکا به همکاری با تمام اعضای گروه 1+5 و اتحادیه اروپا به ویژه در زمینه باقی ماندن تحریم‌های ایران تا روز اجرا ادامه می‌دهد تا بعد از این گامهای مناسب برای لغو فوری تحریم‌های مرتبط هسته‌ای به هنگام فرا رسیدن روز اجرای توافق برداشته شود.

کری افزود: همانطور که در 14 ژوئیه گفتم،برجام یک گام مهم در راستای عدم اشاعه و شفاف سازی است. اگر این توافق به طور کامل اجرا شود منجر به بازرسی و نظارت بی سابقه بر برنامه هسته‌ای ایران برای همیشه می‌شود. همزمان که ما از روز عملیاتی شدن به روز اجرا می رویم من و تیم آمریکایی هوشیارانه و با دقت بر روند چگونگی اجرای توافق نظارت خواهیم کرد.

به گزارش ایسنا، ادعای تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته ای از سوی کری در حالی مطرح می‌شود که مقامات کشورمان همواره بر صلح‌آمیز بودن برنامه‌های هسته‌ای تاکید داشته و اعلام کرده‌اند که سلاح هسته‌ای در دکترین دفاعی ما هیچ جایگاهی نداشته و نخواهد داشت.

انتهای پیام

کد N994949

وبگردی