آفتاب
مهر گزارش می‌دهد؛

طاعون نشخوارکنندگان به استان قزوین رسید/آغاز عملیات پایش در الموت

طاعون نشخوارکنندگان به استان قزوین رسید/آغاز عملیات پایش در الموت

قزوین- سرپرست اداره محیط‌زیست استان قزوین، در حالی از مشاهده بیماری طاعون نشخوارکنندگان در مرز استان خبر داد که از چندی پیش عملیات واکسینه کردن دام‌ها و ضدعفونی کردن آبشخورها در منطقه آغازشده است.

خبرگزاری مهر- گروه استان ها: بر اساس اطلاعات دریافتی، در روزهای گذشته تعدادی لاشه کل و بز وحشی در منطقه طالقان در مرز استان قزوین و البرز مشاهده‌شده که گفته می شود بر اثر بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک (ppr) تلف‌شده‌اند.

به نظر می‌رسد قزوین پس از استان‌های مرکزی، زنجان و البرز، چهارمین استانی است که به علت هم‌مرزی با این استان‌ها در معرض این بیماری قرار دارد.

تا پیش‌ از این نیز به دلیل هم‌مرز بودن منطقه الموت شرقی در استان قزوین با شهرستان طالقان در استان البرز و تردد حیات‌وحش مابین مناطق یادشده احتمال شیوع بیماری در برخی مناطق استان مانند الموت قابل پیش‌بینی بود.

بیماری طاعون نشخوارکنندگان وارد مرز استان قزوین شد

سیاوش شمسی‌پور سرپرست اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان قزوین در گفتگو با خبرنگار مهر دراین‌باره گفت: حدود هشت لاشه کل و بز توسط نیروهای یگان محیط‌زیست قزوین و محیط بانان منطقه طالقان در روستای یرک مشاهده‌شده است اما با توجه به اینکه لاشه‌ها در مناطق مرزی با استان البرز دیده‌شده‌اند هنوز با قاطعیت نمی‌توان گفت که بیماری به منطقه الموت یا استان قزوین نیز سرایت کرده است.

شمسی پور اظهار داشت: هم‌اکنون یک اکیپ ۳۰ نفره مشغول پایش منطقه الموت شرقی و طالقان هستند تا اطلاعات بیشتری در این رابطه جمع‌آوری کنند.

وی افزود: در خصوص مشاهده بیماری در منطقه الموت از سوی اهالی محلی گزارش‌هایی دریافت شد اما پس از بررسی موردی تائید نشد.

شمسی‌پور گفت: این بیماری از دام اهلی و منابع آبی مشترک دام اهلی و ابشخورها به حیوانات وحشی منتقل می‌شود و برای مقابله با گسترش آن از دامپزشکی کمک می‌گیریم.

وی یادآور شد: خوشبختانه با همکاری بسیار خوب دامپزشکی استان عملیات واکسینه کردن دام‌های اهلی و ضدعفونی کردن آبشخورها آغازشده است تا این بیماری کنترل شود.

شمسی پور بیان کرد: با سرد شدن هوا دام‌های اهلی از مناطق کوچ کرده‌اند و احتمال گسترش بیماری کمتر شده است اما مراقبت‌ها و پیگیری‌ها و پایش ادامه خواهد یافت.

وی گفت: یک اکیپ ۲۰ نفره نیز از سوی دامپزشکی برای سم‌پاشی منابع آبی در محل مستقرشده تا اگر لاشه‌ای دیده شد امحاء شود.

شمسی پور بیان کرد: در حال حاضر هنوز به‌طور قطعی نمی‌توان گفت بیماری طاعون نشخوارکنندگان وارد محدوده استان شده است اما آنچه دیده‌شده بسیار محدود و قابل‌کنترل است.

وی افزود: پس از انجام پایش گسترده در منطقه، طی روزهای آینده در این خصوص اطلاع‌رسانی دقیق‌تری صورت خواهد گرفت.

نقیبی: واکسینه کردن دام‌ها و ضدعفونی کردن منابع آبی حیوانات انجام‌شده است

بهمن نقیبی مدیرکل دامپزشکی استان قزوین هم دراین‌باره به خبرنگار مهر گفت: رسالت دامپزشکی بلافاصله پس از مشاهده و گزارش دام‌های تلف‌شده وحشی یا اهلی در مناطق طبیعی استان آغاز می‌شود.

وی افزود: در این زمینه چه بیماری تائید شده یا نشده باشد اداره دامپزشکی برای پیشگیری وارد مأموریت می‌شود و واکسیناسیون دام‌های اهلی که ناقل بیماری هستند و تامین مواد ضدعفونی کردن آبشخورها و مراکز عبور و استقرار حیوانات و نمونه برداری از محل را انجام می‌دهد.

نقیبی تصریح کرد: البته اگر محیط‌ زیست اعلام آلودگی و بیماری در منطقه‌ای را گزارش کند عملیات ضدعفونی و مقابله در آن مناطق در اولویت قرار می‌گیرد که در این راستا گزارش مستندی از سوی محیط‌ زیست در خصوص قطعی بودن وجود بیماری در محدوده جغرافیایی استان اعلام‌ نشده و معلوم نیست لاشه‌های مشاهده‌شده در مرز استان البرز است یا قزوین که امروز اکیپ‌های بازرسی در محل هستند تا موضوع بررسی شود.

وی افزود: تاکنون به‌طور دقیق گزارشی از مشاهده طاعون نشخوارکنندگان در استان ارائه نشده است اما در مرز طالقان و قزوین مواردی دیده‌شده که در حال بررسی هستیم.

مایه‌کوبی ۱۰۶ هزار رأس دام و ضدعفونی کردن آبشخورها

نقیبی تصریح کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون مایه‌کوبی ۱۰۶ هزار و ۸۸۸ رأس دام علیه بیماری PPR در قزوین صورت گرفته است.

وی یادآور شد: عملیات انجام‌شده شامل هشت هزار و ۷۹۰ مورد در آبیک، دو هزار و ۷۵۰ مورد در البرز، پنج هزار مورد در آوج، ۱۷ هزار و ۲۲۰ مورد در بویین زهرا، در تاکستان ۳۲ هزار و ۹۱۰ مورد، در قزوین ۴۰ هزار و ۲۱۸ مورد بوده است.

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین اظهار داشت: سم‌پاشی و ضدعفونی کردن آبشخورهای منطقه هم صورت گرفته و در حال انجام است تا بتوانیم در صورت مشاهده بیماری نسبت به مهار آن اقدام کنیم.

هرچند بیمارهایی مانند طاعون نشخوارکنندگان حد و مرزی نمی‌شناسد و به‌سرعت در مناطق گسترش می‌یابد اما آماده‌باش نیروهای دامپزشکی، محیط‌ زیست و سایر نهادها می‌تواند در مهار موارد مشاهده‌شده مؤثر باشد و از آسیب‌های بیشتر به حیات‌وحش محدوده استان جلوگیری کند.

در این میان همکاری ساکنان روستاها و مناطق در معرض خطر به ویژه هم مرز با استان های زنجان، البرز در اطلاع‌رسانی به‌موقع و دقیق می‌تواند زمینه حضور به‌موقع اکیپ‌های دامپزشکی و محیط‌ زیست برای کنترل این بیماری را فراهم کند.

کد N994923

وبگردی