آفتاب

کلینی: برگزاری کنفرانس امنیتی مونیخ در تهران حاوی پیام های مهمی به دنیا و منطقه است

کلینی: برگزاری کنفرانس امنیتی مونیخ در تهران حاوی پیام های مهمی به دنیا و منطقه است

محمد فرهاد کلینی کارشناس ارشد مسائل استراتژیک معتقد است کنفرانس مونیخ در گردآوری نظرات و دیدگاه‌هایی که در خصوص مسائل امنیتی و بویژه مسائل روز امنیتی در جهان مطرح می‌شود موثر است‌.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از روزنامه مردمسالاری اجلاس مقدماتي (CGM) کنفرانس امنيتي مونيخ براي نخستين بار با حضور وزيران امور خارجه ايران، آلمان و چند کشور منطقه‌اي و همچنين کارشناسان و شخصيت‌هاي تاثيرگذار از ديروز در تهران و در دفتر مطالعات سياسي و بين‌المللي وزارت امور خارجه آغاز به کار کرد. محمد فرهاد کليني کارشناس ارشد مسائل استراتژيک در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي «مردم‌سالاري» با اشاره به اينکه براي اولين بار است که کنفرانس مونيخ در خاورميانه، ايران را به عنوان برگزارکننده اين اجلاس انتخاب مي‌کند‌، گفت: با توجه به اجلاس‌هاي ديگري مثل داووس که بيشتر به مسائل اقتصادي مي‌پردازد اين اجلاس بيشتر به مسائل امنيتي مي‌پردازد و معمولا اين کنفرانس در گردآوري نظرات و ديدگاه‌هايي که در خصوص مسائل امنيتي و بويژه مسائل روز امنيتي در جهان مطرح مي‌شود موثر است‌. چناچه مي‌دانيد نشست هاي خارجي اجلاس امنيتي مونيخ پيش از اين در سال هاي 2009 و 2013 در واشنگتن‌، 2010 در مسکو‌، 2011 پکن، 2013 دوحه‌، 2014 دهلي نو و 2015 در وين برگزار و اجلاس تهران دومين اجلاس امنيتي مونيخ در سال جاري ميلادي است و البته قرار است که نشست هاي بعدي اين اجلاس در آديس آبابا و سپس در پکن و واشنگتن برگزار شود.

کليني به حضور مقامات و مسوولين کشورهاي خارجي به ويژه کشورهاي منطقه در اين اجلاس اشاره کرد و گفت: در کنفرانس امنيتي مونيخ بيش از پنجاه سال تاريخ دارد. محمد‌جواد ظريف و فرانک والتر اشتاين ماير، 60 ميهمان عالي رتبه ديگر از جمله صلاح الدين رباني وزير خارجه افغانستان‌، ابراهيم جعفري وزير خارجه عراق‌، جبران باسيل وزير خارجه لبنان‌، نيچروان بارزاني نخست وزير کردستان عراق‌، رمزي عزالدين رمزي جانشين نماينده ويژه سازمان ملل در امور سوريه‌، هلگا اشميد معاون مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا، اليزابت گوي کو رييس کميسيون روابط خارجي مجلس فرانسه و نوربرت روتگن رييس کميسيون روابط خارجي مجلس آلمان حضور دارند و با توجه به نقشي که آلمان مي‌تواند در خاورميانه دنبال کند گفت‌وگوهاي حاضر در تهران بسيار حائز اهميت است چرا که مي‌تواند کريدوري براي تقويت ديالوگ‌هاي منطقه‌اي بين ايران و کشورهاي عضو اتحاديه اروپا باشد.

وي ادامه داد: وزير خارجه آلمان اشتاين‌ماير که اکنون در تهران به سر مي‌برد نيز به نقش کليدي جمهوري اسلامي ‌ايران به عنوان يک شريک مسووليت‌پذير اشاره کرده است و چنين به نظر مي‌رسد که مسائلي که در اين اجلاس در حال بررسي است عمدتا مربوط به بدست آوردن فرمول هايي است که قصد دارند از طريق چند جانبه‌گرايي منطقه‌اي به مسائل مهم از جمله موضوع تروريزم رسيدگي کنند.

اين کارشناس ارشد مسائل استراتژيک ادامه داد: در نگاه برخي از کشورهاي اروپايي فرمول‌هايي مطرح شد که براساس آن کشورهايي مثل ايران، ترکيه و عربستان از يک سو و همچنين قدرت‌هاي فرامنطقه‌اي از قبيل روسيه و اتحاديه اروپا و آمريکا هم به عنوان سه ضلع ديگر مطرح هستند. البته هنوز ايده‌ها به نتيجه نهايي خود نرسيده و تمرکز براي حل مسائلي مثل «تروزيرم» در حال رشد است.

کليني با تاکيد بر اينکه کشور آلمان در طي مذاکرات برجام همواره سعي داشت يک سياست متعادل و ميانجيگري را دنبال کند خاطرنشان کرد: با توجه به اينکه فرهنگ صنعتي ايران با فرهنگ صنعتي آلمان ارتباط نزديکي دارد طبيعتا دولت آلمان تلاش مي‌کرد تا از اين فرصت براي يک نوع همکاري جديد در حوزه‌هاي اقتصادي استفاده کند.

وي برگزاري اجلاس مونيخ در تهران را حامل پيام مهمي ‌عنوان کرد و اظهار داشت: اين اجلاس مي‌تواند به ديالوگ‌هاي مشترک بين‌ ايران و اتحاديه اروپا بپردازد. بويژه آلمان مي‌تواند جداي از داشتن محورهاي اقتصادي به محورهاي مهم سياسي نيز بپردازد که اين امر مي‌تواند به درک جامع و فراگير از مناسباتي که مي‌تواند به صورت متوازن دنبال شود کمک کند. اين کارشناس ارشد مسائل استراتژيک همچنين با بيان اينکه همکاري‌هاي ايران با اين کشورها از اشکال متفاوتي برخوردار است تصريح کرد: روابطي که ايران با کشورهايي از قبيل آلمان، اتريش، سوئيس، ايتاليا و اسپانيا دارد از يک نوع کيفيت مناسب‌تر و آمادگي بيشتري برخوردار است و در اين خصوص مقدماتي هم براي افزايش همکاري‌ها و عادي‌سازي‌ بهتر روابط با لندن و پاريس دنبال مي‌شود که اين مساله مي‌تواند کمک کند اتحاديه اروپا از يک نوع ادبيات واحد در همکاري‌هايش با جمهوري اسلامي‌ايران برخوردار شود.

وي ادامه داد آنچه بيش از همه حائز اهميت است گام‌هايي است که ايران و اتحاديه اروپا در آينده مي‌توانند براي همکاري‌هاي بيشتر بردارند که بايستي براساس ملاحظات و امتدادهايي باشد که همکاري مثبتي با محور شرقي خصوصا از طرف چين و روسيه با جمهوري اسلامي ‌ايران ورود پيدا کند. از اين منظر جمهوري اسلامي‌ ايران به عنوان يک قدرت متوازن‌کننده در جايگاه بين‌المللي مطرح است و باتوجه به موقعيت ژئوپليتيک و قدرت اثربخشي که در تحولات و روندها دارد مي‌تواند يک ديالوگ گسترده‌اي را در محيط بين‌المللي به نمايش بگذارد و کمک کند تا روند ثبات و صلح در محيط بين‌الملل از اهميت بيشتري برخوردار شود.

4949

کد N993524

وبگردی