آفتاب
گزارش خبرنگار ایسنا از رزمایش محرم

سناریوهای از قبل پیش‌بینی نشده در رزمایش محرم اجرا می‌شود

سناریوهای از قبل پیش‌بینی نشده در رزمایش محرم اجرا می‌شود

رزمایش مشترک نیرو‌های زمینی، هوایی و پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با عنوان «محرم» در منطقه غرب کشور در حال برگزاری است.

اهداف، شعار و برنامه‌های رزمایش

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری دانشجویان ایران( ایسنا)‌، این رزمایش با هدف اعلام آمادگی نیروهای مسلح به ویژه ارتش برای عکس‌العمل سریع، سخت و خشن درمقابل هر تهدید احتمالی علیه کشورمان برگزار می‌شود.

مرحله نهایی این رزمایش در روزهای 27 و 28 مهر برگزار می‌شود و پیام آن صلح،‌ دوستی و همدلی برای دوستان و کشورهای همسایه و اعلام آمادگی برای پاسخ به تهدیدات است.

از روز شنبه یگان‌های ارتش در حال گسترش و ایجاد مقدمات رزمایش بوده‌اند. در این رزمایش یگان‌های واکنش سریع نیروی زمینی سامانه‌های پدافند هوایی ارتش و پایگاه‌های هوایی نیروی هوایی حضور داشته و آخرین تاکتیک‌های ارتش را به اجرا در می‌آورند.

این رزمایش به صورت واقعی طراحی شده است؛ البته اعلام شده که به دلایل امنیتی فقط بخش کوچکی از تاکتیک‌ها و تجهیزات رسانه‌ای می‌شود.

در روز 27 مهر نیروی زمینی وارد عملیات می‌شود. در این روز قرار است از یگان‌های پیاده جنگال ،‌هوا نیرو، پهپاد ، مخابرات و سایر یگان های نیروی زمینی بهره‌گیری شود. البته انواع جنگنده‌های نیروی هوایی نیز در این روز حضور می‌یابند و سیستم‌های راداری پیشرفته،‌ توپخانه و یگان‌های موشکی این رزمایش را پشتیبانی می‌کنند.

در روز بیست و هشتم قرارگاه پدافند در شمال غرب و غرب کشور از نیروی زمینی و هوایی پشتیبانی می‌کند و خود نیز به صورت مستقل طرح‌های خود را اجرا می‌کند.

انتقال سریع نیروها،‌ استفاده از نیروی هوایی، حضور پدافند هوایی، استفاده از قرارگاه و افسران جوان و دانش آموخته ،‌ ارتقای توانمندی دفاعی، کنترل و نظارت بر مرزها،‌ جابجایی سریع نیروها و تجهیزات، تمرین اقدام در شرایط محیطی، پشتیبانی سریع در شبکه یکپارچه پدافندی،‌ ارزیابی طرح های عملیاتی در برابر تهدیدهای فرامنطقه‌ای و منطقه‌ای از ویژگی‌های این رزمایش است.

در این رزمایش جدیدترین تجهیزات و تاکتیک‌های ارتش به کار گرفته می‌شود و انواع بمب‌افکن‌ها،‌ جنگنده‌های شکاری، هواپیماهای ترابری و سوخت رسان در این رزمایش حضور می‌یابند.

تفاوت «محرم» با سایر رزمایش‌ها

تفاوت رزمایش محرم با سایر رزمایش‌ها این است که نیروی زمینی با یگان‌های واکنش سریع خود وارد این رزمایش شده است.

یگان‌های واکنش سریع نیروی زمینی از نظر نیروی انسانی، فناوری دفاعی،‌ تحرک، قدرت واکنش و توان نقل و انتقال منحصر به فرد بوده و در کوتاه‌ترین زمان ممکن به دورترین نقاط مرزی منتقل شده و با دشمن درگیر می‌شوند. یعنی در حدود 4 ساعت این یگان‌ها می‌توانند به دورترین نقاط مرزی منتقل شوند. همه تجهیزات یگان‌های واکنش سریع بومی شده است و افراد این یگان‌ها از بین بهترین‌ها انتخاب می‌شوند. تجهیزات این یگان‌ها در اختیار سایر یگان‌ها نیست.

