آفتاب

شورای اروپا لغو تحریم های ایران تایید کرد

شورای اروپا لغو تحریم های ایران تایید کرد

واحد مرکزی خبر نوشت: به گزارش خبرگزاری فرانسه از بروکسل، شورای اروپا که نماینده 28 کشور عضو این اتحادیه است تصمیم اتحادیه اروپا را درباره ایران که یکشنبه در روزنامه رسمی این نهاد منتشر شد،‌ تایید کرد.

این شورا تاکید کرد: « همانگونه که پیش بینی شده بود ،‌اتحادیه اروپا اقدامات قانونی را برای فراهم کردن مقدمات لغو همه تحریم های اقتصادی و مالی اتحادیه اروپا مربوط به برنامه هسته ای ایران برای روز اجرا ،‌تصویب کرد. این بدان معنا است که تحریم ها پیش ازاین تاریخ برداشته نخواهد شد.»

یک دیپلمات غربی در بروکسل در گفتگو با خبرگزاری فرانسه گفته بود: « لغو قطعی تحریم ها که فهرست بلند بالایی از بانک ها، گروه های نفتی و گازی را شامل می شود و میلیاردها دلار دارایی مسدود شده ایران را در بر می گیرد،‌ می تواند پیش از پایان سال یا آغاز سال آینده آغاز شود اما قطعا فقط پس از آن شروع می شود که آژانس بین المللی انرژی اتمی مجوز خود را دراین خصوص صادر کند.»

آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار است 15 دسامبر گزارش ارزیابی خود را از اقداماتی که تهران برای اجرای این توافق انجام داده است منتشر کند.

باتوجه به نتیجه گیری های این گزارش،‌ اروپایی ها درباره لغو قطعی تحریم ها تصمیم گیری خواهند کرد. 

برای مطمئن کردن جامعه بین المللی،‌ تهران همچنین راکتور آب سنگین اراک (واقع در مرکز ایران) را برای جلوگیری از ساخت پلوتونیوم تسلیحاتی (‌دیگر منبع احتمالی شکافت پذیر نظامی) تغییر خواهد داد.

ایران قرار است ذخایر اورانیوم باغنای کم خود را که اکنون 10 تن است به ویژه از طریق فروش بخشی از آن به روسیه برای دوره ای 15 ساله به 300 کیلوگرم کاهش دهد.

علاوه بر این ایران نظارت های گذشته مراکز هسته ای از جمله بازرسی های سرزده آژانس را پذیرفته است.

5252

کد N994840

وبگردی