آفتاب

دعوای مصر و عربستان بر سر جانشینی بشار اسد

دعوای مصر و عربستان بر سر جانشینی بشار اسد

ایسنا نوشت: سخنگوی وزارت خارجه مصر ضمن اشاره ضمنی به وجود اختلاف میان کشورش با عربستان درباره ماندن اسد یا نماندن وی در قدرت تصمیم‌گیری در این خصوص را مربوط به مردم سوریه دانست.

به گزارش پایگاه خبری سوریه نیوز، احمد ابوزید، سخنگوی وزارت خارجه مصر در گفت‌وگویی مطبوعاتی با رد هرگونه اختلاف با ریاض درخصوص مفاد بیانیه "ژنو1" اظهار داشت: رویکرد دو کشور مصر و عربستان درخصوص لزوم پایبندی به مفاد ژنو یک با یکدیگر همسو است اما همه کشورها در برخی موارد موضع‌گیری‌هایی دارند که به صورت صددرصدی با مواضع دیگر کشورها موافق نیست، اما باید توجه داشت که رایزنی‌ها و هماهنگی‌ها همچنان ادامه دارد و رویکرد کلی درخصوص بحران سوریه یکی است.

ابوزید افزود: نتایج بیانیه ژنو یک بسیار روشن است. این بیانیه از موارد مشخص در توافق سخن می‌گوید و درخصوص مفاد آن نه‌ تنها میان عربستان و مصر بلکه تمامی کشورها توافق وجود دارد.

با وجود آنکه جامعه جهانی بیانیه ژنو یک را که در سال 2012 صادر شد، تایید کرد اما این بیانیه تا به امروز اجرا نشده و بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، مساله مورد اختلاف طرف‌های سوری و برخی کشورهاست.

سخنگوی وزارت خارجه مصر تاکید کرد: هیچ اختلافی با عربستان درباره مفاد بیانیه ژنو1 نداریم اما مساله ماندن اسد یا نماندن وی در قدرت موضوعی است که مردم سوریه آن را مشخص می‌کنند و ما در این زمینه سخن نمی‌گوییم چراکه در این خصوص صاحب رای نیستیم.

52308

کد N993973

وبگردی