در این رزمایش، نیروی زمینی از انواع تجهیزات ضد زره خود استفاده کرده و انواع ضدهوایی که توسط نفر حمل می‌شود استفاده می‌شود. هم چنین در این رزمایش از موشک‌های سنگین استفاده نخواهد شد.

استفاده از نارنجک‌انداز سی میلیمتری ارتش در رزمایش «محرم»

نارنجک انداز سی میلیمتری دارای قدرت آتش برابر 15 تا 20 آرپی چی زن است. این سلاح برای استفاده از نیروهای واکنش سریع طراحی شده و برد آن 1800 متر است. این سلاح اولین بار در رزمایش محرم استفاده می‌شود. این سلاح برای اهداف زرهی همچون نفربر مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نارنجک انداز در دقیقه، بین 350 تا 400 تیر شلیک می‌کند.

این سلاح قابلیت حمل بر روی خودرو و بالگرد را دارد و توسط نفر هم حمل می‌شود، در فناوری دفاعی تولید شده، بومی بوده و از قدرت آتش زیادی برخوردار است و از سلاح های به روز ارتش محسوب می‌شود.

استفاده از تانک صمصام، ذوالفقار و بالگردهای هجومی و ترابری در رزمایش محرم

فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: ما متناسب با تهدیدات، سلاح‌ها و تاکتیک‌های جدیدی را طراحی کردیم.

به گزارش ایسنا، امیر سرتیپ احمدرضا پوردستان در حاشیه بازدید از یگان‌های حاضر در رزمایش محرم در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه ما در کوتاهترین زمان ایده را به محصول تبدیل می‌کنیم اظهار کرد: سند دفاعی کشور سلاح‌های لازم متناسب با تهدیدات را در اختیار ارتش گذاشته که مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

وی همچنین افزد: در این رزمایش از تانک بهینه شده صمصام و ذوالفقار استفاده می‌شود. قابلیت‌های تانک صمصام افزایش یافته و سیستم کنترل آتش آن نیز ارتقاء یافته است.همچنین از پهپاد، بالگرد ترابری و بالگردهای هجومی نیز که به تیربارهای 7.62 و 12.7 مجهز شده‌اند استفاده خواهد شد.

امیر پوردستان در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به تهدیدهای جدید از جمله تهدیدهای گروههای تروریستی خاطر نشان کرد: گروههای تروریستی به نیابت از آمریکا ، رژیم صهیونیستی و پول برخی کشورهای منطقه دست به جنایت می‌زنند، بنابراین ما به عنوان نیروهای مسلح باید ظرفیت دفاعی خود را بالا ببریم. من در بازدید از یگانهای حاضر در رزمایش محرم شاهد نشاط، شادابی و روحیه نیروها بودم. با توجه به تمرین‌های انجام شده این نیروها همه آماده هستند و من به مردم کشورمان می‌گویم که ارتش برای مقابله با تهدیدات کاملا آماده است.

فرمانده نیروی زمینی ارتش در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: پیام این رزمایش برای دشمن این است که پاسخ ما همان پاسخ فرمانده کل قوا یعنی پاسخ سخت ، کوبنده و قاطع به دشمن است.

وی در پایان با اشاره به تشکیل یگان‌های واکنش سریع ارتش خاطر نشان کرد:‌این یگان‌ها با توجه به تهدیدات جدید ایجاد شد و قادر است در کوتاهترین زمان به نقطه مورد نظر انتقال داده شود، این نیروها قابلیت انعطاف بالایی دارند.

جنگنده صاعقه در رزمایش محرم شرکت می‌کند

فرمانده قرارگاه نیروی هوایی مستقر در منطقه رزمایش محرم گفت: نیروی هوایی در دو حوزه عملیات هوایی و دفاع هوایی در رزمایش محرم حضور می‌یابد.

