آفتاب
اسماعیلی:

استقلال قوه قضائیه پایه اصلی تحقق عدالت قضایی است

استقلال قوه قضائیه پایه اصلی تحقق عدالت قضایی است

رییس کل دادگستری استان تهران گفت: استقلال قوه قضاییه پایه اصلی تحقق عدالت قضایی در جامعه است.

رییس کل دادگستری استان تهران گفت: استقلال قوه قضاییه پایه اصلی تحقق عدالت قضایی در جامعه است.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، غلامحسین اسماعیلی در مراسم معرفی رئیس جدید حوزه قضایی بخش شریف آباد اظهار کرد: در صد سال اخیر وجود نهاد قضایی مستقل در همه نظام‌های سیاسی دنیا پذیرفته شده است و این در حالیست که قضا و قاضی مستقل و از چهارده قرن پیش در آیین مقدس اسلام مطرح شده است.

وی ادامه داد: هر چند استقلال قضا امری بدیهی و بی‌نیاز از اقامه دلیل است لیکن فقها در این رابطه ادله‌ای نیز آورده‌اند، از جمله اینکه قضاوت از شئون ولایت است و ولایت امری مستقل و دیگر آنکه فلسفه قضاوت تحقق عدالت می‌باشد و عدالت نیز محقق نخواهد شد مگر زمانی که از مزاحمت های بیرونی مبری و به دور باشد.

اسماعیلی گفت: جهان حاضر در صده اخیر این مهم را پذیرفته و هم در اعلامیه حقوق بشر و هم در قطعنامه سازمان ملل بر استقلال قوه قضاییه تاکید شده و از دولت‌ها خواسته شده این اصل را در قانون اساسی یا دیگر قوانین خود بگنجانند و به استقلال قوه قضاییه احترام گذاشته و آن را رعایت کنند که در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران البته تحت تاثیر مبانی دینی و تفکر اسلامی و خردورزی شهید مظلوم آیت‌الله دکتر بهشتی (ره)، به صراحت در خصوص لزوم استقلال قضا و قاضی تاکید شده است.

وی افزود: این استقلال و شأنی که بدان اشاره شد قلمروی همه جانبه دارد و رهبری نیز در دیدار با مسئولین عالی رتبه قوه قضائیه در این خصوص فرمودند که استقلال یعنی تاثیرناپذیری از سایر نهادها و حتی افکار عمومی و جو موجود در جامعه؛ البته آنچه گفته شد بدین معنی نیست که نهاد قضایی قرار است جزیره‌ای مستقل باشد، وجود همدلی، رابطه تعریف شده در قانون و همفکری با سایر دستگاه های حکومتی می تواند برای پیشبرد اهداف کمک شایان توجهی کند، پس همه ما به این تعامل و ارتباطات منطقی نیاز مبرم داریم.

اسماعیلی در پایان سخنان خود اظهار کرد: وظیفه اصلی ما در دستگاه قضایی در قبال مردم فهیم و ایثارگر که در تمامی صحنه‌های انقلاب و در جهت دفاع از کیان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران سنگ تمام گذاشته و حضوری پر شور دارند، اجرای عدالت است و در این صورت می‌توانیم ادعا کنیم که شکر نعمت الهی را بجا آورده و دین خود را نسبت به مردم ادا کرده‌ایم.

در این مراسم از خدمات علیرضا نیک‌منش تقدیر به‌عمل آمد و روح الله میرحاج به‌عنوان رئیس جدید حوزه قضایی بخش شریف آباد معرفی شد.

انتهای پیام

کد N994160

وبگردی