آفتاب

بازدید 2 وزیر ژاپنی از معبد جنجالی یاسوکونی

بازدید 2 وزیر ژاپنی از معبد جنجالی یاسوکونی

دو تن از وزرای کابینه ژاپن از معبد جنجالی یاسوکونی بازدید کرده و به کشته‌شدگان جنگ ژاپن ادای احترام کردند؛ مکانی که از دید همسایگان توکیو نماد گذشته نظامی آن است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن از حامیان رفتن به این معبد است و روز شنبه نیز هدیه‌ای به آنجا فرستاد اما احتمال اینکه شخصا به آنجا برود، بسیار اندک است. هدیه آبه یک درخت به مناسبت فستیوال پاییزی در این معبد بوده است.

وی قرار است ماه آتی با رهبران چین و کره جنوبی مذاکراتی را داشته باشد؛ کشورهایی که به نوعی قربانی نظامی‌گری ژاپن در قرن بیستم بوده‌اند. کره جنوبی به پیش‌کش شینزو آبه واکنش تندی نشان داده و گفته است که وی می‌خواهد گذشته تیره ژاپن را لاپوشانی کند.

سانائه تاکائیچی، وزیر کشور و از نزدیکان آبه جزو کسانی بود که به این معبد رفتند. کسانی که در این معبد دفن شده‌اند شامل چندین نظامی ارشد و چهره‌های سیاسی هستند که اتهام ارتکاب جرایم جنگی داشتند.

میتسوهیده ایواکی، وزیر دادگستری ژاپن نیز به صورت جداگانه به معبد یاسوکونی رفت و در جمع خبرنگاران گفت: من به این معبد رفتم تا به روح کسانی که جنگیدند و جان‌های گرانبهای خود را فدای کشورشان کردند، ادای احترام کنم.

وزیر امور خارجه کره جنوبی به شدت به این بازدید و ارسال هدیه و پیش‌کش به آن انتقاد کرد. این در حالی است که آبه قصد دارد در اول نوامبر با همتایان خود از چین و کره جنوبی برای اولین بار از زمان مذاکرات سه‌جانبه در سال 2012 دیدار کند.

از سوی دیگر یوشیهیده سوگا،‌سخنگوی ارشد دولت ژاپن در واکنش به انتقادها از نخست‌وزیر کشورش گفت که اقدام شینزو آبه یک حرکت فردی بوده است و وی نمی‌تواند در این رابطه اظهارنظر کند.

با این حال شینهوا، خبرگزاری دولتی چین گزارش داد که این اقدام تحریک‌آمیز است چراکه این معبد مکان اختلاف میان این دو کشور همسایه محسوب می ‌شود.

انتهای پیام

کد N994785

وبگردی