آفتاب
آیت‌الله اراکی اعلام کرد

در صددیم طرح اتحادیه جوامع اسلامی را به مجلس ارائه کنیم

در صددیم طرح اتحادیه جوامع اسلامی را به مجلس ارائه کنیم

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان این که ما می توانیم اتحادیه‌ای نظیر اتحادیه اروپایی داشته باشیم، گفت: درصدد هستیم که طرح اتحادیه جوامع اسلامی را به مجلس شورای اسلامی ارائه بدهیم و امیدواریم که مقدمات تصویب این طرح به زودی فراهم شود.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان این که ما می توانیم اتحادیه‌ای نظیر اتحادیه اروپایی داشته باشیم، گفت: درصدد هستیم که طرح اتحادیه جوامع اسلامی را به مجلس شورای اسلامی ارائه بدهیم و امیدواریم که مقدمات تصویب این طرح به زودی فراهم شود.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، آیت الله اراکی صبح امروز در نشست مطبوعاتی که به مناسبت بیست و پنجمین سالروز تاسیس مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با حضور اصحاب رسانه در موزه شهدا برگزار شد ضمن ارائه گزارشی از فعالیت های این مجمع و با بیان اینکه بیست و پنجمین سالروز تاسیس این مجمع را می‌گذرانیم اظهار کرد: ما سه فاز عملیاتی و اختصاصی را در مجمع جهانی در نظر گرفته ایم که فاز اول آن تئوری‌سازی تقریب و تدوین تئوری وحدت جامعه اسلامی است. راهکارها، سازوکارها، موانع و شرایطی که به تقریب کمک می‌کند و یا مانع ایجاد تقریب در بین جوامع می‌شود را بررسی کرده ایم و در این فاز تا حدود زیادی در عرصه نظریه پردازی موسسات پژوهشی مجمع تقریب فعالیت داشته ایم و به نوعی عمل کرده ایم که هیچ قسمتی را در این عرصه خالی نگذاشته ایم.

وی ادامه داد: فاز دوم ما در مجمع تقریب مذاهب اسلامی ترویج گفتمان تقریب در سراسر جهان است که فعالیت های زیادی را در این راستا انجام داده ایم و تلاش شده است تا در سراسر جهان زمینه های ترویج گفتمان تقریبی انجام شود و ما امروز در سراسر جهان گفتمان وحدت تقریب مذاهب اسلامی را داریم و بازتاب این گفتمان را در سراسر جهان می توانیم ببینیم.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی خاطرنشان کرد: ما امروز وارد فاز سوم فعالیت های تقریبی می شویم و آن فاز عملیاتی کردن و میدانی سازی تقریب و طرح های گسترده ای برای عملیاتی کردن تقریب در جهان است . در این راستا اتحادیه های گوناگونی با هدف تقریب بین مذاهب و ایجاد وحدت در جوامع اسلامی به راه انداخته ایم از جمله اتحادیه های ما اتحادیه جهانی زن مسلمان، اتحادیه جهانی علمای مقاومت که این اتحادیه در جهان امروز بسیار فعال است و در عرصه های گوناگون حضور فعالی دارد. موضع گیری اتحادیه جهان اسلامی در مورد فلسطین بسیار کارآمد بوده است.

اراکی ادامه داد: از دیگر اتحادیه های ما اتحادیه فناوران علوم و تکنولوژی ، اتحادیه دانشگاهیان و فرهنگیان ، اتحادیه احزاب مقاومت، اتحادیه تجار و بازرگانان و سایر اتحادیه ها را داریم. از دیگر فعالیت های مجمع جهانی میدانی سازی تقریب از سوی این مجمع است که ما در صدد هستیم در نقاط مختلف کشورهای اسلامی و جهان مجمع تقریبی به راه بیاندازیم. ما در یمن تجمع بزرگ تقریب اسلامی را داریم که در این مجمع برنامه های بسیار گسترده ای بر پا می‌شود. در لبنان هم با راه اندازی مجمع تقریب سبب همبستگی ملی در این کشور شده ایم.