به گزارش ایسنا، امیرسرهنگ محمد میرسلیمی در حاشیه بازدید فرمانده نیروی زمینی از یگان‌های حاضر در رزمایش محرم، اظهار کرد: جنگنده‌های نیروی هوایی از پایگاه‌های لشگری شهید نوژه، شهید فکوری و شهید وحدتی در این رزمایش حضور می‌یابند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: جنگنده های اف4، اف5 و شناسایی، ترابری سبک و سنگین، صاعقه و پهپادهای شناسایی و جنگ الکترونیک در رزمایش حضور می‌یابند.

سرهنگ میرسلیمی همچنین افزود: در بخش عملیات هوایی ما با قدرت آتش خود از نیروهای زمینی در برابر تهدیدات پشتیبانی می‌کنیم. در بخش دفاع هوایی نیز علیه اهداف اقدام می‌کنیم. همچنین نیروی هوایی در این رزمایش نقش جنگنده‌های دشمن را نیز ایفا کرده و در این حوزه نیز نبرد هوایی با دشمن انجام می‌گیرد.

وی در پایان افزود: در منطقه رزمایش هر گاه تیپ های عملیاتی از ما درخواست کمک کنند ما وارد عملیات می‌شویم.

به گزارش ایسنا، امیر برخور جانشین فرمانده نیروی هوایی ارتش نیز با حضور در پایگاه دهم شکاری شهید نوژه از روند ‌آمادگی نیروی هوایی برای حضور در رزمایش بازدید کرد.

آزمایش موشکی عماد به روز کردن فناوری‌های دفاعی در قبال تهدیدات بود

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی آزمایش موشکی عماد را در جهت به روز کردن فناوری‌های دفاعی کشور در قبال تهدیدات دشمن دانست.

محمدصالح جوکار در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: ما بارها اعلام کرده‌ایم موضوع هسته‌ای و توافق ارتباطی با توانمندی‌های دفاعی، موشکی و تسلیحاتی ما ندارد و برای ما به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست که توانمندی‌های نظامی و دفاعی‌مان را متوقف کنیم.

وی افزود: طبعا جمهوری اسلامی ایران با توجه به تهدیداتی که در مقابل خود دارد باید نسبت به ارتقای فناوری‌های دفاعی اهتمام کند؛ چرا که این یک راهبرد برای ما محسوب می‌شود.

نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم به روز کردن فناوری‌های تسلیحاتی کشور در قبال تهدیدات آمریکا و رژیم صهیونیستی، ادامه داد: علاوه بر این کمک و حمایت از کشورهای دوست که انتظار و درخواستی دارند را هم نمی‌توان بی‌پاسخ گذاشت.

جوکار تقویت صنایع دفاعی را از اهداف راهبردی جمهوری اسلامی عنوان و خاطرنشان کرد: یکی از بندهای قطعنامه 2231، بحث موشکی و تسلیحاتی است اما آن‌چه تیم مذاکره کننده تاکنون بیان کرده‌اند این بوده که می‌توانیم این قطعنامه را نقض کنیم و ارتباطی به بحث برجام ندارد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پایان اظهار کرد: ما به هیچ عنوان نمی‌پذیریم که مسائل دفاعی‌مان به مسائل هسته‌ای گره بخورد به ویژه اینکه باید برای مقابله با تهدیدات به عنوان عامل بازدارنده در بحث‌های تسلیحاتی و موشکی به روز شویم.

سناریوهای از قبل پیش‌بینی نشده در رزمایش محرم اجرا می‌شود

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: انواع سامانه‌های موشکی ارتفاع پایین و متوسط، سامانه‌های توپخانه‌ای و موشک‌های دوش‌پرتاب کارایی خود را علیه پهپادهای دشمن که سرعت متفاوتی دارند را به نمایش می‌گذارند.

