آفتاب
در جمع دانشجویان دانشگاه تهران

وزیرخارجه آلمان:در زمان تقابل سیاسی تحمیلی دانشجویان روابط تهران _برلین را زنده نگه داشتند

وزیرخارجه آلمان:در زمان تقابل سیاسی تحمیلی دانشجویان روابط تهران _برلین را زنده نگه داشتند

وزیر امور خارجه آلمان در ادامه برنامه‌های سفرش به تهران با حضور در دانشگاه تهران خطاب به دانشجویان حاضر گفت: روابط علمی و دانشگاهی در کنار اشتیاق دانشجویان ایرانی برای تحصیل در آلمان باعث شد که تا زمانی که روابط سیاسی دو کشور رو به سردی می‌رفت ارتباط تهران و برلین قطع نشود و من به این خاطر از آنها سپاسگزاری می‌کنم.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این مراسم که با حضور محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران، سفیر آلمان و جمعی از اساتید و دانشجویان دانشگاه تهران و همچنین هیأت همراه وزیر امور خارجه آلمان حضور داشتند فرانک اشتاین مایر به سخنرانی پرداخت.

وی با اظهار خوش‌بینی از نشست علمی و سه ورک‌شاپی که پیش از سخنرانی وی در دانشگاه تهران برگزار شده بود، گفت: تبادل نظرهای علمی رویداد مهمی محسوب می‌شود و ما بسیار خوش‌بین هستیم که نشست علمی امروز که با حضور شخصیت‌های علمی آلمانی و اساتید ایرانی برگزار شد بتواند فصلی جدید در جهت گسترش روابط علمی و دانشگاهی ایران و آلمان باشد.

وی با بیان اینکه باید از نمایندگان پارلمان که بودجه‌ای را جهت بورسیه کردن دانشجویان تعیین کرده‌اند سپاس‌گزاری کنم، گفت: همچنین بابت اینکه امروز در این سالن که پر از جوانان ایرانی است حضور یافته‌ام بسیار خوشحالم و این نشان دهنده علاقه ما به یکدیگر است.

وی خاطرنشان کرد: یک ضرب‌المثل ایرانی است که در زبان آلمانی هم مشابه دارد و آن این است که کوه به کوه نمیرسد ولی آدم‌ها به هم نمی‌رسند و ما امروز در تهران کنار هم هستیم و این لحظه بسیار مهمی است چرا که برای اولین بار فارغ‌التحصیلان DAAD در دانشگاه تهران حضور یافته‌اند و این خود به تنهایی می‌تواند دلیلی برای جشن گرفتن باشد.

وزیر امور خارجه آلمان سفر خود به تهران را اولین سفر سیاسی‌اش خواند و افزود: من به عنوان وزیر امور خارجه آلمان به ایران آمده‌ام و خیلی خوشحال هستم در این سفر تعدادی از نمایندگان پارلمان در کنار من هستند و همچنین نمایندگانی از سطوح بالای علمی و فرهنگی مرا همراهی می‌کنند.

اشتاین مایر در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تأکید بر اینکه در حال حاضر زمینه‌ها برای گسترش روابط به ویژه دانشگاهی و علمی بین ایران و آلمان فراهم است، تأکید کرد: تا مدتی پیش ما خیلی از هم دور بودیم و می‌توان گفت روابط سیاسی‌مان سرد بود ولی ارتباطات علمی دو کشور و همچنین روابط فرهنگی و آکادمیک‌مان همچنان برقرار بود و اجازه نداد که هیچ‌گاه روابط ایران و آلمان قطع شود و همین فارغ‌التحصیلان و دانشجویان هستند که روابط را ادامه دادند.

وی ادامه داد: به واسطه تلاش‌های بی‌وقفه شما دانشجویان در عرصه‌های دانشگاهی و همچنین تبادل فرهنگی بود که روابط ما امروز همچنان ادامه دارد و امیدوار هستم در آینده بیش از گذشته شما دانشجویان به عنوان فعالان علمی و فرهنگی روابط را زنده نگه دارید.

وزیر امور خارجه آلمان ادامه داد: زمانی که سیاست به ما تقابل را تحمیل کرده بود فارغ‌التحصیلان و دانشجویان روابط را زنده نگه داشتند و من از آنها سپاسگزارم.

اشتاین مایر در بخش دیگری از سخنرانی خود با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه 1+5 گفت: مذاکرات سیاسی ما به نتیجه رسید و ما به تفاهم رسیدیم و می‌توانم بگویم در سطح سیاسی کوه‌ها را جابجا نکردیم ولی بنایی فراهم شد تا دو کشور بتوانند بهتر با یکدیگر گفت‌وگو داشته باشند و روابط علیرغم مسائلی که وجود داشت ادامه یافت.

وی با بیان اینکه برای رسیدن انسان‌ها به یکدیگر لازم است تا در زمینه‌های علمی و فرهنگی با یکدیگر مشارکت داشته باشیم و به ایجاد مشترکات بین یکدیگر بپردازیم تا زمانی که اعتماد سیاسی را که به آن نیاز داریم مجدداً فراهم کنیم.

این خبر تکمیل می شود.

کد N993968

وبگردی