آفتاب

رویترز: توافق هسته‌ای به واقعیت نزدیک‌تر می‌شود

رویترز: توافق هسته‌ای به واقعیت نزدیک‌تر می‌شود

خبرگزاری رویترز گزارش داد: هم‌زمان که آمریکا امکان لغو تحریم‌های ایران را فراهم می‌کند، توافق هسته‌ای به واقعیت نزدیک‌تر می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری رویترز، آمریکا قرار است روز یک‌شنبه 18 اکتبر (امروز) دستور ابطال تحریم‌ها را صادر کند هرچند که متذکر می‌شود این اتفاق تا زمانی که تهران به تعهداتش طبق برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) عمل نکرده است، اجرایی نخواهد شد.

مقامات ارشد آمریکایی که خواستند نام‌شان فاش نشود به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که زمان برداشته شدن تحریم‌های ایران منوط به سرعت ایران در اجرای اقدامات مرتبط هسته‌ای طبق توافق هسته‌ای و تایید آن توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

طبق برآورد این مقامات آمریکایی اجرای این اقدامات دست کم دو ماه زمان لازم دارد.

یک‌شنبه، روز عملیاتی شدن برجام است که پایان 90 روز مهلت بررسی این توافق و تصویب قطع‌نامه 2231 شورای امنیت سازمان در تایید برجام است.

ایران به طور جداگانه نیز به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطلاع داده است که تعهد خود برای اجرای مشروط پروتکل الحاقی در توافقنامه پادمانی را طبق توافق هسته‌ای اجرا خواهد کرد.

ایران تاکید کرده است که این گام را در روز اجرای توافق هسته‌ای، برخواهد داشت روزی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز قرار است پس از راستی‌آزمایی فعالیت‌های هسته‌ای ایران،‌ پایبندی این کشور را تایید کند و تحریم‌ها نیز لغو خواهند شد.

انتهای پیام

کد N994438

وبگردی