وی گفت: در سفر اخیری که بنده به پاکستان داشته ام با حضور در اجتماعات این کشور یک مجلس بزرگ تقریبی به راه افتاد. ما مجامع اسلامی پاکستان را داریم که اینگونه فعالیت ها از جمله فعالیت های میدانی سازی تقریب محسوب می‌شود. همچنین تلاش کرده ایم در عراق مجمع تقریبی را فعال کنیم . در سوریه هم گفت‌وگو و زمینه هایی را فراهم کرده ایم تا مجمع تقریب میدانی به راه بیفتد . همچنین درصدد هستیم در کشور مصر هم مجمع تقریبی به راه بیفتد و امیدواریم مسئولان آن کشور در این زمینه همکاری های لازم را با ما داشته باشند. در اندونزی و مالزی هم فعالیت های بسیار گسترده ای داشته ایم. در مالزی کنفرانسی برگزار شد که زمینه ساز تشکیل علمای مقاومت شد.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی یادآور شد: در کشورهای اروپایی مثل آلمان ، انگلیس، سوئد و تعداد بسیار زیادی از دیگر کشورهای اروپایی فعالیت هایی داشته ایم که بتوانیم به آن تقریب جامع و کامل برسیم. در عرصه عملیاتی سازی تقریب جشنواره بزرگ فیلم وحدت را داریم که امیدواریم در روزهای مقارن با مبعث حضرت رسول اکرم (ص) این جشنواره آغاز به کار کند و مقدمات این جشنواره فراهم شده ، مسئول جشنواره هم تعیین شده و در این راستا فعالیت های گسترده ای داریم.

اراکی عنوان کرد: فعال سازی دانشگاه تقریب اسلامی از دیگر فعالیت های ما در عرصه عملیاتی سازی تقریب است . ما در صدد هستیم که این دانشگاه را نیز در عراق و پاکستان تاسیس کنیم و امیدواریم امکانات لازم فراهم شود که بتوانیم در این راستا گام های مفیدی برداریم. از دیگر کارهای ما در عرصه عملیاتی سازی تقریب که جز مهمترین کارهای مجمع محسوب می‌شود عملیاتی سازی کنفرانس وحدت اسلامی است که هر ساله برگزار می‌شود. ما در کنفرانس وحدت اسلامی امسال که پیش رو داریم درصدد هستیم که مباحث متفاوتی را مطرح کنیم و در دعوت شدگان هم به این کنفرانس تغییراتی ایجاد کرده ایم و کمیسیون هایی را تشکیل می دهیم که بتوانیم به سازوکار عملیاتی وحدت برسیم. کنفرانس وحدت امسال یک کنفرانس متفاوتی است که در راستای عملیاتی سازی و فعال کردن تقریب در بین مجامع نقش بسیار موثری را ایفا می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: ما برای عملیاتی سازی مباحث تقریبی پژوهشگاه تقریب و خبرگزاری تقریب را به راه انداخته ایم که تغییراتی در آن ایجاد کرده ایم. همچنین تشکیل حلقه‌های گفت‌وگوی بین مذاهب را در پژوهشگاه داشته ایم که امسال در دو یا سه هفته آینده حلقه دوم گفت‌وگوهای تقریبی را برگزار می کنیم که تعدادی از علمای اهل سنت و تعدادی از شیعیان در مورد مسائل روز این دو مذهب به گفت‌وگو می نشینند و مسائل مختلفی را بررسی می‌کنند تا به راه حل های مناسب برسیم.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: مهمترین طرح ما « کمیته مساعی حمیده » است که در این کمیته بیش از 40 تن از شخصیت های بزرگ جهان اسلام حضور دارند و ماموریت آن‌ها این است که تلاش کنند در مواقعی که موارد بحرانی و اختلافی شدیدی در برخی از مناطق رخ می‌دهد علمایی از این کمیته حضور پیدا کنند و با سازوکارهایی که ارائه می‌دهند و با وساطت و میانجی گری کاری کنند که اختلافات محدود و یا کلا از بین برود.ما هر ساله در کنار کنفرانس وحدت جشنواره هایی نیز داریم که از جمله این جشنواره ها ، جشنواره شعر رسول مهربانی،‌جشنواره های فاطمی و نکوداشت شخصیت های تقریبی است که در سال های گذشته از تعدادی شخصیت های برجسته تجلیل کرده ایم. مثل شخصیت های امام موسی صدر ، شیخ صدر شعبان و یا سایر شخصیت های اسلامی.

