آفتاب

افشای بخشی دیگر از فریبکاری های 'بلر' در ارتباط با حمله 2003 به عراق

افشای بخشی دیگر از فریبکاری های 'بلر' در ارتباط با حمله 2003 به عراق

ایرنا نوشت: روزنامه ساندی میل با استناد به اسنادی که به تازگی در آمریکا منتشر شده است، فاش ساخت: تونی بلر، نخست وزیر سابق انگلیس یک سال قبل از حمله سال 2003 به عراق، به آمریکا، قول پیوستن به این جنگ را داده بود.

به گزارش ایرنا، سند مذکور که حاکی از فریبکاری های چند لایه تونی بلر نخست وزیر وقت انگلیس در ارتباط با حمله سال 2003 میلادی شمرده می شود، در تاریخ 28 مارس 2002 تحت عنوان یک یادداشت محرمانه از جانب کالین پاول، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا، و یک هفته قبل از دیدار بوش و تونی بلر در مزرعه 'کرافورد' تگزاس نوشته شده است.

به نوشته ساندی میل ، پاول در این نامه، به ‘جورج بوش' رئیس جمهور وقت آمریکا، نوشته است: بلر می خواهد در خصوص موضوع: افغانستان، عراق، خاورمیانه، روسیه، درگیری های ناتو، تجارت و توسعه گفت وگو کند.

پاول در نامه مذکور با بیان اینکه انگلیس از سیاست های آمریکا در خاورمیانه پیروی خواهد کرد، افزود: بلر خواهان ارائه خط مشی های راهبردی و تاکتیکی برای جلب حمایت بیشتر افکار عمومی از جنگ عراق است.

ساندی میل نوشت: پاول می گوید: ' همچنان که ما در جریان جنگ علیه تروریسم و عراق پیشروی می کنیم، [تونی] بلر مدافع شما و آمریکا است' و 'به رغم اینکه مشاورین وی نسبت به تکمیل ظرفیت نیروهای انگلیسی هشدار داده اند اما او خود را متعهد می داند که 1700 سرباز انگلیسی را ( به منطقه ) اعزام کند.'

'وزیر خارجه اسبق آمریکا نوشته است: در جریان جنگ عراق، در صورتی که اقدام نظامی ضروری باشد وی (بلر) با ما خواهد بود؛ او می داند که باید بابت حمایت از ما بر سر عراق هزینه ای سیاسی بپردازد، از این رو می خواهد آن را به حداقل برساند. '
به نوشته ساندی میل، 'پاول همچنین گفته است که بلر نخست وزیر ( وقت) انگلیس مهارت این را دارد که یک پرونده عمومی معتبر در زمینه تهدیدهای عراق علیه صلح بین الملل به وجود بیاورد.'

این سند نشان می دهد که برخلاف ادعای تونی بلر مبنی بر جستجوی یک راه حل دیپلماتیک برای بحران عراق، وی از مدت ها قبل از آغاز جنگ، حمایت محکمی از جنگ عراق داشته است.
به دنبال افشای این سند، روز یکشنبه شماری از نمایندگان مجلس انگلیس و رسانه های گروهی این کشور خواهان انتشار هرچه سریعتر گزارش مربوط به دخالت این کشور در جنگ عراق از سوی کمیته موسوم به ‘چیلکات' شدند.

کمیته چیلکات، کمیته ای حقیقت یاب است که در سال 2009 میلادی از سوی ‘گوردون براون' نخست وزیر انگلیس به منظور بررسی جزئیات چگونگی مشارکت انگلیس در جنگ عراق تشکیل شد.

'جان چیلکات' رئیس این کمیته ی تحقیقاتی ابراز امیدواری کرده بود که گزارش نهایی تا پایان سال 2010 میلادی آماده شود؛ هرچند گفته بود که ممکن است تکمیل گزارش تا سال 2011 میلادی به تعویق افتد.
وی تاکنون تاخیر در انتشار این گزارش را ناشی از حساس و مهم بودن وظیفه محوله و ضرورت بررسی همه جانبه اسناد و شواهد که برخی اوقات دسترسی به آن ها مشکل بوده است، عنوان کرد.

به گفته برخی از تحلیل گران، افشای احتمالی اسناد محرمانه در خصوص فریبکاری های صورت گرفته از سوی مقامات ارشد آمریکا و انگلیس برای توجیه حمله به عراق در سال 2003 میلادی، احتمالا از جمله علل تاخیر مکرر در انتشار گزارش کمیته چیلکات بشمار می آید.
به گفته این تحلیل گران، انتظار می رود، گزارش چیلکات ضمن انتقاد از چهره های شاخص دولت کارگری تونی بلر، اقدام به افشای مذاکرات دیپلماتیک پنهانی بین آمریکا و انگلیس ازجمله مکاتبات بین بلر و جورج دبلیو بوش، رئیس جمهور سابق آمریکا کند که این مساله چندان باب میل واشنگتن که از متحدان نزدیک لندن است، نخواهد بود.

علاوه بر این، حساسیت برانگیز بودن گزارش کمیته چیلکات با توجه به اینکه هم اینک انگلیس و آمریکا بار دیگر به شدت درگیر مسایل عراق و سوریه شده اند، می تواند توجیه گر عدم تمایل دولت محافظه کامرون برای انتشار گزارش این کمیته که به خوبی می توانست حملات و انتقادات تندی را علیه حزب مخالف کارگر کند، باشد.

'لرد موریس'، دادستان انگلیس در زمان نخست وزیری تونی بلر که اکنون نماینده مجلس اعیان می باشد پیشتر از دولت انگلیس خواسته بود تا ضمن فشار اوردن به جان چیلکات، از وی بخواهند تا یافته هایش را طی گزارشی مقدماتی منتشر سازد و به دنبال آن وی را کنار بگذارند.

با این حال افشای سند یاد شده و اکنون که شش سال از وعده ی انتشار این گزارش می گذارد، سبب شده است تا رسانه های گروهی انگلیس از احتمال استعفای چیلکات در هفته جاری سخن بگویند.

اگر چه بعید است که این فشار ها منجر به انتشار سریعتر گزارش چیلکات شود اما شایان ذکر است که افکار عمومی انگلیس نسبت دخالت نظامی انگلیس در جنگ عراق که منجر به کشته شدن شمارزیادی از سربازان انگلیسی گردید، دیدگاه مثبتی ندارند.

5252

کد N994752

وبگردی