به گزارش ایسنا، امیرسرتیپ فرزاد اسماعیلی در حاشیه بازدید از یگان‌های پدافند هوایی حاضر در رزمایش محرم در جمع خبرنگاران افزود: انواع سامانه‌های شنود و رادارهای هوشمند نیز در این رزمایش حضور خواهند داشت.

وی با اشاره به اینکه پدافند هوایی در این رزمایش مأموریت پشتیبانی از سایر نیروها را بر عهده دارد، خاطرنشان کرد: علاوه بر برنامه‌های از پیش تعریف شده رزمایش ما شاهد اجرای سناریوهای از قبل پیش‌بینی نشده خواهیم بود تا آمادگی نیروها را بسنجیم.

امیراسماعیلی همچنین خاطرنشان کرد: در طول رزمایش چنانچه اعلام شود که مرکز فرماندهی یا کنترل منهدم شده است ما باید یک سامانه فرماندهی هوشمند دیگر را جایگزین کنیم. به همین منظور ما سامانه فکور را که یک سامانه کنترل هوشمند است و در رزمایش سال گذشته ارتش مورد استفاده قرار گرفته است را در نظر گرفته‌ایم تا جایگزین کنیم.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی ارتش همچنین با اشاره به اینکه سامانه باور 373 در این رزمایش مورد استفاده قرار نمی‌گیرد خاطرنشان کرد: این سامانه تا پایان سال 94 نهایی خواهد شد.

وی یکی از ویژگی‌های این رزمایش را حضور نیروهای جوان پدافند در کنار سایر نیروها برای انتقال تجربیات فرماندهان پدافند ذکر کرد.

امیراسماعیلی در پایان افزود: یکی دیگر از ویژگی‌های این رزمایش این است که نیمی از کشور به صورت مستقیم و تمام کشور نیز به خاطر یکپارچه بودن شبکه پدافند هوایی درگیر رزمایش خواهد شد.

رزمایش پدافند هوایی آغاز شد

سخنگوی قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء ارتش در رزمایش محرم اظهار کرد: مرحله اول رزمایش تخصصی پدافند هوایی با گسترش یگان‌های عملیاتی و تقویت مراکز کنترل و فرماندهی ثابت و همچنین تشکیل مراکز فرماندهی و تاکتیکی آغاز شد.

به گزارش ایسنا، امیر سرتیپ مقدس در جمع خبرنگاران افزود: عملیات واکنش سریع، اجرای تحرکات تاکتیکی، گسترش و استقرار نیروهای عملیاتی و فنی، عملیات روانی پیش‌دستانه نیز به اجرا درآمد.

وی خاطرنشان کرد: کشف و شناسایی تهدیدات، ارزیابی تهدیدات موجود، برقراری ارتباط چندلایه و امن، تمرین مقابله با جنگ الکترونیکی در مقابل پرنده‌های اخلال گر دشمن از دیگر اقدامات این مرحله رزمایش پدافند هوایی است.

پرنده‌های شناسایی نیروی هوایی به پرواز درآمد

دو فروند هواپیمای RF4 نیروی هوایی برای شناسایی و عکسبرداری از منطقه رزمایش به پرواز درآمد.

به گزارش ایسنا، این دو فروند از پایگاه شهید نوژه به پرواز درآمدند و منطقه رزمایش را مورد شناسایی قرار داده و از آن عکسبرداری کردند.

نیروی هوایی در این رزمایش دو نوع مأموریت عملیات هوایی و دفاع هوایی را انجام می‌دهد. در عملیات هوایی، نیروی هوایی از نیروهای زمینی پشتیبانی کرده و در دفاع هوایی نیز علیه این اهداف عملیات انجام می‌دهد.

نیروی هوایی در این رزمایش انواع جنگنده‌های اف5، اف4 و هواپیماهای شناسایی و ترابری و انواع پهپادها و همچنین جنگنده صاعقه را به کار می‌گیرد.

انواع هواپیماهای نیروی هوایی از چهار پایگاه شهید لشگری، شهید نوژه، شهید فکوری و شهید وحدتی در رزمایش حضور می‌یابند.

ادامه دارد...

کد N993622

وبگردی