اراکی ادامه داد: یکی از فعالیت های میدانی مجمع تقریب که مهمترین فعالیت های میدانی است تاسیس سازمان خیریه اسلامی است که هدف آن ارائه کمک به نیازمندان جامعه اسلامی اعم از شیعه و سنی است به خصوص در مقاطع بحرانی که گاهی شیعیان و یا سنی ها دچار مشکل می شوند و خانواده های آن‌ها مصیبت زده و آواره می شوند و نیازمند کمک هستند. این سازمان بدون در نظر گرفتن گرایش های مذهبی به آسیب دیدگان کمک می‌کنند . سازمان های خیریه ای که وجود دارند یا فقط مختص شیعیان است یا فقط برای سنی ها فعالیت می‌کنند ولی این سازمان بدون در نظر گرفتن مذهب به دیگران کمک می‌کند حتی به غیر مسلمانان.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه فعالیت های مجمع تقریب در راستای گروهک های تکفیری چیست ؟ گفت: گروه های تکفیری برای نقض کردن آمده اند و ما برای وصل کردن. ما تلاش هایی کرده ایم که با افرادی که می توانند در این گروه ها نفوذ داشته باشند به گفت‌وگو بنشینیم و از آن‌ها بخواهیم به گونه ای عمل کنند تا گروهک های تروریستی از بین بروند . در رابطه با سوریه طرح هایی داشته ایم که از جمله این طرح ها تشکیل علمای موافق و مخالف این طرح است که با پیگیری هایی که انجام شد امیدواریم از به وجود آمدن تنش های بیشتر جلوگیری کنیم . ما در تمامی عرصه‌های تئوری و عملی گرایش های تروریستی را منع می کنیم و اگر فعالیت های مجمع تقریب نبود این جریان های تروریستی اکنون در جهان اسلام گسترده تر شده بود.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه فعالیت های مجمع در رابطه با حادثه منا را چگونه ارزیابی می کنید گفت:‌ مجمع تقریب تشکیلات اجرایی گسترده ای ندارد که در حادثه منا به صورت انجام کار اجرایی وارد شود ولی از همان ابتدا موضع گیری های خود را اعلام کرد و طرح مسأله ضرورت تشکیل کمیته تحقیق را داشته است و اعلامیه هایی را به سراسر نقاط جهان فرستاده ایم که فعالان تقریبی موضع خود را در این رابطه اعلام کنند و نیروهای ما که در مجمع حضور داشتند برای سهل شدن کارها فعالیت های بسیار خوب و ارزشمندی داشته اند.

اراکی ادامه داد: ما بیش از 300 پروژه تحقیقاتی در مجمع داشته ایم که یکی از مهمترین آن‌ها جمع آوری احادیث مشترک بین شیعه و سنی است و توانسته ایم یک کتاب 62 جلدی را چاپ کنیم که تعدادی از این جلدها چاپ شده است و ما بقی هم در دست چاپ است. این کار یکی از بزرگترین کارهای پژوهشی در کشور محسوب می‌شود. همچنین تعدادی کتاب پیرامون نظریه های علمای اهل سنت در رابطه با شیعه ونظریه علمای شیعه در مورد اهل سنت را جمع کرده ایم که در بیست و هشتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی از دو جلد این کتابها رونمایی کرده ایم و همچنین مجلات متعددی برای عملیاتی سازی تقریب درسطح جهان داشته ایم.

وی گفت: ما می توانیم اتحادیه ای نظیر اتحادیه اروپایی داشته باشیم ما درصدد هستیم که طرح اتحادیه جوامع اسلامی را به مجلس شورای اسلامی ارائه بدهیم و امیدواریم که مقدمات تصویب این طرح به زودی فراهم شود. اگر کشورهای اروپایی با یکدیگر متحد نشده بودند آمریکا آن‌ها را نابود می کرد. آن‌ها به دلیل اتحادی که داشتند اکنون به یک قدرت تبدیل شده اند. اولین گام برای رسیدن به وحدت امت اسلامی که در قانون اساسی هم به عنوان یک هدف به آن اشاره شده است تشکیل اتحادیه ای است در بین جوامع اسلامی و امیدواریم این طرحی که به مجلس و دولت می دهیم سریعتر مقدمات تصویبش فراهم شود.

اراکی یادآور شد: ما اگر می خواهیم به وحدت که مد نظر ما و اسلام است برسیم باید ابتدا بر روی نخبگان هر جامعه کار کنیم چرا که نخبگان همواره در بین مردم تاثیرات بسیار زیادی دارند و اگر می خواهیم برای عملیاتی سازی تقریب در سطح جامعه هم نفوذ داشته باشیم نیازمند امکانات و بودجه بسیار زیادی هستیم. مجمع در حد توان و بودجه خود در صدد ایجاد وحدت بین جامعه مسلمین است. ما اگر بخواهیم به آن وحدت کلی برسیم باید در عرصه های هنری ،‌ ورزشی و سایر عرصه ها هم وارد شویم که ورود به این عرصه ها نیازمند هزینه های سنگینی است که ما این مبلغ را نداریم وگرنه یکی از طرح های مجمع برای گسترش تقریب طرح رسانه ای ماهواره‌ای تقریبی است ولی ما این طرح را انجام نداده ایم چون پول و امکانات لازم را نداریم.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در بخشی از صحبت های خود با بیان اینکه امنیت حج مهمترین وظیفه برای کشور عربستان است و مسئولان این کشور موظفند که این امنیت را ایجاد کنند، گفت: اگر آن‌ها در انجام وظایف خود کوتاهی کنند جهان اسلام وظیفه دارد که با سازوکارهای مناسب شرایطی را فراهم کند که امنیت صد در صدی برای حاجیان فراهم شود و این مسأله علاوه بر اینکه یک وظیفه همگانی و انسانی است به نوعی یک وظیفه شرعی هم محسوب می‌شود.

انتهای پیام

کد N994127

وبگردی