آفتاب

نشریه هیل خبر داد: با اجرای برجام، آمریکا هیچ ناو هواپیمابری در خلیج فارس ندارد

نشریه هیل خبر داد: با اجرای برجام، آمریکا هیچ ناو هواپیمابری در خلیج فارس ندارد

تسنیم نوشت: در حالی که اجرای رسمی برجام آغاز می‌شود نیروی دریایی آمریکا هیچ ناوهواپیمابری در منطقه خاورمیانه ندارد و این در حالی است که ایران چند روز قبل یک آزمایش موشک بالستیک را انجام داده است.

به گزارش نشریه هیل پایگاه اینترنتی کنگره آمریکا، ناو هواپیمابر تئودور روزولت روز سه شنبه منطقه خاورمیانه را ترک کرد و ناوهواپیمابر بعدی یعنی یو اس اس هری ترومن نیز تا زمستان به خلیج فارس نخواهد رسید. این مساله موجب خواهد شد تا خلیج فارس تقریبا یک ماه بدون حضور ناوهای هواپیمابر آمریکایی باشد.

دولت اوباما مدعی است که آزمایش موشکی اخیر ایران نقض تحریمهای بین المللی بوده و این مساله نگرانی ها نسبت به اقدامات تهران را افزایش داده است.

آزمایش موشکی ایران تنها یک روز پس از آن انجام شد که ناو هواپیمابر روزولت از خلیج فارس خارج شد. این برای نخستین بار از سال 2008 میلادی است که خلیج فارس بدون حضور متوالی ناوهای هواپیمابر آمریکایی خواهد بود.

آزمایش موشکی ایران همچنین چند روز قبل از "روز انطباق" یعنی یکشنبه 18 اکتبر بوده روزی که اقدامات لازم برای اجرای توافقنامه هسته ای رسما آغاز خواهد شد، انجام شده است.

به نوشته هیل، در روز انطباق، لغو تحریم‌ها اعلام خواهد شد ولی تا بهار آینده که توافق هسته‌ای رسما اجرا می‌شود، لغو تحریم‌ها عملیاتی نخواهد شد.

سامانتا پاور نماینده آمریکا در سازمان ملل ادعا کرده است که آزمایش موشکی ایران نقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل در خصوص محدود کردن فعالیت های موشکی تهران بوده و آمریکا گزارشی را در این خصوص به شورای امنیت ارائه خواهد داد.

البته مقام‌های دولت آمریکا به این مساله اشاره کرده‌اند که آزمایش موشکی ایران مفاد برجام را نقض نکرده است.

ایران و قدرت‌های جهانی پس از نزدیک به 2 سال مذاکره، 23 تیرماه به برجام دست یافتند. حامیان برجام بر این باورند که این توافق مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای خواهد شد. رژیم بازرسی‌ها از تاسیسات ایران و محدودیت‌های اعمال شده بر ظرفیت غنی سازی اورانیوم، مهمترین استدلال حامیان برجام به شمار می رود. از سوی دیگر منتقدان خواستار بازگشت به میز مذاکره و اعمال تحریم های شدیدتر علیه تهران هستند.

5252

کد N993616

وبگردی